314. Sparfällan och konsten att använda sina pengar för ett rikare liv

Snyggt, har inte tänkt på det så. Förtydligar min egen definition. Kommer sno det här framgent. Tack!

Woho! Gud vad roligt att läsa. Många av era kommentarer gjorde verkligen min kväll här. För det är det här som jag tror att livet till stor del handlar om. Att göra saker som man sedan kommer att minnas. Att göra och känna saker som man kan bli nostalgisk över som gammal. Det här lär ju definitivt vara en sådan sak för er.

Grattis till er! Hoppas att ni njuter både nu innan, under och efter resan. Hoppas även att ni har firat det här! :champagne:

Tack för påminnelsen. Skapade nu separat tråd på ämnet. :slight_smile:

Smart! Det var väl ungefär det här som rekommenderas i avsnittet med Evelina från Klarna tror jag. Att ha det på en lista istället för att spontanhandla, för att se om det är viktigt på riktigt.

Välkommen även till forumet @ChristopherS :heart:

6 gillningar

Va f-n. :slight_smile: Det här vill man ju inte veta. Men jag noterade något liknande när jag skulle köpa rökt lax och han drog fram en likadan förpackning som de hade ute i butiken… :anxious_face_with_sweat:

Snyggt! Så vad blev resultatet rent konkret?

Om jag får ge dig en utmaning, det är ju ny månad nu, vad sägs om att prova att ta ut pengarna du sparade när lönen kom förra veckan och använda dem till något som gör ditt liv rikare? Det kommer ju på årsbasis sänka din sparkvot högst marginellt tänker jag.

Klokt, har inte tänkt på det på det sättet. Tack.

Amen. Bra förenklat och formulerat.

Haha, nej, men så är det inte. Regeln är: “Om jag vill ha en förrätt så köper jag den.” regeln är inte “Alltid förrätt” :slight_smile:

Hur har det gått?

Tack för att du delar med dig. Hur kan jag och andra hjälpa dig att köpa hojen (om det är det som ditt hjärta vill?) :heart:

Tusan också. Jag hade ju förkastat det, men nu lyfter du ju det på så bra sätt. Ska kolla det. Vore ju en upplevelse… Kanske något för minneskontot. :thinking:

Ja, det här något som jag har tänkt mycket på. Det kommer ursprungligen från @MoaD här i forumet. Jag kommer ihåg hur det skavde när hon sa det första gången:

Jan, hur får du bästa möjliga avkastning på dina utgifter?

För mig blev det jättefel i huvudet. Så kan man väl inte tänka, tänkte jag. Men nu går jag och säger det till andra. :smiley:

Haha, tack för ett gott garv. :joy:

8 gillningar

Skrev ett inlägg med poddavsnitt där han deltar och sammanfattning för 2,5 år sedan, så länkar till den.

6 gillningar

Vi har haft åtskilliga diskussioner inom familjen (Thomas var på samma linje som du) om att jag inte använder mina sparade pengar, att jag är snål (ni tyckte mest mot mig själv. Att jag fortfarande sparar från min pension - enligt er helt i onödan osv).

Jag har tänkt en hel del på anledningar till det. Om jag ska vara ärlig vet jag faktiskt inte riktigt vilka de är .När jag läst kommentarerna till det här avsnittet fastnade jag speciellt för ett uttryck: SPARANDEBEGÄRET.

Jag blir nästan panikslagen när jag tagit ut någon större summa från mitt konto och då kommer tvångstanken att jag måste spara ihop det igen. Det finns ett undantag: när det är någonting till er: barnen och barnbarnen då går det bra. Du vet om att jag hjälpt både dig och Thomas när ni köpte huset.

Ett annat område som jag har svårt för att handskas med är mina kläder. Jag har klädplagg från tiden när jag var 20 kg yngre​:smiley::smiley:. Jag har svårt för att slänga allt - en hel del slängde jag med Carolins hjälp ( tack för din beslutsamhet, Caroline :heart_eyes:).

Jag tänkte på detta häromdagen när jag skulle ta från garderoben några plagg för att ha dem på mig när jag går hemma. Uppfostran från barndomen gör sig påmind även här: en kläduppsättning har man hemma, en annan till skolan och en tredje för ”fina tillfällen”. Min förnuftiga sida säger till mig :

Men herregud , Ivana, vad tänker du göra med alla dessa kläder ? Men den andra, mer känslomässigt styrda sidan säger: Men det är synd att använda fina plagg hemma! Det låter kanske konstigt att prata om sånt i detta sammanhanget .

En, kanske avgörande, anledning till mitt sparande och icke användandet av pengarna är att jag inte har en tanke på min ålder (=känner mig inte så gammal som jag är, jag ska vara på denna värld för evigt ….) och då måste jag ha sparat till min framtid :sweat_smile:. Tänk om jag i framtiden inte ha någon reserv ( mina tankar ). Jag vet om att både ni ( du och Caroline) och Thomas med Malin svarat på det påståendet : Men , mamma , du har oss. :heart::heart: .

Sista kommentar till din sista kommentar : Självklart tänkte jag tanken att bjuda , som du kallar det, hela släkten på en semesterresa. Det krävs från min sida att avlägsna den sista mentala spärren. Och jag kommer nog klara det - som mycket annat. Kanske t.o.m. skriva ett testamente.

Kram mamma

36 gillningar

Jo men det har gått bra. Har nu allt kortsiktigt sparande på min storbank. Så pengarna är mer lättillgängliga. Jag får också en bättre överblick.

Jag bokade faktiskt in en weekend i Göteborg med Liseberg för hela familjen :smiling_face_with_sunglasses::+1:

4 gillningar

För mig är det oftast billigare kilopris att köpa i delikatessdisken än de inplastade eller så är de ungefär samma men mycket trevligare att köpa i disken så det är värt den lilla extra summan! :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Helt rätt att inte låta mer eller mindre “onödiga” eller mindre ekonomiska begränsningar stå i vägen för att njuta i nuet.

4 gillningar

Vissa hävdar att vi kommer vara underkastade AI inom det tidspannet, andra tror att vår planet kommer att vara obeboelig då.
Bägge dessa framtidsutsikter borde tala mot sparande.
Längre livslängd skulle kunna motivera ett ökat sparande, allt annat lika.

Riktigt långsiktiga beslut kan enligt mig inte tas baserat på gissningar utan på nu kända fakta samt väl underbyggda sannolikhetsantaganden.

4 gillningar

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vi kommer sannolikt leva längre

Jag tror det handlar om mitt mindset egentligen, jag behöver begripa vad jag måste prioritera mera i mitt liv än att bara lägga pengarna på hög. Jag skyller detta problem på dig och er podd Jan :wink:

Skämt åsido, jag vet inte vad eller hur du/ni andra skulle kunna hjälpa mig i detta. Det är nog ett uppvaknande jag behöver göra själv för att inse vad jag egentligen ska prioritera i mitt liv.

Resan jag gjort hittills pga min AML har fått mig att tänka annorlunda i vissa avseenden och se annorlunda på somliga områden i mitt liv. Dock gäller det uppenbarligen ännu inte min syn på sparande/investering…

(Någon skrev tidigare att man kan ha en billig hoj och det har jag men saken handlar om att jag skulle unna mig en nyare och därmed avsevärt dyrare mc.)

4 gillningar

Jag är för jävla tråkig, gjort är gjort och det får förbli så, den nya sparkvoten börjar gälla från nästa period dvs 25:e :joy::joy:

3 gillningar

Förstår det resonemanget också. Såklart spelsr ens egen livsstil in också. Jag har tex valt att jobba deltid nu när barnen är små. Jag jobbar så mycket jag behöver för att vi ska kunna ha den levnadsstandard vi vill och kunna spara för kanske 10 års sikt. Men det innebär ju att det kommer in mindre pengar nu, vilket förskjuter tidshorisonten för RE. För mig är det ett lätt val. Det är NU barnen är små, det är NU deras barndom pågår, det är NU som VÅRA lov pågår. Jag ser så många, alltför många, som ser heltid som “det enda rätta” för pensionens skull osv. Som stressar, bränner ut sig, lever i ekorrhjulet för att kunna göra mindre SEN. Det är det jag vänder mig emot. Jag ser det som en slags RE att kunna jobba mindre redan nu men det kanske innebär att en 100% pensionering förskjuts 5-10 år. Men det jag hoppas och tror är ju att de åren känns görbara, lustfyllda och lätta eftersom jag inte kört “in i kaklet” som 30-40-åring, lite som @Anonym pratar om.

Att jag har turen att ha hittat ett jobb jag tycker är roligt, utvecklande, djupt meningsfullt och stimulerande bidrar såklart också till min inställning. Och just den biten kan jag förundras över att många inte verkar utforska mer, utan man går istället direkt till FIRE som alternativ istället. Jag känner det som att jag får det bästa av båda världarna nu, om du förstår hur jag menar? För mig är deltidsjobb en slags “instant FIRE” eller vad man nu ska kalla det :sweat_smile:

15 gillningar

Tack för länken Erik. Jag hade missat den intervjun med Jonathan Clements. Han är en oerhört skicklig och kunnig skribent som går rakt på sak och skalar bort allt oväsentligt. Den enda jag vet som skriver lika bra om ekonomi är Morgan Housel.

3 gillningar

Jag tycker det var en roligt avsnitt, med många tänkvärda påståenden. Jag ska definitivt ta med mig en del och prata med min fru om det :blush:

Men en sak som jag tycker du har lite fel kring som du nämnde mer än en gång. Det är att man har regler för spara och inte slösa, om jag har regeln att spara 10% som jag och min fru har så har vi ju samtidigt regeln att använda 90% idag. Om vår buffert växer för mycket så gör vi ingen extrainsättning på sparandet utan börjar planera en resa, ett nytt inköp eller något liknande.

9 gillningar

Jag är en supersparare (sparar 70% av lönen) och har svårt med att slösa pengar. Men ofta försöker jag hitta någon form av balans mellan att använda egna pengar som jag slitit för :sweat_smile: och pengar som jag kan ordna från annat håll.

Tex så har jag alltid velat åka till Nya Zeeland. Jag började göra lite research och hittade någon konferens som skulle pågå under några dagar. Sökte stipendium från fackförbundet och organisation som anknuten till mitt yrke. Detta gjorde att jag hade möjlighet att kombinera semester med konferens i Nya Zeeland.

Fick in ca 85000kr som räckte mer än halva resan för samtliga i familjen :grinning:. Bytte ut business klass biljetter mot 4 vanliga ekonomiklass. Bytte ut 5 stars hotel mot lägenhetshotell osv

Totalt kostade resan för oss alla 140,000kr och då hade jag alltså fått in 85,000kr

Nu kändes det inte lika slösaktigt att åka till Nya Zeeland med familjen :wink: Vi fick toppen resa och upplevde som vi sent kommer glömma.

8 gillningar

Inom mitt yrke skulle den typen att trixande aldrig godkännas. För att inte tala om 85 KSEK i stipendier etc. för att bo 5 -stjärnigt och flyga BC - trodde facket hade slutat med sådant…

För en person som har svårt att spendera pengar är det en imponerande summa.

6 gillningar

Har nu lyssnat på avsnittet två ggr, och fan - vilket fint avsnitt det är! Tack. Top5 genom RT historien, lätt!

Är inte alltid enig med Jared Dillian, men delar hans filosofi om att vi borde investera och spara först o främst för att uppnå stressfritt liv! Låt det vara risktagande, spenderande osv.

Ni är J&C förmodligen på samma sida! :wink:

10 gillningar

Apropå namnet på avsnittet ser jag framför mig en parodi av Lyxfällan med Jan som programledare:
”Välkomna till veckans avsnitt av Sparfällan, idag träffar vi Linda och Lukas som bor i en hyresrätt och sparar till att bli FIRE.
-Ni har lagt tio stycken femhundralappar i en global indexfond med låg avgift, hur känns det här!?
Lukas bryter ihop
Nu flyttar jag de här till en ny tv och en netflixprenumeration!
I nästa veckas avsnitt tar Jan med en småbarnsfamilj och shoppar på NK, lilla bosse ska få sin första armanikavaj”

28 gillningar

Handlade heller inte där som liten och inte nu heller förrän sambon började jobba i lokala disken. Mycket produkter har faktiskt billigare jämförelse pris i delin än fabriksförpackat. Kolla närmare nästa gång! Såndär vanlig plånboksfrodral skinka kostar 150-250kr/kg t ex! :exploding_head:

Men absolut det gäller ju inte allt. T ex potatisgratängen som säljs i deli är samma Peka gratäng som står ute i affären men är dubbelt så dyr i delikatessen. :man_facepalming:

1 gillning

4 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet