292. Fondförvaltare: "Jag skulle inte rekommendera min egen fond..." | Intervju med två brittiska professorer

Av alla fondblad jag läst har alla avrundat vissa tal så här helknasigt. 0,22% blir helt plötsligt 0,3% och jag står där som en fågelholk. Ignorera de där knäppa avrundningarna så får du rätt kostnadsredovisning. Kom också ihåg att inte blanda ihop förvaltningsavgift med total avgift. Två helt olika saker.

Se exempelvis på din sista länk över Swedbank Robur Access Global A. Över löpande kostnader står transaktionskostnader till 70 SEK av en investering på 100 000 SEK. Det får de till 0,1% av din investering. Det är den sortens avrundningar som jag säger har introducerats i den nya mallen som alla måste följa. Ja det är förvirrande, men alla gör dessa tokiga avrundningar. Alla.

Lägger du ihop deras avgift angiven i procent blir den 0,3% men om du gör motsvarande värdena i SEK blir det 280 SEK av 100 000 SEK. 0,02% delta mellan dessa två uppgifter för samma kostnad. Ergo – läs inte deras värden i procent utan summera det de skriver i SEK. Annars får du fel kostnad.

1 gillning