Ställen att köpa köksinredning

Hej kompisar!

Jag håller på att kolla lite detaljer till mitt kök, och tänkte be om hjälp med tre frågor. Vill helst undvika de största kedjorna, så IKEA etc. går bort.

1. Vart handlar ni detaljinredning? Behöver till exempel knivställ, underlägg, knivar och skärbrädor.
  2. Har ni någon lokal butik som är bra och värd att besöka?
  3. Vart hittar ni inspiration för heminredning? Instagramprofiler, magasin, YT-kanaler etc.

Kanske inte så prisvärt, men när man behöver något man inte hittar hos de stora kedjorna brukar jag besöka Cordon-Bleu. De har endast butik i Stockholm, men har en webbshop tillsammans med Verner & Verner under namnet Zerazza. Dock så gillar jag att köpa den typen av varor i fysisk butik om jag inte vet exakt vad jag vill ha.

1 gillning

Grymt, tack!

och så skulle man ha 20 tecken

Upplever att man kan hitta bästa priserna online, dock behöver man veta vad man vill ha innan, så man kan hålla koll på prisjakt. Nordicnest har ofta bra erbjudande

Vi har en magnet knivställ på väggen från Global som är ganska bra! Mer plats på bänken. Också samma märkens skärbräda.

Om du gillar att laga mat är de en ganska stort nöje att investerare i bra knivar,
Miyabi är en klart favorit men ganska dyrt. Annars passar global lika väl i varje kök.

En sak att tänka på är att slipa knivarna regelbunden. Så en bra knivslip behöver man köpa med

1 gillning

Köpt rätt mycket köksredskap, krokar etc på amazon.de faktiskt. Lika bra kvalitet som Cervera och liknande men mycket billigare.

T ex

Föredrar metall och trä pga miljön och att vi vill få i oss mindre plast.

1 gillning

Jag har under åren använt flera olika knivar i köket och kommit fram till att det vi i dagligt tal kallar kockkniv, är inte bra för min del. Numera har jag en Tojiro DP 3 Santoku 17 cm kombinerat med Minosharp MC-550 plus 3 knivslip. Denna kniv och knivslip har jag haft i 6 år och jag har aldrig behövt lämna in den för proffsslipning. Extremt prisvärd enligt 2 av min vänner som arbetar som kockar.

2 gillningar

Min sambo är kock och de kör också minosharp på jobbet! :smiley:

Det spelar inte så stor roll vilken kniv man har, till och med Ikea är bra så länge man slipar dom. Dock kan en lite dyrare kniv ha trevligt skaft, lite bättre balans och liknande. Vi köpte ett set med Mora knivar vilka har funkat bra. Imo lite dyra men är man ihop med en kock får jag inte mycket att säga till om. :joy:

1 gillning

Kul ämne! Alltid härligt att titta runt i dessa butiker.

Brukar oftast hitta det jag vill ha (+ pris/utbud) hos Bagaren & Kocken, Verner & Verner eller i NK’s köksavdelning.

Relativt nya Kitch’n har oftast bra erbjudanden, men något tråkig service.

1 gillning

Jag tycker att Muji, Made, Granit och Illums brukar ha fina grejor med god kvalitet.
Det brukar vara bra att se och hålla i sakerna innan man köper, så en affär är att föredra.
I ditt fall (boende i Skåne?) kanske en tur till Illums Bolighus kan vara ett möjlighet?

https://www.muji.com/
https://www.made.com/kitchen
https://www.granit.com/
https://www.illumsbolighus.com/Homeware/Kitchen/Interior_Kitchen

1 gillning

Stort tack allihop!

Vart ju en del fokus på just knivar, vilket är förståeligt. Har ni några tips på annan köksdetaljer också så tar jag tacksamt emot dem! :slight_smile:

Bra glas att dricka ur. Tunna glas med tunn kant upptill är enligt mig svårslaget. Billiga glas kan vara tunna men ofta en tjockare kant upptill vilket påverkar känslan.

1 gillning

Knivigt det här :wink: men ett diskställ i trä för ömtåliga glas o tallrikar som man inte vill diska i maskin.

1 gillning

Måste slå ett slag för en butik i Uppsala som även finns på nätet:

Bohman & Wiberg

De har både redskap och en del mer inredningsorienterade saker som magnetisk knivbräda. Har inget som helst intresse i butiken men vet att den drivs av två väninnor som brinner för det de gör.

De har också en del saker som är väldigt svåra att hitta. Länge var de ex enda svenska webbutiken som sålde en riktig Pain du Mie-form vilket är en oumbärlig pryl om man snöat in på perfekta sandwichar hemma. Men be mig inte räkna på någon alternativkostnad för den där brödformen… :wink:

1 gillning

Loppis förhelvete!!! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Finns sjukt mycket bra grejer för knappt inga pengar alls. Gjutjärnspannor, behållare, stekspadar osv. för bara några 10or.

1 gillning