Av alla fondblad jag läst har alla avrundat vissa tal så här helknasigt. 0,22% blir helt plötsligt 0,3% och jag står där som en fågelholk. Ignorera de där knäppa avrundningarna så får du rätt kostnadsredovisning. Kom också ihåg att inte blanda ihop förvaltningsavgift med total avgift. Två helt olika saker.
Se exempelvis på din sista länk över Swedbank Robur Access Global A. Över löpande kostnader står transaktionskostnader till 70 SEK av en investering på 100 000 SEK. Det får de till 0,1% av din investering. Det är den sortens avrundningar som jag säger har introducerats i den nya mallen som alla måste följa. Ja det är förvirrande, men alla gör dessa tokiga avrundningar. Alla.
Lägger du ihop deras avgift angiven i procent blir den 0,3% men om du gör motsvarande värdena i SEK blir det 280 SEK av 100 000 SEK. 0,02% delta mellan dessa två uppgifter för samma kostnad. Ergo – läs inte deras värden i procent utan summera det de skriver i SEK. Annars får du fel kostnad.
Tycker det framgår att det inte är ett exakt citat utan att jag parafraserar (alltså beskriver dina citat med egna ord) när jag dessutom skriver “Du säger typ”. Men om du är så känsligt för så har jag tagit bort fnuttarna
Jag sätter punkt här, med avsikt att detta jag skriver nu är det sista jag skriver till dig här någonsin. Du har en så tråkig och oärlig debattstil att det får räcka nu för min del.
Javisst, kalla min debattstil oärlig. Jag tänker dock mest på ditt frontalangrepp och personangrepp i början på tråden. Som du din vana trogen inte svarade på hur det var att visa respekt för andras tankegångar. Det du själv kräver visar du inte andra.
Till att som vanligt komma med lösa påståenden om din egen förträfflighet, som vanligt utan att kunna fakta kolla dig
Samt att komma med illa dolda nedlåtande uttalanden om att alla andra har fel, och du har rätt
Tack för bra avsnitt. Appropå forskningen, skulle ni @janbolmeson@carolinebolmeson inte kunna intervjua Investeraren eller någon annan hos Avanza och diskutera deras två tematiska aktiva fonder, Impact och Ark?
Utveckla gärna? Tror det finns mervärde för småsparare att ur ett forsknings/teoretiskt perspektiv belysa tematiska aktiva fonder som rider på innovation och ESG-trenderna.