300. ChatGPT & AI-assistenter: Vi har alla fått en egen junior assistent på jobbet och i livet

Dom verkar ha väldigt svårt att koppla ett aktienamn i en köprekommendation till en relevant aktiekurs.
ChatGPT klarar inte ens av att sortera ut larg-cap bolag från en lista.

Puppet Masters tid är kommen :robot: :smiling_imp:

2 gillningar

Jag har lagt en halvtimme nu på ChattGPT via bing/new på att få ett svar på denna enkla fråga men den klarar absolut inte av det. Rätt svar är Bonova
Fråga: vilka av dessa aktier handlas på midcap stockholm? Ge ett korekt svar, inga gissningar. Autoliv Sandvik Tele2 Munters Kinnevik Bonava NCAB Group Sandvik Holmen Investor Systemair

Svar: Enligt den listan handlas följande aktier på midcap stockholm:

• Tele2
  • Munters
  • Kinnevik
  • NCAB Group
  • Investor
  • SEB

De övriga aktierna handlas antingen på large cap stockholm, som är listan över stora bolag med ett marknadsvärde över 15 miljarder kronor, eller på andra börser.

Ja, men det är ju inte det här som är ChatGPTs styrka. Det är inte Google och bör inte användas som ett uppslagsverk (i alla fall inte denna veckan :joy:). Notera min jämförelse i avsnittet med den talande hunden. :wink:

2 gillningar

Jag brukar hitta på sagor till min 5åriga son att vi har krafter som sprider man osv.

Bad ain göra detta och jag är i chock :joy:

Kommer bli kul att läsa dessa på kvällarna.

1 gillning

Nä det är inget googlande på ChatGPT, jag bad den jämföra min lista på bolag mot en aktuell lista på en källa det trodde jag att den klarade. Men att hantera text är den helt otrolig på.

1 gillning

Intressant:

2 gillningar

Yes, så var det nog. En blogg / teaser release med exempel på stories den skrivit (men utan kod) släpptes tidigt 2019. I min mening var det GPT2 som kändes mest imponerande när den kom.

2 gillningar

Precis. Det är en forsknings modell för språkhantering, NLP. Den fokuserar inte på att kunna fakta, även om det kan se ut som om den vet eller kan kolla upp saker.

1 gillning

Tack för ett jättespännande avsnitt! Jag ser verkligen fram emot att grotta ner mig i hur AI kan fungera som verktyg för mig som illustratör och grafisk designer och underlätta/snabba upp mitt arbete (vågar inte glänta på den dörren förrän jag avslutat pågående uppdrag dock, lex @janbolmeson i ChatGPT hjälper Melwa med sin kolonilott - Nr 56 av Melwa). Om det är någon som har snubblat över någon intressant/användbar info/Youtube-video/podd eller liknande på det området får ni gärna tipsa!

Jag är till skillnad från många branschkollegor inte orolig för att ersättas (helt) av AI den närmsta tiden - mina uppdragsgivare är ändå inte sådana som själva hade satt sig med AI och skapat bilder på egen hand, och problemen jag löser åt mina kunder har jag inte riktigt sett någon AI lösa utan en illustratör/designer inblandad, men jag känner verkligen att jag behöver lära mig hur jag kan använda tekniken för att stärka min position och ligga i framkant. Plus att det vore trevligt att snabba upp min process så att jag kan få mer tid till att äta glass i solen sådana här varma dagar :sunglasses:

Kan AI hjälpa mig med idégenererandet? Kan jag mata något slags (icke-publik?) AI-bot med mina egna bilder och få den att skapa skisser i min stil eller till och med skapa nästan färdiga bilder utifrån mina instruktioner som jag sen kan bygga vidare på och färdigställa? Kan den färglägga mina skisser åt mig utifrån en given färgpalett? Jag försöker fundera på vilken form av uppgifter jag hade kunnat be en junior assistent göra åt mig om jag hade haft en…

3 gillningar

Detta var ett av de absolut bästa avsnitten! Älskar informationen och hur det kan användas av folk som är insatta! Otroligt vad det kan utvecklas och ingen vet vad detta kommer göra med vår vardag än. Det är så sjukt spännande och vill bli mer insatt! Gärna fler avsnitt framöver för att se vad som hänt sedan förra avsnittet. Tänker att det går så fort så det händer säkert hur mycket som helst som vi vanliga personer inte får reda på :slight_smile:

3 gillningar

Jag är alltid annars sist på bollen när det gäller ny teknik, men detta var väldigt enkelt, så jag delar gärna med mig. Det var bara att fylla på med detaljer eller fråga igen om vad jag önskade ha svar på :slight_smile:

Jag skrev till AI-assistenten:

“Kan du skriva ett roligt födelsedagstal till en man som fyller 22 år?”

Svaret jag fick:

"Absolut! Här är ett förslag på ett roligt födelsedagstal för en man som fyller 22 år:

Kära vänner, idag är vi här för att fira vår kära vän som fyller 22 år idag! Jag kan knappt tro att det var bara igår som du var 21 år, men nu är du 22 år gammal och redo att regera världen!

22 år gammal, det är en ålder när man fortfarande är ung och dum nog att göra misstag, men också tillräckligt gammal för att lära sig av dem. Det är en tid när du kan fortfarande äta vad du vill och dricka vad du vill, utan att oroa dig för kolesterol eller högt blodtryck.

Men vad jag verkligen beundrar hos dig är din förmåga att se det roliga i allt. Oavsett om du tar en tågresa eller jobbar på ditt jobb, så finns det alltid en anledning till att du ler och får alla andra att skratta. Du är en mästare på att göra vardagliga situationer roliga och det är därför vi alla älskar att vara i din närhet.

Så idag, när du fyller 22 år, önskar jag dig all lycka och framgång i världen. Ta tag i varje ögonblick och njut av allt det roliga som livet har att erbjuda. Och när du gör det, tänk alltid på att vi är här för dig, redo att dela äventyret med dig och skapa minnen som varar livet ut.

Så grattis på födelsedagen min kära vän! Låt oss höja våra glas och skåla för allt som du har uppnått och allt det som du kommer att uppnå i framtiden. Skål!"

Sedan tänkte jag att jag ville göra det lite mer personligt och skrev till AI-assistenten:

“Kan du skriva ett roligt födelsedagstal för en man som fyller 22 år? Han arbetar som (xxx). han har en sambo som heter (yyy).”

Jag fick ett förslag på tal, men gillade inte det riktigt. Då skrev jag till AI:

“skriv ett roligt tal till min son som fyller 22 år.”

Det roliga med detta svaret jag nu fick var att AI kom ihåg vad jag skrev i min förra fråga. Detta var svaret jag fick:

"Självklart, här är ett roligt födelsedagstal till din son som fyller 22 år:

Kära vänner och familj, idag firar vi en mycket speciell dag - vår son fyller 22 år! Det är en fantastisk ålder, och jag är så stolt över den man du har blivit.

Jag vet att det har varit några svåra år på vägen, men jag har alltid vetat att du skulle klara dig igenom dem. Du är stark, envis och lite envis - precis som din mamma eller pappa! Och nu, när du är 22 år gammal, är det dags att fira allt som du har uppnått hittills i livet.
För det första, kan vi inte glömma det faktum att du äntligen är lagligt tillräckligt gammal för att dricka alkohol. Ja, det är rätt - vi behöver inte längre smuggla in öl och vin på dina fester! Men låt oss inte bli alltför glada nu - vi vet alla hur du kan bli när du dricker för mycket!

Men åter till ämnet - jag är verkligen stolt över allt som du har uppnått. Du är 22 år gammal och du har redan fått ett jobb som xxx, och du är extremt duktig på det. Jag tror att jag behöver dig att fixa min bil också!

Och låt oss inte glömma din fantastiska partner i livet - yyy- som verkligen får dig att känna dig hel. Hon är smart, vacker och hon stöttar dig i allt du gör. Jag kan inte tänka mig en bättre person att ha vid din sida när du går in i vuxenlivet.
Så, grattis på födelsedagen min son! Må alla dina drömmar och önskningar gå i uppfyllelse, och må du alltid ha en verktygslåda fylld med det du behöver och ett leende på läpparna. Skål för en fantastisk 22-årsdag!"

Därefter bad jag om förslag på

“hur berättar jag på ett roligt sätt att det är en AI-assistent som har skrivit talet?”

Jag fick några förslag som jag inte var helt nöjd med och skrev därför:

“hur berättar jag på ett roligt sätt att det är en AI-assistent som har skrivit talet eftersom att jag själv är dålig på att skriva tal?”

När jag ville ha fler förslag var det bara att skriva “fler förslag”, så fick jag några till :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

1 gillning

Jag förstår att de flesta här är väldigt lyriska. Och jag håller med, det är en häftig teknik.

Vad som dock stör mig en aning är det faktum att det verkar som att så många människor glädjer sig åt att inte behöva tänka själv längre. Att man ger sin AI uppdrag att göra allt det tråkiga fotarbetet. Sedan har man en vision om att man själv bara skall granska och godkänna resultatet. Men för att kunna göra den bedömningen så krävs en hel del erfarenhet och kunskap som nog tyvärr kommer blir allt mer sällsynt i framtiden.

Som några paralleller till old tech så är ju exempelvis miniräknare, ordbehandlarens stavningskontroll och wikipedia helt fantastiska teknologier i sina kontexter. Men de har ju också pga människans inbygda lathet tyvärr lett till att skrämmande många inte kan räkna i huvudet, inte kan stava ordentligt på fri hand eller okritiskt litar på det nätbaserade uppslagsverket.

Jag menar, hur speciell känner man sig som jubilar när man får en hyllningstext som avsändarens dator skrivit ihop på 5 sekunder jämfört med en där ens vän faktiskt suttit och ansträngt sig själv en stund.

7 gillningar

Det är kanske så maskinerna tar över? Inte genom att förslava oss utan genom att vi outsourcar allt tråkigt och utmanande så att vi med tiden blir lallande idioter.

2 gillningar

Det största problemet med AI modellerna är att de ger oss vad vi vill ha, inte vad vi förtjänar eller behöver. Modellerna kommer bara göra våra egen biases värre samtidigt som de styrs av kollektiv reinforcement av massan och inte enastående minoriteter. I bästa fall kommer de hjälpa oss att sluta tänka, i värsta fall så gör de vårt tänkande sämre. Hur som så går det inte att stoppa.

1 gillning

Nu har jag nog betvingat Chat GPT via Bing/new att göra rätt. Har förstått att den är lat och använder lagrad data istället för att läsa in källor på nytt.
Så här måste jag fråga för att sortera ut med cap aktier från en text:
Använd OMX Stockholm Mid Cap - Senaste aktiekurser som källa, läs in källan på nytt. Vilka aktier i texten handlas på midcap stockholm?
text,text,text…

1 gillning

Det var en ren tillfällighet att det lyckades.
Hur ska man få den att hämta information ur en text och jämföra det med en nyinläst källa?

1 gillning

Du menar att det kan bli ett problem för barn? Eller menar du att vuxna inte kan hantera ett sånt problem med att vi får något vi inte behöver?

Det med att vi inte förtjänar det låter konstigt. :grinning:

Alla chatbotar kan inte vara Batman.

3 gillningar

Max Tegmark är väl matematiker med liten personlig faiblesse för multidimensioner etc?

2 gillningar