292. Fondförvaltare: "Jag skulle inte rekommendera min egen fond..." | Intervju med två brittiska professorer

Om någon forskare läser kommer här ett forskningsuppslag. Ta fram en grupp som över tid slagit index. Gå igenom och analysera deras strategier. Avgör sedan om det är tur eller skicklighet som förklarar överavkastningen.

2 gillningar

Forskningen har gjorts. Det är klart. Resultatet är inne. Det är huvudsakligen tur.

Kolla på hur sharpkvot har utvecklats för hedgefonder över tid. Statistiskt sett saknas de med hög sharpkvot över lång tid.

3 gillningar

Har det gjorts på småsparare som hoppar från tuva till tuva?

1 gillning

Jo man kan faktiskt säga att aktiva fonder är ett dåligt val från ett rationellt perspektiv om endast 0,6% slår sitt index som Barras visade i sin studie. Min ribba för när man får generalisera har i alla fall hoppats över.

1 gillning

Zakamulin har forskat på marknadstajming. Funkar inte för att öka avkastning per riskenhet.

3 gillningar

@janbolmeson vad tror du om att bjuda in forskarna/forskaren bakom den rapporten? Alltså Zakamulin.

4 gillningar

Så, hur tar vi diskussionen ett steg längre?

Hur vill vi att fondmarknaden ska se ut?

Ska alla äga en av 2-3 globalindexfonder för 0,2% avgift?

Behövs det fler nischade indexfonder?

Prispressen från köparna av indexfonder, finns den kvar?

Jag har förut starkt gillat AMFs indexnära fonder men nu höjer de avgifterna (beroende på var man läser ex morningstar och faktablad) till 0,5%.
Så jag byter till en aaavsevärt billigare från Handelsbanken.

Är det inte längre konspirationsteorier som jag lägger fram? Det var det ju nyss.

Att jag gör så ändå är väl tydligt när jag tidigare sagt att jag har gjort likadant i över 10 år och fortsätter göra så. Jag kan inte bli mycket tydligare. Men det är klart att om man inte läser vad jag skriver missar man det.

1 gillning

Amf aktiefonder kostar 0,40% i förv avg. Var ser du att de höjer avg nu ? :wink::person_tipping_hand:

Aha, han har alltså forskat på mitt sätt. Intressant, för det är bara jag som kan alla detaljerna.

För det är väl inte så att du bakar ihop en massa varianter och generaliserar?

Lagkrav på jämförpris.

Lagkrav på att aktiva fonder måste presentera tydliga data om och hur mycket överavkastning de levererat

Som absolut bas tycker jag det låter fint.

En price discovery funktion inrättas och betalas kollektivt av fonderna. Så kommer ingen att sakna aktiva fonder

Ja det hade varit trevligt speciellt för hobby hinken eller för att kunna kompensera exkludering

Även andra typer av fonder för att täcka hela höstacken. Tex råvaror (inte företagen då)

Att dömma av tillströmningen till RT och andra aktörer så tror jag det. Men kan såklart ökas. Det påverkar vi ju alla genom våra val.

2 gillningar

Jag har lagt fram anekdotiska bevis. Jag antar att du underkänner dessa men för mig är det gott nog - resultatet.

Det avser att jag över drygt 4 år fått mer än dubbla avkastningen på PPM mot AP7 Aktiefond och med en lägre standardavvikelse per vecka. Detta är alltså “hoppa mellan tuvor” med mer än dubbelt i avkastning mot AP7 och lägre standardavvikelse. Det tycks i alla fall inte öka risken jämfört med att parkera sig i AP7 men med ett för mig betydligt bättre resultat. Det här är inte förvånande alls för mig. Behöver jag forskningsrapporter för att fortsätta tro på metoden, nej inte alls.

Märk väl att ingen har rekommenderat dig att gå över till passiva fonder. Det kan jag tycka är lite konstigt eftersom sannolikheten att du skulle kunna överprestera även framledes är så liten att den egentligen inte finns :grin:.

Det är nog provocerande att vissa litar på sin egen förmåga och bedömningar och inte måste luta sig på forskningsrapporter när det kommer till investeringar. Utöver det är det förstås upp till var och en att välja hur man gör.

Jag känner att fight club är på gång!
Index club kanske?

3 gillningar

Du får vara indexclubben VD i så fall :+1: @AnthonB :grin:

1 gillning

Uppenbarligen blir du ju provocerad av att andra kräver forskningsstöd för att de ska anse att det du påstår är att lita på.

Vad du tror är totalt irrelevant. Du måste antingen börja komma med stöd som andra accepterar eller börja acceptera att andra inte tror på att du presterar avkastning med annat än tur. Om du nu ens talar sanning, vilket du inte heller velat visa då du vägrar visa någon form av granskningsbar data.

Det är helt okej att inte bevisa dina påståenden om du samtidigt accepterar att andra inte tror eller litar på det du påstår. Du måste alltså välja mellan visa det du påstår stämmer så andra tror dig eller acceptera att andra inte tror dig och påpekar det.

5 gillningar

Tillägg till vad herr JFB skriver ovan.

• Lagkrav på förbättrad översikt över avgifter.
  • Lagkrav på kunskapskrav för att handla med allt som inte är UCITS-fonder
  • Lagkrav på kunskapskrav för att handla med UCITS-fonder som inte är rena räntefonder eller aktiefonder
  • Lagkrav på högsta avgift för aktiva fonder som avviker för mycket från sitt jämförelseindex (aktiv risk)

Där har du ett knippe åtgärder som gör det svårare göra tokfel, men också sätter press på förvaltande bolag att sätta rätt jämförelseindex. Det vill säga skapa rätt förväntningar mot oss investerare.

5 gillningar

No shirt, no shoes!

1 gillning

Och i hundra år (känns det som) har vi frågat hur du gör det, mer precist, mer än att titta på grafer och sedan byter lite så där. Du lägger upp fantastiska grafer/påståenden då och då utan någon som helst fakta, utan information om vilka fonder det var du handlade, eller ännu mer intressant tänker handla.

Det är fantastiskt om det är sant och om det är utan att ta mycket högre risk (dvs. du har haft tur). Problemet är att det du säger är 100% värdelös information för ingen vet hur du gör. Då säger du (som du gjort i så många trådar)

ah, men alla får hitta sin metod. Min metod är min och passar mig, så nej du får inte mer information än att det funkar.

Om man sedan säger (som jag gjort många gångar) att jag provat momentum med sådana metoder och det inte funkar alls . Då säger du typ

ah, ja, du klarar nog inte av det, det kräver ju lite mer

Vad vet jag. Du kanske bara fabulerar dina resultat. Vi har helt enkelt ingen aning eftersom du är en anonym profil på ett internet forum.

Om du vill ha cred på riktigt så får du nog ställa upp i ett podavsnitt. Vad säger @janbolmeson om en fond-momentum specialare med Pellepennan? Jag tror det avsnittet skulle bli en riktig kioskvältare :slight_smile:

10 gillningar