Eftersom det var ganska OT till originaltråden om knivval (tror jag det var?), så skapade jag en på sidan då det blev några rader.
Här kommer alltså en lite skärbräde-guide av någon anledning. Detta är då min egna take på det hela:
(IT-Gnäll...)
Hade skrivit ett inlägg och sparat som utkast. Skulle gå tillbaka och skriva klart efter min edit ovan, men då fanns inget kvar och får ta och skriva om allt igen
Därför tog det en stund… eller typ månader (år?) innan jag skrev färdigt detta (prokrastinering).
Korta versionen aka TLDR:
Köp en 4±1 skärbrädor av plast eller trä. Storleken ska passa ditt kök och även diskho. Betala inte mer än nödvändigt, det gör inte så stor skillnad som du tror och säger inte något om din skicklighet i köket. Det är inte storleken som räknas utan hur du hanterar verktyget! ![]()
Utvecklade versionen
-
Använd aldrig något hårt underlag såsom sten, keramik, stål eller glas då dessa förstör knivarnas egg. Köp trä eller plast.
-
Man bör ha 3-4 olika skärbrädor. En för fisk, en för kött och en för allt annat. Möjligen en för bröd då brödknivar har en tendens att äta upp skärbrädor…
-
Köp inte dyrare än nödvändigt.
-
Köp så stor Ni rymmer på bänken, är bekväm med och lätt kan diska.
-
Lägg inte pengar på någon med glidstopp. Istället lägg ett fuktigt hushållspapper under brädan då Ni skär, då rör den sig inte lika mycket.
-
Köp inte sån skit med fickor eller hål för förvaring. Är en feature som stjälper mer än hjälper. De blir aldrig använda mer ser “smarta” ut. De är bara i vägen. En blod/vätskeränna är helt OK, men även dem har jag funnit varit ganska överflödiga och mest i vägen när man ska knuffa av hackade grönsaker.
-
Skär aldrig råa grönsaker på samma (odiskade) skärbräda som du skurit rått kött på. Oavsett vilken typ av kött. Slängs grönsakerna i en gryta är det dock OK.
-
Man kan faktiskt vända på skärbrädan. Helt plötsligt fick man dubbelt så många skärbrädor
Med allt det sagt så följer jag ej helt mina egna råd.
- Jag har en skärbräda med fickor (var en present) men använder aldrig fickorna, därmed erfarenheten.
- Jag använder typ bara 2 skärbrädor. En för att den är liten. En för att den är stor. Båda trä. Har dock en tunn, böjbar en som jag kan använda till fisk. Mest använder jag den för att knuffa skuret från brädan för att sedan i samlad trupp hälla i pannan. (Se hela IKEA sortimentet & alla produkter online - IKEA)
Hade gärna haft större bräda, men fan va tung de blir. Min diskho är också halva svenska standarden och en pain in my jälva as… Inte kul att diska stora saker i och blir alltid massa vatten överallt… Mest på golvet och mig själv…
Långa svar
(1) Plast VS Trä
Kanske det största ämnet samt ämnet där mycket tycken går skilda världar.
-Plast-
De flesta hushållen sitter väl på en uppsättning av skärbrädor där minst en är i plast, med goda anledningar. Huvudsakligen skulle jag hävda att det kommer till vikt och pris.
- Lättvikt - Plast väger inte mycket och är enkelt att hantera och förvara. Trollas snabbt fram och är användarvänlig för alla årsgrupper, stora som små.
- Pris - En plastskräbräda går att hitta för en väldigt billig peng. Billigaste på ikea kostar 39kr om jag inte har fel. Det är mindre än en mjukglass på torget.
- Underhåll - Plastskärbrädor är diskmaskinssäkra och därmed är det ju väldigt lätt att bara slänga in dem i maskinen efter man har hackat upp sin lök. Smidigt. Akta Er bara för att ha dem i tryck från något håll. Då böjs de.
- Underhåll2 - De behöver ingen direkt - till skillnad från träbrädor som bör smörjas in med jämna mellanrum.
- Hygien - Plast är ett icke-poröst material, dvs att de inte absorberar vätskor, smak eller lukt. Därmed är de odörsäkra och generellt bra att använda till tex fisk och lök. Har man en trä-bräda är det inte omöjligt att även om man diskar brädan så luktar den fortfarande och det kan suga in i vad än man därefter hackar. Vet inte hur många vitlöks-morötter jag åt i mina yngre dar då mina föräldrar använde samma bräda och kniv däremellan.
Viktigt att tänka på är att köpa en “bräda” av högkvalitativ, livsmedelssäker plast. Köper man det från någon vettig affär i Sverige, lär detta inte vara något problem.
Nackdelar: Skär man mycket i plastbräda blir den full av spår. Där kan det lätt sätta sig bakterier som även diskmaskinen kan ha svårt att komma åt. Microplast är även ett område som många bryr sig om.
-Trä-
- Robusthet - Generellt brukar träskärbrädor vara mer robusta är plastbrädorna. Så de glider inte omkring när man arbetar
- “Självläkande” - Iom att det finns fibrer i en trässkärbräda så finns det en naturlig rörelse för träet att dra ihop sig. Således “läker” skärsåren sig själv till viss mån. magi
- Estetik - De ser ofta rätt snygga ut, ger en naturlig look till ens kök och kan personifiera en hel del.
- Hållbarhet - Blir en skärbräda sliten är det bara att dra fram sandpappret och sanda ned den lite. Så håller den i ett till decennia.
- Värmetålig - Går att ställa varma saker på den. Skulle du ställa en 250°C gjutjärnspanna på en plastbräda, kommer den att smälta. Den som någonsin varit i en hyrstuga, typ i fjällen vet vad jag talar om, det är många som försökt.
- Miljö - Träbrädor är av naturligt material och därmed väldigt miljövänliga.
Nackdelar: Går ej att köra i diskmaskin. Finns risk att de slår sig om de inte får torka på rätt sätt.
(2) Bakterier och kontaminering:
- Rått kött, fisk och fågel är alla källor till bakterier som Salmonella, E. coli och Listeria. Om skärbrädan inte rengörs ordentligt mellan användningarna kan dessa bakterier spridas till andra livsmedel. Tänkt därmed på att städa skärbrädor efter med diskmedel och hett vatten.
- Eftersom skärbrädor ofta används för att hacka rått kött eller fisk, är det avgörande att man skiljer på brädor för olika livsmedel och att man tvättar brädorna noggrant mellan användningarna. Detta förhindrar att bakterier överförs från rått kött eller fisk till grönsaker, bröd eller annat som inte behöver tillagas innan det äts.
(3) Pris
Har personligen ej sett större skillnad på 200kr bräda vs 2000kr bräda när det kommer till kvalité. De kanske har andra funktioner, men är inte direkt så att ens prestation i köket förändras proportionerligt.
Jag har en som är en gammal planka. Fungerar finfint för syftet, men för större jobb använder jag ett större block.
(4) Size does matter
Större arbetsyta ger större bekvämlighet. Små skärbrädor har en tendens att röra på sig och ge problem och riskerar att ge skador. Egentligen skall man ha rätt storlek till rätt jobb helt enkelt. En laxfilé på 2kg passar inte på en skärbräda stor som ett A4.
(5) Anti slipp
Idén är god… men nä skulle jag säga. Jag har inte en endaste skräbräda med gummifötter för att den skall stå stilla. Slänger hellre ett litet blad med hushållspapper under så sitter den som klistrad i diskbänken.
Dessutom kan man använda båda sidor om man inte har några fötter som ligger i vägen.
(6) Form
Hänger väl ihop med punkt 4. Finns i mina ögon ingen anledning att ha en skärbräda formad som en fisk, mer än att det är lite kul och uppenbart att den är till för just fisk. Kan vara så en skärbräda med mer speciella former passar bättre i ens kök med avseende på tillgängligt utrymme eller förvaring.
(7) With grain, against or cross (trä)
Ojojoj här finns det dem som grottar ned sig. Det sägs att det har betydande inverkan både på knivarnas hållbarhet och på skärbrädans livslängd.
- With
att skära längs med fibrerna orsakar mindre påfrestning på fibrerna, vilket i teorin innebär att din skärbräda kommer att hålla längre och vara i bättre skick då de inte skärs av. Det ska också gå lättare att skära när man skär i samma riktning i samma riktning. Vilket gör att knivarna slits mindre. - Against
Ger då egentligen raka motsatsen till allt ovan. Sägs att i teorin kan det vara lättare att skära igenom tuffa köttstycken, men enligt mig handlar detta mer om vilken typ av mat du skär och ens teknik, snarare än skrärbrädan. - Cross
Ett mellanting mellan dem båda och är därmed mellanmjölken.
Test har dock visat att knivarna inte visar någon markant skillnad alls beroende på vilken typ av riktning man skär på skärbrädan. Med End grain spelar det däremot ingen roll i vilken riktning man skär, den slits lika mycket och är om man har råd, att föredra imo.
Dessutom kan End grain-brädor se riktigt coola ut.
(8) (Bonus) Trämaterial
1. Ek (Oak)
Fördelar:
- Hållbarhet: Ek är ett väldigt hållbart och robust trä, vilket gör det till ett bra val för skärbrädor. Det tål mycket slitage och håller länge.
- Estetik: Ek har en fin, naturlig kornstruktur vilket enligt mig ger en jämn feeling. Sticker inte i ögonen varken för mycket eller lite.
- Bra för knivarna: Ek är inte lika hårt som vissa andra träslag, vilket innebär att knivarna inte slits lika snabbt vid användning.
Nackdelar:
- Vikt: Ek kan vara ganska tungt, vilket gör att stora ekbrädor kan vara svåra att hantera och förvara.
- Porositet: Ek är ett poröst material, så om den inte tas om hand ordentligt kan den suga upp vätskor och bakterier, vilket kan orsaka lukt och bakterietillväxt.
Miljöhållbarhet:
Ek är ett långsamt växande träd som kan ta århundraden att nå full mognad, vilket gör att det kan ha en negativ sida iom att det tar lång tid att ersätta.
2. Lönn (Maple)
Fördelar:
- Mjukhet: Lönn är ett ganska mjukt trä, vilket gör det skonsamt för knivarna.
- Lätt att underhålla: Lönnskärbrädor är relativt lätta att hålla rena och kan underhållas genom att oljas in regelbundet.
- Mindre benägen att splittras: Lönn har en jämn och fin kornstruktur som gör det mindre benäget att spricka än andra träslag.
Nackdelar:
- Mindre hållbar: Lönn är inte lika hållbart som vissa hårdare träslag som ek eller valnöt, och det kan få repor och märken snabbare vid användning.
- Kan bli missfärgad: Eftersom lönn är ljusare i färgen kan den också lättare få fläckar från mat, särskilt om den inte rengörs snabbt.
Miljöhållbarhet:
Mer snabbväxande än ek, vilket gör att det är en mer hållbar resurs om skogsbruket är korrekt förvaltad
3. Valnöt (Walnut)
Fördelar:
-
Estetik: Valnöt har en vacker, mörk färg och ett mycket distinkt mönster, vilket gör att det ofta används för att skapa en mer elegant och lyxig känsla i köket.
-
Hållbarhet: Valnöt är ett hårt trä, vilket gör att det tål mycket slitage och har en lång livslängd.
-
Skonsamt för knivarna: Trots att valnöt är hårt trä, är det relativt skonsamt för knivblad och orsakar inte snabbare slitage.
Nackdelar:
-
Kostnad: Valnöt är ett dyrare material än många andra träslag, vilket gör att brädor av valnöt kan vara ganska kostsamma.
-
Kan vara känsligt för vätskor: Om valnötskärbrädor inte underhålls korrekt kan de lätt suga upp vätskor, vilket kan leda till missfärgning eller skador.
Miljöhållbarhet:
Valnöt är ett långsamt växande träd. Se ipc kommentar om 1. EK ovan.
4. Teak
Fördelar:
-
Vattenresistens: Teak är känt för att vara väldigt motståndskraftigt mot fukt, vilket gör det idealiskt för användning i kök där spill och vätskor är vanliga. Det är ett av de mest vattenresistenta träslagen.
-
Hållbarhet: Teak är ett hårt och hållbart trä som tål mycket slitage.
-
Estetik: Teak har en varm, rik färg och en fin ådring som gör det mycket estetiskt tilltalande.
Nackdelar:
-
Kostnad: Teak är ett av de dyraste träslagen, vilket gör att skärbrädor av teak ofta är ganska dyra.
-
Vård: Trots sin hållbarhet kan teak kräva regelbundet underhåll med olja för att bevara dess utseende och förhindra att det spricker.
Miljöhållbarhet:
Teak är ett tropiskt träslag, och skogsbruket kan ha stora miljömässiga effekter, särskilt om det inte sker hållbart. Ofta är teak skördat från regnskogar, avskogning är inget jag gillar iaf. Se till att det är certifierat trä.
5. Bambu
Fördelar:
-
Ekologiskt: Bambu är ett mycket hållbart material eftersom det växer snabbt och kräver mycket lite resurser för att odla.
-
Lätt: Bambu är ett lättare material än de flesta träslag, vilket gör det lättare att hantera och förvara.
-
Kostnad: Bambu är relativt billigt jämfört med andra träslag som valnöt eller teak.
Nackdelar:
-
Ej lika skonsamt för knivarna: Eftersom bambu är ganska hårt kan det orsaka att knivarna slits snabbare än på mjukare träslag som lönn eller ek.
-
Känsligt för vätskor: Bambu är poröst och kan absorbera vätskor om det inte underhålls korrekt, vilket gör att det kan bli missfärgat och sprucket över tid om det inte torkas ordentligt.
Miljöhållbarhet:
Bambu är ett av de mest hållbara materialen eftersom det växer mycket snabbt och inte kräver stora resurser som vatten eller gödningsmedel för att växa. Det är ett gräs, inte ett träd, och kan skördas utan att skada själva plantan, vilket gör att det är mycket mer förnybart än de flesta trädslag. Bambu har också en mycket låg koldioxidavtryck jämfört med alla andra nämnda träslag.
6. Körsbär (Cherry)
Fördelar:
-
Estetik: Körsbär har en vacker, varm rödaktig ton som mörknar med tiden och får en ännu mer attraktiv patina ju äldre det blir.
-
Skonsamt för knivarna: Körsbär är ett medelhårt trä, vilket gör det skonsamt för knivbladen och minskar risken för att de slits snabbt.
-
Hållbarhet: Det är ett hållbart material som kan stå emot mycket slitage, men inte lika mycket som hårdare träslag som valnöt.
Nackdelar:
- Kan bli sköra: Körsbär kan spricka eller bli känsliga om det inte sköts om ordentligt och om det utsätts för mycket fukt.
Miljöhållbarhet:
Körsbär är ett medelhårt trä som växer långsamt, men det är inte lika långsamt växande som varken ek eller valnöt. Körsbärsträdsodling är relativt hållbara, och skogsbruket kan vara mindre skadligt för miljön om det är noggrant förvaltat jämfört med många andra träslag.
(9) Hård VS mjuk bräda
Som ovan skrivit, så visar en hel del test att det faktiskt inte gör så stor skillnad mellan hårt/mjukt trä, med eller mot fibrerna osv. Även om jag vet att jag upprepade tillfällen nämner det ovan. Men det är många som är fast vid tankesättet att det är så.
Denna är ganska intressant https://www.youtube.com/watch?v=kd4vNcTvWnE&ab_channel=America'sTestKitchen
Kan man se igenom om man vill ![]()
Usch… blev mer än tänkt… Glömt nå?..