3 olika globalfonder i portföljen

Hej jag har för närvarande Avanza global i min portfölj som jag tänkt fortsätta investera i efter ändringen som träder i kraft nu under september, där 70% av mitt sparande i mitt långsiktiga ISK åker in.

Jag har nu skapat ett till ISK konto till ett annat sparmål långsiktigt och har då tänkt investerat i:

30% Avanza Global
30% DNB Global Indeks S
30% Länsförsäkringar Global
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Detta just för jag inte kan välja mellan alla globalfonder i min nya portfölj men även för att se vilken av fonderna som går bäst över tid. Är detta en dum idé eller hur hade ni själva gjort om ni hade svårt att bestämma er?

Lysa är dessvärre inget alternativ för mig.

Mvh maskinen

Om du vill täcka in hela världen kanske det vore bättre att lägga till en globalfond som även innehåller tillväxtmarknader. Två sådana är Storebrand Global All Countries och Handelsbanken Global Index Criteria. Sedan skulle jag nog välja en bredare Sverigefond.

Exempelvis så här:

40 % Avanza Global (billigast av dina förslag)
40 % Storebrand Global All Countries
10 % PLUS Allabolag Sverige Index
10 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag

@Maskinen54 Jag tänker likadant. Sitter också på samma tre globalfonder och kommer behålla tillsvidare. Jag började lägga över till EFTer t.ex. Amundi Prime All Country, men jag tror det kommer hända en del det närmaste året. Dels har Avanza aviserat att man kommer kunna handla EFTer med EUR-konto så man slipper växlingsavgift vid förändringar av innehaven, samt att PLUS Fonder troligen kommer presentera en globalfond. Ingen idé att krångla för mycket nu alltså. Jag kör för övrigt PLUS Alla bolag Sverige istället för Spiltan Aktiefond Investmentbolag, så man får en större höstack. Jag har även kompenserat för avsaknaden av energibolag i Avanza Global och LF Global, med EFTn Xtrackers MSCI World Energy.

Det här vore ju verkligen intressant om det stämmer, har du möjligen en länk där man kan få mer info?

Gäller iofs endast private banking till att börja med, men borde rullas ut på bredare front i nästa steg, kan man tycka.

2 gillningar

Jag antar/hoppas att Avanza börjar skruva lite på sig när premiären för Montrose närmar sig, och att det är ett av skälen till att de lanserar valutakonton.

Valutakonton borde vara en av de saker som Montrose överväger om de på något sätt ska lyckas locka över sparare från Avanza och Nordnet.