303. Att missa de 10 bästa dagarna på 30 år kostar 30% av årsmedelavkastningen

Tyckte Jonas förklarade det bra när han poängterade att det handlade om marginalen. Varken Optis exponering mot fm+råvaror eller Lysas lägre avgift kommer vara det avgörande. De är till syvende och sist samma sak men i marginalen har de gått åt olika håll där Lysa fokuserar på att hålla nere kostnader och Opti på att diversifiera så mycket som möjligt.

Vet inte om det går att tänka så men det kanske är så att Opti är “högre” risk men också chans på högre avkastning medan Lysa är det “säkrare” alternativet? Med Lysa vet man att man med säkerhet “sparar” på avgiften jmf med Opti medan man med Opti får chansen att ta del av avkastning Lysa missar.

(tycker det är lite överdrivet att säga “högre risk” gällande Opti iom att den absolut största delen är samma som Lysa och att vi - som Jonas säger - pratar om marginalerna. Men det kanske är där man får fundera på om den högre kostnaden är rättfärdigad)

1 gillning

Jag har skapat två portföljer. En 9a och en 100% aktier och fördelningen är 1% småbolag tillväxtmarknader och 1% nya tillväxtmarknader.

1 gillning

Vad kul att höra att så många uppskattat avsnittet! Och tack för alla fina kommentarer @anon19088942, @CRS @Skolde @Sha11e och alla ni andra. Det gjorde min dag :pray:

Passar på att ge några snabba kommentarer på några av sakerna som sagts nedan.

Mvh,
Jonas, Opti

4 gillningar

@Cavalli det där är en intressant fråga, när är bäst att gå in. Vi sitter såklart på en båtlast data, men det mest intressanta är: det gör alla andra, dvs marknaden, också :slight_smile:.

Orderböcker och börskurser är för det mesta trots allt publik data. Och som sådan data har den också (sönder)analyserats. Visst har det kommit en del tebladsliknande sägningar om när man borde investera (tänk “köp till sillen och sälj till kräftorna”), men det är svårt att påstå att något egentligen stämmer.

Anledningen är, precis som alla komplexa system, så enkel och så svårförklarad samtidigt; själva tillgången till informationen gör ju att investerare anpassar sig efter den, men då anpassas också priserna på marknaden och därigenom “korrigerar” systemet sig självt på någon form av övergripande nivå. Lite luddigt men hoppas det säger något.

Svaret på frågan vore kortare: Nej, köp bara regelbundet :rocket:

Mvh,
Jonas

3 gillningar

@Melwa kul att du gillade avsnittet!

Måste bara kort säga att jag tror du sätter fingret på rätt sak här. Vi får ofta frågan från kunder om de helt borde sluta handla med sina aktier etc, trots att de gillar det. Och då är svaret såklart nej, för vad är livet till för om inte att göra saker som man gillar? Forskningen visar förvisso att man i snitt förlorar pengar på det – but hey, många hobbys man har kostar :slight_smile:

Det kan låta som att jag säger emot allt jag tror på men för att ge det nyans; det handlar mer om att vara noggrann med ens riskexponering. Om nöjet att få fortsätta handla (med lite mindre pengar) gör att en person investerar det mesta i ett superdiversifierat, långsiktigt sparande och sedan låter pengarna ligga där, ja då är det klart bättre än att personen börjar där, saknar sin stockpickinghobby, och sedan tar ut allt för att börja med den igen.

Åter igen, beteende formar avkastning, mer än vi tror och tänker…

Jättebra att du lyfter detta @Gabriel. Jag ska vara tydlig med att jag inte på något sätt tycker att kvinnor är offer här. Mer likt @angaudlinn’s kommentar så kan man se vissa beteenden på gruppnivå, men det är en för snabb slutsats att dra en linje mellan beteenden och att gruppen i fråga därför vore “offer”. Tycker ditt exempel med mäns spelbeteende är ett toppenexempel, inte alls olikt att män i 2022 klarade sig väsentligt sämre än kvinnor på börsen på grund av just risktagande och aktivitet. Då skulle män lika mycket vara offer. Eller – poängen jag jagar – lika lite vara det :slight_smile:

På gruppnivå finns helt enkelt olika beteenden. Vissa kan kanske kopplas till kön. Andra kan kopplas till helt andra saker, om jag vågar mig på några snabba och vitt skilda gissningar: Om man har barn eller inte, uppväxt i relation till risktagande potentiellt inklusive om man flytt(at) från ett annat land, dina föräldrars investeringsbeteende – med mycket mera.

Vår historia kommer alltid prägla våra beteenden, och ibland gör det att man ser skillnader på gruppnivå. Och det är på sitt sätt toppen, för då kan det hjälpa oss att agera på det, för att göra mer rätt. Och, för att sluta cirkeln, om vi agerar så är vi garanterat inte längre offer för något, oavsett om vi ens var det till att börja med :slight_smile:

Så bra inspel! Jag uppskattar att det går att ha en så icke-infekterad diskussion som möjligt här på forumen om dessa annars ofta känsliga frågor.

Mvh,
Jonas

6 gillningar

Exakt mitt problem. Att ha allt på Avanza, även olika ISK, stoppar varken fomo eller yolo. Jag körde Lysa tidigare och precis som i ett av dina exempel så tog jag ut allt för husköp. Tack för hjälpen RT och @Lysa

När köpet var klart och jag såg vad jag kunde pilla in på börsen igen så valde jag Avanza. Det började med en global indexfond, sedan tillväxtmarknader, sedan Sverige, sedan inga tillväxtmarknader osv… :sweat_smile:

Jag ser dock ingen anledning att välja så det får bli både Opti 9 och Lysa. Måste först bara landa i om jag kan gå 100% fondrobot eller om jag behöver låta 5-10% ligga kvar hos Avanza. Investmentbolagsfomon kommer bli svår att skaka av sig.

3 gillningar

Intressant avsnitt!

Jag undrar om man kan prenumerera på nyhetsbrevet som nämns i podden?

1 gillning

Precis! Man kan hitta en massa olika grupper som skiljer sig åt men av någon anledning är det alltid tjat om kvinnor och män där alltid kvinnor utmålas som offer på olika sätt. Det blir rätt tröttsamt i längden.

1 gillning
3 gillningar

Hoppas alla hade en bra långhelg! Passar på att ge lite fler svar.

@beq du sammanfattar det helt ok, Opti är mer fokuserat på att ge den bredaste, mest “unbiased” portföljen som går (Lysa också mycket breda, men jag vågar påstå att vi tar det längre), och Lysa mer på lägsta pris, vilket verkar göra att de sparar in på en del diversifiering för att slippa fonder mer lite högre pris. (Min gissning.)

None the less är det två jättebra lösningar som båda ligger bra nära forskningen när det gäller vad man “ska” göra. :raised_hands:

Home bias är en av de kanske lite större skillnaderna, precis som du lyfter. Lysa överviktar tydligt mot Sverige, vilket Opti inte gör. Att göra det ger visst “skydd” mot att inte hamna efter i relativ köpstyrka om Sverige rusar, men ser man till forskningen så förlorar man riskjusterad avkastning. På Opti överviktade vi Sverige tidigare (även då mindre än Lysa dock), men vi gick ifrån det i förra året och mer mot en ren global marknadsportfölj då vi inte tyckte den ökade risken med att ha övervikt Sverige bedömdes löna sig. Så utifrån din kommentar om “bet”: Det är speciellt ett bet att ha övervikt Sverige (precis som övervikt i ett fåtal aktier), och mindre så att diversifiera, vilket per definition blir att minska sina “bets”. (Där Opti även får in frontier markets i aktier (vilket som du säger saknas hos Lysa @Sha11e), emerging market debt, globala stadsobligationer, med mera.)

Den andra skillnaden, som nog är det vi pratar mest om i avsnittet, är det fokus vi har på att hjälpa kunden till rätt beteende snarare än att “bara” göra optimala portföljer. At the end of the day spelar det en oproportionerligt stor roll för hur mycket pengar man får i fickan, mycket mer än såväl portfölj- som avgiftsoptimering, och vi tycker vi har ett ansvar att hjälpa även där.

:point_up_2: …dvs precis det som du läst i Rational Reminder @Skolde :slight_smile:. Efter rabatterna på fonder som vi förhandlar med fondbolagen och sen ger till våra kunder så är vår 0,2 % idag (0,5 % inkl moms men i dagsläget tex -0,31 % i återbetalda provisioner på en Opti 9). Det lite beroende på portfölj (och resten är huvudsakligen fondavgifter[1]). Det är då för hela förvaltningen, men även all denna löpande “rådgivning” vi ger i form av hur man bör tänka när marknaden rör sig, vad som händer just nu och hur det ev påverkar etc. Det går såklart att debattera även om 0,2 % är värt det för det, men personligen tror jag verkligen det – jämför tex med vårt senaste blogginlägg som visar att vårt beteende i snitt kostar 1,6 % i avgifter per år.

I slutändan får man nog fråga sig själv hur säker man själv känner sig på att få både portföljen och beteende rätt, utifrån tid, intresse och förmåga att vara lugn när världen blir lite galen.

Mvh,
Jonas

[1] Fondavgifterna i regel då även för institutionella fonder som man som privatperson inte kan köpa, vilket ger en value add. Det sista är 0,09 % till vår leverantör som för kontona rent legalt.

1 gillning