300. ChatGPT & AI-assistenter: Vi har alla fått en egen junior assistent på jobbet och i livet

GPT4 är bättre än GPT3.5 på detta, men bättre är inte samma sak som bra…

image
image

1 gillning

Inte riktigt rätt :grinning: men bara en siffra (bokstav) fel om jag räknar rätt själv Att göra detta korrekt är definitivt inte något jag förväntar mig via NLP funktionalitet :grinning:

1 gillning

Ju mer jag läser på om AI desto mer får jag en klump i magen av oro och lite ångest. Det är rätt tunga namn som målar upp riktigt dystra bilder av vad vi har gett oss in på. Det kan ju dock vara så att dessa negativa scenarior endast är troliga under nuvarande verklighet och att man inte tagit i beakting människans förmåga att anpassa sig. Vi kanske relativt snabbt kommer fram till bra regleringar och säkra sätt att begränsa AI.

Jag hoppas såklart att AI kommer leda till något som gör tillvaron bättre för mänskligheten och inte att strävan efter makt och pengar gör att AI spårar ur såpass att vi inte längre har kontroll. Jag fastnar sällan för alarmism eller konspirationsteorier men denna teknik blir jag rejält skrämd av (vilket också förvånar mig…).

3 gillningar

Om man tillåter ChatGPT att använda plugins eller skriva kod löser den det ju dock utan problem. Siffror är inget en språkmodell hanterar bra idag, men det i sig kan den förstå och därefter lösa på lämpligt vis. Tycker det är rätt coolt.

2 gillningar

Ja det är faktiskt coolt på riktigt. Det är som att den lärt sig använda ett digitalt verktyg. Eller iaf fått ett verktyg som den vet hur den hanterar.

1 gillning

Jag hör många uttrycka sig så här, att vi inte vill tappa kontrollen. Jag tänkte också så, men sen ändrade jag mig. Jag tror nog riskerna är ännu större om vi bibehåller kontrollen. För om “vi” behåller kontrollen så betyder det att en grupp människor kontrollerar en super-AI, och det blir bra då länge denna gruppen inte blir korrupta, maktgalna eller får för sig något knäppt. Jag vet inte vad risken är för maktmissbruk hos en AI, men jag tror nog den är ganska stor hos människor.

Sen tycker jag det är enklare då jag insett att jag ändå knappt har något makt över världen idag. Valet i Usa nästa år kan avgöra ödet för Ukraina, Taiwan och i förlängningen hela världen, och där har jag inte rätt att rösta. (Alla som har rösträtt har inte heller jättestor möjlighet att påverka till följd av deras system.)

Ibland får man släppa kontrollen och hoppas på det bästa. Låt oss hoppas att den super-AI också är snäll mot dess skapare :blush:

2 gillningar
2 gillningar

Håller med om att det är ett av de tyngsta namnen inom core AI. Jag tror fortfarande det finns en framtid för hans häftiga Restricted Boltzmann Machines :cowboy_hat_face:

Krånglade mig igenom registreringen. Detta var väl typ det nya:
“The idea that this stuff could actually get smarter than people — a few people believed that,” he said. “But most people thought it was way off. And I thought it was way off. I thought it was 30 to 50 years or even longer away. Obviously, I no longer think that.”

2 gillningar

Fantasiskt avsnitt och grattis till 300!!
Det enda som jag saknade var vilken podd det är dem refererar till under programet.
Kan vara jag som missat detta men skulle uppskatta att få veta för det lät intressant att lyssna mer om teknologier

1 gillning

@Bellson

Teknik i akademi heter podden. Finns på Spotify.:slightly_smiling_face:

2 gillningar

tack så mycket

2 gillningar

Testa Midjourney :grinning: Där kan man ladda upp sina egna bilder och addera önskvärda prompt för att AI-generera nya bilder.

1 gillning

Väldigt spännande och bra avsnitt, skulle gärna höra er prata mer om det! Jag tror att ni har rätt i att detta kan liknas vid skiftet som skedde vid den industriella revolutionen. Omfattande och omdefinierande på ett grundläggande plan. Det här är större än internets tillkomst.

Har börjat lyssna på en podcast på ämnet, Hard Fork heter den och drivs av Kevin Roose & Casey Newton, NY times tech kolumnist resp. next-gen tech journalist. Riktigt bra innehåll - matigt, skarpt och up-to-date. Fokus är på AI och allt som händer kopplat till det, ofta intervjuar de också intressanta kunniga inom området. Dessutom är de roliga och det är enkelt att hänga med, de fångar upp lyssnaren på ett snyggt sätt. Kan verkligen rekommendera!! Finns där poddar finns.

1 gillning

Tack för ett jätte intressant avsnitt.
Jag blir mer och mer exalterad över ChatGPT ju mer jag använder det.
Som Jan och andra varit inne på är det lätt att man i början använder det som google, vilket är sådär, även om det kan vara ett bra komplement.

Är väldigt imponerad över hur bra den är på svenska. Vissa små grammatiska fel och något enstaka ord som blir konstigt, men väldigt bra över lag.

Provade på jobbet idag: “Skriv ett mail på engelska till xxx och be om xxx…”
Den fattade direkt och skrev ihop ett välformulerat mail och gav mig också ett ämne. Men man inser också att man får passa sig. Den hittar på ganska friskt. Använde dock aldrig den genererade texten.

Avslutade dagen med att maila en kollega med en AI-genererad text där jag bad om granskning på en sak. Satan vilken smörande text om hur noggrann och kompetent han var! :grinning:
Nu hade vi pratat om ChatGPT innan så jag tror han genomskådar mitt mail på måndag :slightly_smiling_face:

Middagsförslag på ingredienser man har hemma funkar bra!
Testat be den göra en tipspromenad också. Helt grymt! Är lätt att anpassa frågorna och få olika ämnen.

Även om det är lite läskigt med den snabba utvecklingen så tror jag man gör bäst i att försöka hänga med och utnyttja fördelarna.

4 gillningar

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Företagsspecifik data in i ChatGPT och liknande AI-assistenter?

Googles Bard klarar att hämta gårdagens slutkurser om man ber den söka på google finance och jämföra slutkursen med riktkurser i en text. Men den är dålig på att jämföra vilka aktier i en text som finns i en bifogad lista. Det är Chat GPT bra på. Bard finns inte i Sverige, man måste använda VPN, jag använder Proton VPN gratisversion.

2 gillningar

Säg den glädjen som varar. Det är inte gårdagens slutkurser den presenterar utan betydlig äldre :face_with_raised_eyebrow:

1 gillning

Riktigt så sjuka är vi just inte.

Kanske inte du, men någon med en obotlig sjukdom kan mycket väl tycka att vi behöver AI här och nu.

Det finns även de som hävdar att klimatkrisen är akut, och en del tror att vi inte kan klara av den utan AI. Jag tillhör den som tvivlar att vi kan ställa om hela samhället tillräckligt fort utan AI, då jag tvivlar på att den genomsnittliga medborgaren är intresserad av att drastiskt sänka sin levnadsstandard och i så fall krävs det enorma tekniska framsteg på kort tid.

1 gillning