Ibland glimtar längtan efter FIRE fram i podden.
Egenföretagare som måste producera och sälja något för att kunna betala sina räkningar är bara en annan sorts löneslavar.
Grymt avsnitt!
Uppskattade verkligen att ni nyanserade bilden av trappan, för i första avsnittet fick man som sagt lite bilden av att allt ovanför första trappsteget var lurendrejeri, nu blev det mycket tydligare att vissa trappsteg har sin plats däruppe, t.ex. affärsänglar. Samtidigt har ni ju rätt i att många av trappstegen faktiskt är rent lurendrejeri, eller iallafall gränsfall där man verkligen inte är tydlig med risken.
Så om jag skulle göra en sammanfattning av trappan skulle den se ut så här:
- Första nivån → Enkel att förstå, kräver minimal insats och har en väldigt bra risk/reward
- Högre nivåer → Kräver mycket mer insats, kräver helt andra kunskaper, kräver ofta mer kapital, har betydligt högre risk men också chans till mer avkastning.
- På vägen mot högre nivåer → Överöses man av värdelösa tips, kvacksalvare, tveksamma investeringar och tomma löften som ofta kostar pengar.
Tror det är viktigt att skilja på 2:an och 3:an här.
Här tycker jag RT har en viktig roll att spela, att granska och informera om både riskerna och förutsättingarna på 2:an (för jag tror många kommer testa den vägen oavsett vad ni rekommenderar, framförallt via lekhinken), men även 3:an och visa på hur mycket lurendrejeri som finns. Här tycker jag ni gör ett jättebra jobb och här finns ännu mer att göra för kollar man i forumet så är det många som inte förstår skillnaderna.
Inte för att vara negativ, men indirekt har vi alla lyckats att få någon att arbeta för oss, tack Jan för att du gör som Robert Kyosaki gjorde i sin barndom till sin rich dad!
Detta stämmer faktiskt inte, det viktigaste i golf i alla fall är att ha utrustning som är anpassade till ens förutsättningar, så dom tex svinghastighet och bollträffsäkerhet. Att denna utrustning som ger bäst förutsättningar skulle vara den dyraste är direkt fel.
Detta stämmer inte heller alltid, billigare produkt behöver inte alltid vara en bättre. Hade tex mycket hellre haft Avanza Auto för 0,35% i avgift än Avanza Zero för 0,00% i avgift.
Du läser nog mitt svar för bokstavligt. Att anpassa klubborna, grotta ner sig i olika diskar o.s.v. kostar både energi och pengar. Alltdå menar jag nernördandet som @tankespjarn pratar om. Det har i sporter generellt positiv korrelation (men inte strikt sådan) i motsats till investerandet i lekhinken vs indexfond.
Mm precis, tror det finns nyanser både inom sport och ekonomiska produkter. Tror för tex att någon som är supernördig, tänk Ben Felix, har större förutsättningar att ta bättre beslut än någon som är ”totalt ointresserad och sparar i global indexfond”, typ @Jacke77 (no offence). Så min uppfattning är att det inte nödvändigtvis är bättre att vara totalt ointresserad än nördig.
En fördel med att vara lite insatt är att det gör det enklare att hålla kursen även när det stormar, eftersom man åtminstone har ett hum om vad som pågår under huven. Om man bara får ”Yoda says Lysa” slängt i ansiktet hela tiden utan att förstå logiken bakom faller man lättare offer för de primitivare delarna av hjärnan.
Sedan är jag väldigt tveksamt inställd till indexfonder som fenomen på lång sikt, men det är en helt annan diskussion…
Tror faktiskt att ekonomiska produkter är precis golf, att dom flesta av oss medelmåttiga amatörer skulle få bäst förutsättningar att prestera utefter våra mål om vi fick en riktigt bra ”Custom fitting” med tillhörande lektion och förvaltning hos tex @RicardNylund eller @HenrikTell.
Kalla mig @Alec inte ointresserad
. Jag byter fond minst 1 gång i halv månaden och följer börsen varje dag ![]()
. Tycker du att det är dålig aktivitet då ?
. Men jag kämpar varje dag för att bli total ointresserad för att följa global index i lugn och ro. Den saknas hos mig ![]()
![]()
Exakt, precis därför är ”köp global indexfond” ett dåligt råd till den intresserade målgruppen som följer Rikatillsammans och detta forumet. Vi är för mycket människor och nyfikna för att kunna hålla det och sitta still i 30 år.
Inte nödvändigtvis sant. Jag har bara ombalanserat sedan jag satte igång.
Gratulerar, tror hur som helst, baserat på mina iakttagelser här senaste åren att du hör till en absolut minoritet. Mina erfarenheter är att gemene man på detta forumet har oerhört svårt att sätta en strategi med tillhörande portfölj och fonder och hålla den slaviskt i flera år. Om man är hyffsat intressant av ekonomi dvs. Är man totalt ointresserad och bara vill ha en fond till pensionen , så är det en annan femma.
Ja, det är ju toppen av Mount Stupid
Vi som kan lite mindre (eller mer) har kanske lättare att inte pilla. Antingen för att vi är rädda, eller för att vi vet hur mycket avkastning det kostar.
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Ska jag byta till en billigare indexfond om den jag har kostar 0.5 %?
Jo det kan man visst det ![]()
Förr, BRT (before RT), så höll jag på att klabba överallt i alla portföljer, lång- och kortsiktiga. Detta eftersom jag tycker investeringar är kul, spännande och en hobby. Även lite material nörd med olika analysverktyg och tjänster. Blev inget bra!
Med 4 hinkars principen så har jag kört indexfonder i mellan och högrisk hinkarna, samt ringade in lekhinken som det jag tycker är allra roligast = enskilda aktier. Sen innebär det inte alltid att det går dåligt i hobby/lek hinken, långt ifrån, men jag har definierat det som att den har ett annat syfte (klåfingrighets magnet), annan avkastning (2/3 i utdelning/värde med lägre avkastning men också lägre volatilitet och 1/3 riktig mega triss-lott högrisk).
Jag får utlopp för det jag tycker är kul men 90% av kapitalet får jobba ostört ![]()
![]()
Haha - du kanske inte avsåg det, men tack för ‘case in point’ vad gäller mitt inspel om ‘materialsport-aspekten’ av lekhinken - precis detta. Ett ställe att leka och ha kul och experimentera ‘lovligt’ liksom!
Efter att ha lyssnat på senaste avsnittet, så är mina tankar - jag hoppas att ni fortsätter göra avsnitt som ni själva tycker är roliga att göra! Då kommer ni fortsätta ha/få följare som tycker om samma ämnen som ni. Om ni anpassar er efter allas önskningar så blir det varken hackat eller malet och ingen blir nöjd.
Fortsätt treva och vara autentiska, då är ni som bäst!
Detta ^
(tio tecken)
Som flerårigt trogen följare så uppskattar jag verkligen de två senaste avsnitten. Jag har hållit fast vid strategin om att investera i globala indexfonder under dessa år och jag känner nu att @janbolmeson faktiskt till viss del har gjort investeringsresan åt mig medan jag observerat från sidlinjen, kanske har jag varit mentalt delaktig i en ganska stor del av den här resan eftersom jag följt allt material som publicerats via podden och Patreon men ändå aldrig släppt mina indexfonder. Känner nu inget som helst intresse av själv jobba mig upp i finrummet för investerare.
Avsnitten har också lämnat mig med en viss tomhet med insikten att man inte investerar sig rik, den tomheten har följts av insikten som man egentligen redan visste; fokus bör ligga på kassaflöde och att förbättra humankapital. Detta uppnås kanske främst genom att driva företag.
Jag ser framför mig RT version 3.0 kommer att inrikta sig mer mot att hjälpa andra med företagande och förmågan att tjäna pengar fast med den stabila investeringsfilosofin och sunda känslomässiga inställning till pengar/livet som RT redan har i grunden. Kanske kommer det att bli en ”fem-hinkar-principen” med företagande i den femte hinken, den hinken som du ska driva och arbeta mest med för att se till att den spiller över i alla de andra hinkarna.
Dock ska ju så klart inte ett aktiebolags pengar blandas in direkt som en del i din privatekonomi men poängen med den femte hinken är ändå att du kan fylla de andra privata hinkarna snabbare om du lyckas med ditt företagande.
Tack Jan och Caroline.
/Fredric
Tack för ännu ett tänkvärt avsnitt!
Jag upplever inte alls att Rika Tillsammans filosofi bara skulle handla om att få avkastning från indexfonder. Tvärt om har ni alltid pratat om vikten av månadssparande och ränta på ränta effekten också. Flertalet (inklusive jag själv) månadssparar klart mindre än de 10-20 000 som nämndes för 100-miljonersmannen men effekten är ju ändå den samma - om än med mindre hävstång.
Transkriberingen av avsnitt 99 innehåller ordet månadssparande eller varianter på det 11 gånger - vilket iofs slås av ordet indexfond med 35 gånger men jag tror poängen går fram ändå.