Bra matvaror att köpa billigt på "Turklivs"

I vanliga butiker som ICA, COOP med flera säljs vanliga matvaror. Ibland har dessa butiker en “internationell avdelning” där man hittar varumärken från andra delar av världen. Det finns ofta bra varor där men priserna är normalt höga. När varorna är starkt nischade och köps av relativt få behöver man ta ut en hög avans för att få affären att gå ihop.

I många städer, särskilt i “utsatta områden”, finns butiker av typen “Turklivs”. Det är butiker som säljer andra typer av matvaror, främst sådana som efterfrågas av olika invandrargrupper. Detta kan vara samma typer av varor som finns i ICA Maxis internationella avdelning men till betydligt lägre pris. I dessa butiker är dessa varor stapelvaror, det man säljer mycket av. Butikerna har ofta lägre standard än vanliga butiker. De har sämre lägen, fulare inredning, personal med varierande kunskap i svenska och kan uppfattas som ofräscha och “konstiga”. De kan också ha julgransbelysning som blinkar året runt och andra kuriösa inslag. Många “normala” varor finns inte där alls eller kostar mer än i “svenska” butiker.

För den som är nybörjare i “Turklivs-världen” kan jag rekommendera “Matvärlden”. Det är en liten kedja med tre butiker i västra Stockholm. De har fått branschpriser och har överlag gott anseende. De är mindre “exotiska” än andra butiker i sin genre. Butikerna är fräscha och de och har utöver utländska produkter även ett större utbud av “vanliga” varor till bra priser. Kanske kunde de beskrivas som “Multikulti-livs” istället, en egen genre.

I Turklivs-butikerna finns iallafall mer av udda och konstiga varor från andra länder. Den mest uppenbara varukategori där det finns fyndmöjligheter är Frukt och Grönt. Som jag förstår det har typ ICA Maxi “förhandsbeställt” vissa mängder av olika sorters frukt och grönt. Det gör att de kan erbjuda alla varor alltid. Hos fruktgrossisterna varierar mängderna i lager mellan olika dagar. De mindre butikerna utan fasta avtal får så att säga dela på det som blir över. Det kan vara partier som inte håller rätt kvalitet för att kunna levereras till ICA Maxi men också helt reko partier som det bara fanns många av den dagen. Priserna på frukt och grönt är alltså nästan alltid lägre men kvalitetsnivån mer varierande. Ska man laga maten samma dag spelar det ingen roll men vill man ha dem i kylen en vecka så är nog ICA Maxi ett tryggare val.

Jag tänkte nu att vi i den här tråden kunde tipsa varandra om andra typer av matvaror som vi “upptäckt” i olika Turklivs-butiker. Det kan vara varukategorier som är allmänt billiga, specifika produkter eller varumärken som är billiga (eller håller hög kvalitet) eller unika/ovanliga matvaror som finns där och som svenskar kanske inte känner till. Tips från personer med utländsk bakgrund som “kan sin sak” gällande utländsk mat välkomnas alltså i denna tråden.

2 gillningar

Jag undviker kött och liknande i sådana butiker.
Däremot kan man hitta fantastiskt ris på storsäck, bra saffran, olika typer av kryddor som är svåra att hitta annars, och lite annat smått och gott.
Orka handla ofta där gör jag dock inte.

3 gillningar

Du får väl fråga dem.

Om vi pratar om färskt kött så brukar jag inte handla det där heller. Det är oftast importerat och sannolikt med hormoner i. Däremot säljs ofta hela färska laxar av mindre storlek (1,5-2 kg) i dessa butiker och till betydligt lägre pris än laxsida på ICA.

Kryddor är helt klart en bra grej att handla där, särskilt större förpackningar. Det kan ofta vara radikalt andra kilopriser än någon liten burk på ICA, även för helt normala kryddor.

Ris har jag ofta handlat där, särskilt stora säckar med basmati- och jasminris. Vid ett tillfälle fick vi dock hem kryp i en sådan rispåse. Det kan därför vara bra att sätta IKEA-klämma på påsarna när de öppnats. Skulle det hypotetiskt finnas kryp i så hittar de inte ut, även om det finns något mindre hål i påsen. Det var bökigt att bli av med krypen för oss.

Torkade baljväxter som man kokar själv brukar vara bra att handla där, typ kikärter.

Vissa frysta köttprodukter kan vara bra att handla där. Vi brukar köpa hel anka när det säljs till extrapris. Det kostar kanske 40-50 kr/kg. Då är den importerad men vi har inte så mycket av anka i Sverige. De säljer även kanin men det har jag inte provat.

Matolja brukar finnas till lägre pris än i vanliga butiker, särskilt solrosolja.

Pitabröd är kanske ingen sensation men det är praktiskt att göra matsäck med, populärt bland barn och inte dyrt.

Fruktjuicer av annorlunda sorter brukar finnas t.ex. mangojuice. Jag har tidigare köpt sådan juice som varit mycket bra. Det juicen är den mest autentiska mangojuicen jag provat i Sverige, alltså som går att jämföra med riktig mangojuice. En del socker etc. fanns nog i men smaken var bra.

Turkish delight är en produkt som jag upptäckt här på Balkan mer på allvar men som också säljs på Turklivs. Tillverkaren Donia från Nordmakedonien gör mycket bra Turkish delight. Det är den bästa jag provat. Det finns svensk text på förpackningarna. När jag var i Turkiet fick jag Turkish delight till kaffet lite här och där men fastnade inte för den riktigt. Här på Balkan gör man den med valnötter i främst. Enligt uppgift ska det vara “originalreceptet” men det är osäkert.

Dadlar är lite i samma genre som Turkish delight, godis för vuxna. Det finns på vanliga butiker också men det brukar kosta betydligt mindre på Turklivs.

Vi har lyckats få hem mjölbaggar två gånger. Båda gångerna när min fru envisats med att handla mjöl och gryn från Ica och Willys ekologiska sortiment.

Numera förvarar vi alla torrvaror i plastbyttor med tättslutande lock…

1 gillning

Exakt. Det är viktigt att göra det. Samtidigt ryms inte alla storpack-påsar i sådana plastbyttor. Då är IKEA-klämmor en bra modell. De kan hitta in i förpackningarna via olika hål men de hittar inte ut. Det begränsar den potentiella spridningen.

Låter inte så bra fortfarande, men extra protein kanske inte är så illa? :thinking:

Har alla torrvaror i IKEAs glasburkar eller motsvarande. Ingen risk för att ohyra tar sig in, är tätare och ser snyggare ut.

Man får räkna med att krossa nån varje år när man klantar till det :grinning:

När du upptäcker ett fall kan du stoppa påsen i frysen ett tag. Är inte angreppet betydande så går det att leva med. Det viktiga är att förhindra spridning.

Rent faktiskt får du i dig ganska mycket larver och annat i bröd som du köper i butiken, i utspädd form bara.

Jag tror jag slänger påsen och börjar på nytt igen istället. Skulle unna mig havregrynsgröt en dag och så kröp det en bagge i skålen, svårt att fortsätta att äta från samma påse något mer? Plastbyttor och klämmor började användes efter det.

Japp det är en viss gräns av insekter och sådant som måste hållas, brukar inte vara så mycket i mjöl/pasta/bröd osv dock.

Det är inte skum lukt, finns något som kallas kryddor.

Frukt och grönt är annars standard att handla i dessa butiker, godare, billigare och större utbud

Havregryn är känsligare än ris. Där blir det äckligt väldigt snabbt tyvärr.

Det är alltså typ 8% av volymen eller något sådant i allt bröd du äter som består av insekter. Det beror inte på dig utan på förekomst hos bonden, i sädesmagasin, på bageriet etc. Det finns ingen anledning att vara “nojig” men sådant som gryner förstörs lätt. Man kan rädda det om det upptäcks tidigt men hur man vill göra är förstås valfritt.

Jag håller med om att det kan lukta skumt i dessa butiker. Jag tror det kan bero på att det rent faktiskt är mer ofräscht. Vissa grönsaker är inte fräscha och kommer snart att slängas. Du kan så klart plocka ut några stycken i bättre skick, köpa en påse för 5,90 kr/kg och äta dem samma dag men det är klart att om “toppenfint skick och att allt ska vara maximalt fräscht” är hög prioritet så är det nog bättre att helt rata grönsaker i den här kategorin.

Vi kör med höga plastlådor från Clas Ohlson (deras eget märke). De är riktigt bra. Inte helt billiga men bra att köpa på kampanj. När man har ett modernare kök med djupa lådor är dessa hög lådor riktigt bra. Man skriver på locket vad innehållet är och hittar rätt grejer direkt.

Nej, det är nog säkert kryddblandningen. Säg mig vilka de är så vet jag vad jag inte ska köpa :wink:

Det bästa dom har tycker jag är femkilos-säckar med ris, helst mahmood men sella går bra också. Är det egentligen samma sort, någon som vet?

Jag har inte förstått mig på det här med ris. Det finns en massa sorter och de kostar olika mycket. Vi har köpt någon sort med en häst på som har varit bra. Säkert är det olika kvalitet på något sätt men för mig framstår alla sorterna som ganska lika varandra. Någon som lagar mer “specifika” maträtter kanske dock har en preferens för det ena eller andra. Säkert kan det finnas egenskaper som inte är uppenbara om man bara kokar riset på vanligt sätt.

Det är säkert spiskummin du tänker på, annars är det bara en blandning av alla kryddor som du reagerar på.

Kom på en grej till. Har en iransk vän som vid något tillfälle beställt gettestiklar från lokala arabaffären. Tydligen en delikatess grillat på spett över öppen eld. Påstår han, jag vägrar prova.

Billigare jasminris i alla fall tenderar att vara riskorn som gått sönder exempelvis. Det är från första sorteringen av riskorn.