Vad är en shoutout? Snälla, upphör med dessa engelska ord stup i kvarten. Precis som någon annan här retar jag mig på det oerhört. Ska det verka ballt, eller vad?
Ska man kunna få till “ekonomiskt mathandlande” utan att det blir en heltidssyssla förutsätter det i princip närhet till en rad butiker från olika kedjor. Man kanske har gångavstånd till några butiker och åker förbi några till på vägen till/från jobbet. Det här är alltså inget som kan lösas ad hoc utan är starkt kopplat till var man bor.
Jag vet inte om ni tänkt på det, men jag försöker verkligen ta bort det i podden / video - till och med börjat översätta från engelska. Men just för ordet “shoutout” upplever jag inte att det finns något svenskt alternativ med samma betydelse.![]()
Betydelsen på engelska enligt Webster är:
a public expression of greeting, praise, or acknowledgement directed toward a person or group often as part of a performance, recording, or broadcast
Svenska översättningen blir “upplysning, tips, besked” och då gick enligt mig meningen förlorad.
Jag har märkt det och uppskattar det. ![]()
Vill man skippa shoutout kan man ju testa omnämnande, men det låter definitivt mer formellt i mina öron.
Nej inte för mig då jag handlar på väg hem från jobbet via cykel. Det tar inte längre tid för mig att handla 2 eller 3 gånger mot att slå ihop allt till en gång, plus att jag minimerar matsvinnet genom att bara handla så mycket jag behöver de närmaste dagarna, utnyttjar extrapriser etc. På Ica kan man som exempel köra samma extrapriser flera gånger i veckan även om det står “max 2 per kund” etc. Allt handlas med självskanning så jag slipper stå i kö. Jag förlorar bara på att åka med bil och det blir svårare att undvika matsvinn om man ska handla för lång tid framåt, större risk att någon vara blir dålig innan veckan är slut. Så nej, det är bara minusposter för mig om jag skulle veckohandla.
Jag kollar reklambladen från Ica och Willys varje vecka, det tar 5 minuter att få koll på vad som är intressant. Det är de affärerna som ligger i anslutning till min hemfärd från jobbet på cykel.
Beror väl på sammanhanget men “göra en/ett (allmän/publik) hälsning, utrop, gratulation, tillkännagivande, uppmaning, upplysning” etc. borde väl funka?
Så hur skulle jag formulerat det annorlunda?
Ett publikt utrop till @IGMR?
Det får jag nog träna på att vänja mig vid… ![]()
Jag kollar reklambladen från Ica och Willys varje vecka, det tar 5 minuter att få koll på vad som är intressant.
Kan varmt rekommendera appen Matpriskollen.
Snabb överblick och möjlighet att söka efter specifika varor på nedsatt pris. Så slipper man bläddra i ett trist reklamblad dessutom. ![]()
Så hur skulle jag formulerat det annorlunda?
Jag skulle iaf bli glad av att höra ordet ”utskrikning” med rrrrrullande skånskt R. ![]()
Frågan var generellt menad. Ofta är det butiker man åker till med bil som har de bästa erbjudandena. Det är bra att få en mer total överblick. När många standardvaror säljs på extrapris i en viss butik kan det motivera att anpassa övrig planering. Sedan är det oftast en förutsättning att man har familj för att det riktigt ska vara relevant med mer omfattande matplanering. Det är ju när man kan köpa ganska många paket av vissa varor som det blir besparingar att tala om.
Snabb överblick och möjlighet att söka efter specifika varor på nedsatt pris. Så slipper man bläddra i ett trist reklamblad dessutom.
Men jag använder reklambladen också som inspiration för vilken mat jag ska laga etc. Så reklambladen är inte alls trista för mig, tvärtom. Kollar även mot Lidl förresten, ligger också på väg hem med cykel men den affären är “besvärlig” och man måste trängas med en massa folk och stå i kö för att komma ut. Då och då handlar jag en del saker där.
Frågan var generellt menad. Ofta är det butiker man åker till med bil som har de bästa erbjudandena. Det är bra att få en mer total överblick. När många standardvaror säljs på extrapris i en viss butik kan det motivera att anpassa övrig planering. Sedan är det oftast en förutsättning att man har familj för att det riktigt ska vara relevant med mer omfattande matplanering. Det är ju när man kan köpa ganska många paket av vissa varor som det blir besparingar att tala om.
Det finns fler aspekter och för att komma till närmast större Ica Maxi har jag 1 mil med bil, 2 mil tur/retur. Det är svårt att räkna hem någon vinst på det erfarenhetsmässigt och det bär mig emot med tanke på miljön att ta bilen när jag inte behöver. Det är bättre jag får mig en cykeltur och slipper känna dåligt samvete för att jag kör bil.
Nej, att åka bil till olika butiker är sällan vettigt om det handlar om en specifik tur enbart i syfte att handla mat. Jag skulle aldrig göra det själv och då har jag betydligt närmare till alla olika butikskedjor. Däremot är det väldigt bra att svänga förbi när man varit och hälsat på hos vänner, varit på utflykt eller gjort andra mer relevanta saker.
Den specifika funktion jag syftar på här är bevakningsfunktionen i Matpriskollen. Där ser du bara de varor du själv har valt och kan jämföra priset per vara i de olika butiker du bevakar. Du slipper alla motbjudande reklamblad. Om det gick att filtrera bort all reklam från alla sammanhang i livet så vore det en välsignelse.
Många orddiskussioner här! Känner mest för shout-out men utskrikning hade jag uppskattat av oklar anledning ![]()
Hur tänker ni som närmar er tidig pension/FIRE kring “One More Year syndrome” som fru EB pratade om?
Har ni tex ett belopp ni ska uppnå eller ett datum ni väntar på?
Har ni tex ett belopp ni ska uppnå eller ett datum ni väntar på?
Jag har haft FI-delen klar länge. Väntar helt enkelt på att det ska kännas rätt. Planerar för några olika möjliga tidpunkter och har förstås räknat på det ekonomiskt/skattemässigt. Noterar att jag har gjort 12 olika uttagsplaner på minpension.se
Jag hade inget datum planerat utan det bara blev när det blev.
Det passade helt enkelt bra med tanke på omständigheterna i livet i övrigt. ![]()
Då kan du släppa det ekonomiska som många andra behöver hantera. Där är du redan i mål. Grattis.
Man skulle istället kunna säga att du spelar med din hälsa och tid som insats nu.
Hur hanterar du risken att “slösa” bort din tid på arbete? Bara en dag till…
(Idag kom det förbi en arbetskamrat som gick i pension för 2 månader sedan. Han hade fått ett cancerbesked förra veckan. Sann berättelse. Tyvärr.)
Grattis!
Hur länge har du varit i FIRE?
Hur känns beslutet i efterhand?