297. Livsval och Flamingo-FIRE: En intervju med Fru Efficient Badass

Spännande, säg gärna något mer. Blev nyfiken. :blush::+1::pray:

1 gillning

Jag tycker att det är ett återkommande tema att det ska klankas ned på skidsemestrar :sweat_smile:
Det är väl det absolut roligaste som finns? Att åka skidor alltså. Visst, det är dyrt men jag minns i princip varje dag av varje skidsemester jag åkt på sedan högstadiet (är idag 30 år) :skier: . Att komma upp på berget en kall morgon när det har snöat och flyta på skidorna i lössnön tillsammans med ens partner och/eller kompisar. För att på eftermiddagen sätta sig i solen och ta en skummande kall lageröl. 50 000 för det låter ju billigt?

Här känner man uppenbarligen starkt för något … Borde hålla mig på freeride.se

10 gillningar

Väl rutet! Pengarna som lagts på skidsemestern är extremt väl investerade.

2 gillningar

Jag tyckte det var ett ovanligt bra avsnitt, och har i ärlighetens namn mer friktion i öronen mot akademikerskånskan än mot att någon använder det utmärkta ordet ”insourca” en eller två gånger under er drygt timmes långt avsnitt…
För att inte tala om försvenskade engelska ord av typen ”skippa”. Du kunde väl ansträngt dig lite mer för att använda ett ursvenskt ord som ”undvika”. :zany_face:

4 gillningar

En fundering: Det livet Fru EB beskriver verkar likna ett helt vanligt liv på typ 60-90 talet. Att man inte “har råd” med precis allting, är sparsam, använder det man har tills det är uttjänt, en i hushållet jobbar inte utanför hemmet, eller inte på heltid. Uppväxt och boende på landet är det ialla fall något jag känner igen mycket väl. Det finns såklart en stor skillnad i att “växla ner” från ett karriärsjobb och stort ekonomiskt rullande hjul, men det låter ändå som det är stora likheter också. Att kalla det Flamingo-FIRE är ju lite klatchigare än hemmafru/hemmaman det håller jag med om. Kanske gör vi i vår generation (70-80-talister) upp med bilden av karriärsmyten(?) och den svåra ekvationen att ha allt flytande, familj, vänner, intressen, Instavänligt hem och perfekt yttre ovanpå karriären och vill hellre skapa något nytt (FIRE) än erkänna att föräldrar och mor/farföräldrar kanske ändå inte hade så dumma idéer och livsval.

25 gillningar

Jättebra avsnitt :grinning::+1:

Skönt med Fru EB som berättar så naturligt om sin resa och den där flexibiliteten att utveckla livet som man vill i realtid. Påminner en hel del om @FIRE-Jimmy resa - även om de kommer från två olika håll. Det handlar väl om att ta kontroll över sitt eget liv, vad man vill göra och sedan satsa på det istället för att uppfylla vad man tror att alla andra vill.

Dock, vi ska nog inte vara jätteförvånade att FIRE är kontroversiellt i ett land med både Jantelag och Luteranskt ok. Mest spännande i kritiken av FIRE är just det där med att en individ som tar kontroll över sitt liv, är aktiv för att styra det mot ens mål … skulle just vara den som lägger sig i hängmattan och latar sig. Det faller ju lite på sin egen orimlighet :slight_smile: En nidbild skapad av motståndare till FIRE IMHO.

En reflektion är att FIRE rörelsens jobba smart med pengar, värde för pengarna principen, lappa & laga kläder, först prova att fixa själv före man lejer ut det, shoppa efter behov inte önskan, handla där man får ett bättre pris mm…… det är rätt mycket hur livet såg ut på 70-80 talet, min barndom och ungdom, för att inte tala om 90 talet med krisåren. Den aspekten av FIRE kanske mer handlar om en återgång till något normalt, där senaste årtiondenas överflöd kanske år det onormala :thinking:

Tack igen!

11 gillningar

Exakt vad jag också tänkte. Varken Jimmy eller Fru EB verkar ju ha så extremt högtflygande mål, Jimmy tyckte det var fint att kunna engagera sig i bostadsrättsföreningen t.ex. Det är ju verkligen inte för mycket begärt av livet.

4 gillningar

Tack Jan. Kul att bli omnämnd! Fru EB har varit en stor inspiration för oss och även Rikatillsammans. Vår resa till vårt sparmål är inte klar men vi har kommit en bit på vägen. Vägen ändras ju också över tid i takt med att man blir klokare. Resan började med att röra sig bort från någonting men är nu mer att röra sig mot. Det känns mer hållbart :slight_smile:

7 gillningar

Superhärligt att ni fortsätter med lite blandade FIRE-erfarenheter och kanske ännu mer att ni, men framförallt du @janbolmeson, inte är lika negativt inställda längre.:slight_smile:

Ett intressant och avslappnat avsnitt som kanske inte innehöll några nyheter från en som funderar i dessa banor, men en hel del klokskap att ta till sig och upprepa för sig ändå. Jag förstår att Fru EB inte vill visa upp sig i bild, samtidigt är det lite tragiskt att det här med FIRE fortfarande är så provocerande för folk. Det säger mer om alla som sliter där i grottekvarnen.

Några tankar:

Jag och exet gjorde kalkyler som flera i tråden och landade i att den som kunde fås billigt via hennes fack var tillräckligt. Att inbilla sig att låga ersättningar gör livet lättare vid mer permanenta skador är mest trams. Det är lite som den där surelloreklamen som gått nyligen. Att få ut t ex 10k för nå’n mindre grej gör ju faktiskt varken från eller till…

Ja, supertydligt, men allt som understryker det är grymt. Eftersom jag är 10 år in i mitt organiserade sparande där jag likt Fru EB gått från 5-10% sparande (för det ska man ju!) till ca 70% sparande (för det går ju!) så är jag i princip i mål. Utslaget över tid motsvarar det nog ungefär 11-12 år med 50%.

Tål att upprepas! Man gör vad man kan. Inte bara av ekonomiska skäl. Att laga t ex diskmaskinen gör ju att man slipper boka hantverkare, passa tider, ta ställning till reparationsoffert etc. Går det att laga så går det, går det inte att laga så är det också tydligt. Jag är usel på mycket med bilen, men tar igen det med el, elektronik, textil och liknande.

Jag kollade till bloggen också och det satte ord på mitt levnadssätt. Det är inte minimalism, men det är ett minimalistiskt synsätt och det är precis där jag är. Jag har en hel del grejer, men just nu är jag i “utslitningsfasen” kring vissa saker som s k “hemmakläder”. När de ger upp totalt behöver de inte ersättas för det finns fler i garderoben.

Jag har också lämnat den. Nu går jag förbi en affär då och då och anpassar promenad, träning etc till den för dagen utvalda butiken. Nu handlar jag nog 2-3 gånger i veckan. Imorse passerade jag Coop på vägen från simhallen. Då blev det lite smågrejer som behövdes och inget mer.

Där är vi på samma sida skranket. Ekonomi behöver inte diskuteras på engelska, även om vissa saker är svåröversatta så är inte alla det. :slight_smile:

Njae, eller ett ben som inte är nere i den metanosande dammen som är arbetlivet kanske? Det andra är ju i fria luften.

Jag och sonen snackade om Berlin senast igår. Jag spanade då lite på möjligheterna att ta sig dit och bo bra centralt. Egen hotellägenhet i centrum och tågresa ner gav en hel vecka för två för ca 10k om man tänker till lite kring avresedagar och bokar i tid. Men visst, då slipper jag ta mig från Hälsingland till Malmö. :wink:

Fast då måste man ju definiera vad begränsning är. Fru EB berättade ju att barnen ville stanna där de var på semester. Jag tror att det är fler som vill fly vardagen och “villhöver” stranden och drinken i soliga länder när de skulle mått lika bra på hemmaplan om de inte arbetat. Den arbetandes livsstil är s a s mer volatil än den som uppnått FIRE.

Nej, faktiskt inte. Långt ifrån för vissa. Jag har åkt utför två veckor i mitt liv. Skulle jag en vecka med helpension hade jag absolut tackat nej. Det visar bara att vi inte kan applicera samma sätt att tänka på alla medmänniskor.

:heart: Akademiskånska :heart: (ofta kallat lundensiska)

Klok insikt! :smiley: Det är de senaste 25-30 åren som verkligen skyfflat oss i konstig riktning när det gäller livsstilsinflation och villhöverbeteende.

Vi verkar i fas här, flera av oss!

Kanonavsnitt som jag kan tänka mig att ta ett varv till i lurarna. Kommer fler tankar återkommer jag med mer tugg.

10 gillningar

Tack för kloka reflektioner @angaudlinn - en fröjd att läsa. :pray::blush:

3 gillningar

Jag trodde i många år att det var något seriöst fel på mig för att jag bara köpte det jag verkligen behövde :joy: sen fastnade jag i köp allt som verkar kul, för att återigen landa i den jag är dvs lyckligare ju färre prylar jag har som barlast i livet. För det är så jag ser det. Prylar som jag inte behöver tynger mig.

Jag är nog halvblind (och lätt dyslektisk) men kan du peka mig till någon av de artiklarna om minimalistism? Ser dem inte :grimacing:

Hade varit kul för oss att göra vår egen minimi lista. Jag misstänker att vi båda kan rensa mer. Min bättre hälft speciellt, hrm, hrm :joy:

7 gillningar

Jag syftade på Fru EBs sida och lista här:

Minimalism finns det ju massor av online, men då är det oftare de där som har sju vita t-shirtar, två par blå jeans etc. Det funkar inte för mig. Därav tanke-/förhållningssätt kring minimalism istället. :slight_smile:

3 gillningar

Tack för ett väldigt värdefullt avsnitt som vanligt!

1 gillning

Håller med om att skidsemester inte behöver göra stora hål i plånboken. Vi åker fem stycken i familjen för drygt 10 000 kr för en vecka.

Tillbringade precis en vecka i Vemdalen.
Yngsta barnet: gratis skidskola (erbjudande) och behöver inget liftkort. Gratis skidhyra (erbjudande).
Äldre barn: 2 liftkort, totalt 4 000 kr.
Föräldrar: föräldrapass (liftkort), betalas med friskvårdsbidrag.
Stuga vid backen: 5 500 kr (lågsäsong mellan sportlov och påsk).
Skidutrustning: begagnad, blir inte många kronor per vecka om man slår ut det. Barnens grejer gå att sälja vidare till ungefär samma peng om man vill.
Resa: egen bil, bränsle.
Mat: köpt hemma på Willys, dvs. ingen extrakostnad.
Takboxen hyrs ut när vi inte använder den och betalar sig själv :slight_smile:

Härliga dagar i backen med grillad korv och trötta barn på kvällen :slight_smile:

7 gillningar

Min spontana tanke är att begreppet FIRE är för brett, kan tycka det är lite konstigt att kalla sig FIRE när man fortfarande jobbar, det går ju emot själva innebörden av förkortningen RE.(och måste man jobba så stämmer inte förkortningen FI heller)
Men fantastiskt kul att man gör det man trivs med och lever ett liv man själv valt.
Förövrigt ett intressanta avsnitt som alltid :star:

10 gillningar

Superintressant avsnitt.
Roligt det där men minimalism då jag själv följt en minimalistisk livstil från att jag fyllde 18 efter jag sett filmen fight club :wink:
Jepp en hollywood film inspirerade mig :wink:

Genom ågen har antalet prylar varierat som extremast så sov jag på en madrass på golvet och allt jag ägde fick plats i en ryggsäck idag äger jag betydligt fler prylar dock får allt jag äger plats i en vanlig bil (volvo v70) om jag bestämmer mig för att flytta.
Men har även insett med åren att man kan äga en massa prylar utan för den delens skull låta sig tyngas ner/styras av dom allt handlar om ens mindsett.
Men har man 50% av sitt kapital bundet till en bil så är det klart att den prylen ofta styr en emotienellt om det blir en repa på den etc.

Bara lita tankar jag har :slight_smile:

3 gillningar

Det har hänt att jag tagit en löprunda till butiken bara för att köpa en enda vara som jag behövde akut, eller postar ett brev. Ser inga fördelar alls med att veckohandla faktiskt. En extrarunda till återvinningen ger också motion.

1 gillning

Du kan inte se en enda fördel med att veckohandla/storhandla?

Nu har jag iofs en familj med tre barn som äter mig ur huset, så ”veckohandlingen” görs snarare två gånger k veckan - en stor och en lite mindre. Alltid väl förberett och med ett getöga på erbjudanden. Ibland online med uthämtning om inte tiden räckte till.
Att ränna i matbutik snudd på dagligen skulle käka upp halva min fritid.

5 gillningar

Matpriskollen är ett bra alternativ eller komplement till reklamblad. Där kan du lägga upp egna favoritvaror och få en komplett lista över vilka butiker just de varorna säljs med rabatt just nu. Det är ett snabbare sätt att överblicka realäget på de varor som du regelbundet brukar köpa.

Antalet personer i hushållet och antalet mål som äts hemma påverkar naturligtvis hur väl det funkar.

2 gillningar