Vilka global-knivar ska man köpa?

Med tanke på veckans avsnitt och @melwa:s kommentar som jag håller med om:

Väldigt bra! :cherry_blossom: Även om jag tycker @janbolmeson kan köpa tre bra Globalknivar till köket. Det är vardagslyx på livstid att ha bra redskap i köket. :blush: Kanske till julklapp eller födelsedagspresent?

Så, till er som kan. Vilka är knivarna i som man ska köpa? Verkar ju finnas bokstavligt talat femtioelva stycken… :thinking:

8 gillningar

Mitt set innehåller GS-38, GS-11, och G-2. Typ detta set.

Jag har aldrig känt att jag behöver fler knivar. Eller bör man komplettera med nåt?

2 gillningar

Jag har:

• Kockkniv G-2, 20 cm - typ allroundkniv.
  • Brödkniv G-9, 22 cm

Sen liten mindre brödkniv. (behövs ej)
Det jag kan sakna är en rejäl köttkniv där man lättare kan stycka kött. Vid påsk/jul/midsommar vill man ha en laxkniv G-87 men där är jag inte ännu mentalt.

2 gillningar

Jag har själv inte Globalknivar. (Min bror har dock.) Med en klassisk kockkniv, en kortare frukt/skalkniv och en brödkniv kommer man långt.

Men brödkniven kan såklart bytas eller kompletteras med en filékniv om man lagar mycket fisk. :blush:

Kan tipsa om Globals knivslip, med två små hjul. Enkelt sätt att underhålla de flesta köksknivar. (Även Biltemas, till exempel.) :wink:

2 gillningar

Varför just Global knivar?

Visst, vi har ett par och inget fel med dem. Men föredrar min japanska kniv jag köpte när jag var där på besök sjukt mycket mer.

6 gillningar

Är ju en hel vetenskap att köpa en bra japansk kockkniv :face_with_peeking_eye:
Dessutom inte lätt att köpa på plats för att få en riktigt bra till ett rimligt pris, man behöver liksom resa dit.

2 gillningar

Använder dessa lika mycket. Trevliga knivar. Dock en annan, GS-5 Grönsakskniv (14 cm) allra mest.

Dessa fyra plus en brödkniv finns i ett trevligt set. Skulle prisbevaka och satsa på det.

Ta även Minosharp våtslip eller några av Minosharps traditionella slipstenar. Skära tomater med nyvässad kniv = :heart:

4 gillningar

Global är japanskt, om jag inte missminner mig.

Börja med en kockkniv och ett keramiskt bryne (behöver inte vara globals)

1 gillning

Jag tolkade kommentaren till att syfta till handgjorda japanska knivar och inte masstillverkade knivar.

Jag har G-9, brödkniven.

1 gillning

Har för många Globalknivar. Men ska du bara köpa en kniv så köper du G-2. Sedan är en mindre skalkniv även bra att skaffa. Skippa deras brödkniv - finns bättre och billigare.

Om du har tillgång till Benify genom jobbet brukar du kunna köpa Global knivar ganska billigt när de kör kampanj. Vill minnas att de sålde en G-2 för ca 500 kr för ett tag sedan.

Köper du bra knivar behöver du även fortlöpande slipa dessa. Lämna in eller köp en Minosharp med 2 eller 3 hjul. Vill du nörda ner dig så köper du en Tormek slip…

Köp en Tojiro Santoku istället som är lättare att jobba med

3 gillningar

Global är också från Japan?

1 gillning

Miyabi och Musashi har jag några knivar ifrån. Dock ganska dyra, vilket gör att man helst inte låter övriga i familjen använda dom i vardagen.
Så dom går då kanske bort om man inte har intresse för knivar och mat.

Globalknivarna är väldigt bra överlag och går att hitta på rabatt.
Jag har ett sett av G modellerna som tjänat väl under många år.
Favoriten som dom flesta i familjen använder dagligen är Nr1 grönsakskninven, och därefter Nr2 kock kniven Nr3 Skalkninven.

Dock som alla knivar ska dom ju förvaras rätt, slipas, samt handdiskas och torkas av. Då håller dom i många år, annars kan man lika gärna köpa knivar på den lokala ICA butiken istället.

2 gillningar

Jag har detta set

Knivset 3 delar - G2, GS5, GS38 - Global @ RoyalDesign.se

Fyller alla funktioner och är väldigt nöjd.

1 gillning

Global är inte dåliga, men du betalar mycket för märket.
Det som är viktigast (möjligen förutom att hålla kniven slipad) är hur den ligger i handen.
Så innan det köps Global för att någon skyltat med dem så gå till en butik och känn på dem och lite olika knivar med det i åtanke.
Jag har knivar som är dyrare än Global och det jag använder mest är en OBH Nordica.

8 gillningar

Exakt så.

Vidare var min fråga mer generell: varför just Global? De är populära, men det betyder inte att de är bäst eller är mest prisvärda.

Så en bättre fråga kanske skulle varit “vilka knivar ska man köpa?”

2 gillningar

Som lite av en knivnörd kan man säga så här; det spelar ingen större roll vad du skaffar för kniv så länge du sköter om den, det enda som spelar roll är att du gillar den. Pröva innan och hitta något som ligger bra i handen. Rent generellt kan man säga att knivar kommer i olika hårdhetsgrader, ju hårdare desto längre håller de skärpan. Dock så kommer hårdheten med vissa nackdelar, nämligen att de istället blir skörare och lättare chippar, speciellt om man har dålig teknik eller hugger i ben eller fryst mat m.m. Riktigt hårda knivar brukar dessutom rosta snabbt, då de inte är av rostfritt stål.

Den enda kniv du behöver ha i köket är en kockkniv (exempelvis en G-2 om vi pratar global), sen kan man komplettera med en mindre skalkniv senare. Vill man ha kul i köket så är det viktigt att ha en skarp kniv och det får man lättast genom att skicka in den på slipning om man nu inte har specialintresse för att använda stenar för att slipa dem (tar lite träning men är rätt kul). Sen kör för guds skull inte kniven i diskmaskinen och undvik att ha en massa knivar som skvalpar runt och slår mot varandra i kökslådan så håller de sig vassa betydligt längre. Sen kan man med fördel köpa en läderstropp för att räta på eggen så drygar man ut tiden mellan slipningarna.

14 gillningar

Just av såna anledningar jag inte lägger pengar på dyra knivar. “Inte diska i maskin och inte ligga i vask”. Inte “vardagslyx” i min värld utan merjobb istället. Jag hade dödat kniven på 1 år. Men alla är vi olika :person_shrugging:

2 gillningar

Det är ju svårt att döda en kniv, man kan ju alltid slipa upp den igen så att den blir lika skarp (eller skarpare) än när du köpte den. Detsamma gäller ju också för en billig IKEA-kniv. Den blir snabbt slö och du får träningsvärk när du ska skära en tomat. Sen går det rätt snabbt att handdiska en kniv också, ungefär 30 sekunder ifall man gör det direkt.

3 gillningar

Jag använder min G2 dagligen. Komplettera med en mindre, typ grönsakskniv. Som brödkniv fungerar en billigare lika bra. Så jag hade alltså köpt två globalknivar.

3 gillningar