Mandolin, Alligator, Matbeterare med en sån där skiva och en bra kniv. Använder mest kniv och mandolin, ibland kniven efter mandolinen. Jag har en sån där prisvärd från Ikea, som bara skivar.
Tips är annars att stå under köksfläkten med den på, eller använda en liten bordsfläkt vid sidan om skärbrädan och stå vid ett bord eller en längre bänkskiva.
Kniv! Jag använder oftast en grönsakskniv från global. Går enkelt och snabbt och den hackade löken fastnar inte på bladet. Superenkel att rengöra efteråt också. Har testat några andra hackare och prylar men medför vara mer disk och en del är svåra att få rent.
Mandolin är visserligen bra på att skiva saker men oftast vill man ju inte skiva lök. Däremot amputerar den effektivt fingertoppar. Köp sårkompresser om du ska köpa mandolin, för fingertopparna kommer att ryka. Och köp riktiga kompresser, plåster är lönlöst då de bara växer fast.
Alligatorn är ok men den är krångligare att rengöra än en kniv.
Burk med snöre.
Sen vi fick hem den första så har jag iallafall i stort sett slutat att hacka lök med kniv.
Vi köpte nån billig variant av en stavmixer med burk med men jag använder mest den med snöre
Min särbo kom hem med [en sådan här lökhackare](https://Lökhackare Coline) häromdagen ( ej denna modell men liknande ).
Var inledningsvis väldigt avvaktande då jag inte ville ha en massa grejor i köket som bara tar plats men inte används. Dessutom såg den vek ut och jag trodde inte på den.
Men den fungerade alldeles utmärkt och har varit i bruk flera år.
Hittade den här när jag letade efter bild på min men den här från Kalle i sjön verkar också vara bra.
Vi har lökhackare men tycker det är mer besvärligt än att använda kniv och skärbräda. Flera delar som ska plockas isär och diskas är betydligt besvärligare än kniv och skärbräda. Dessutom vill man (iaf jag) hacka lök på olika sätt beroende på vad jag tillaga och då duger inte lökhackare som i princip bara klarar ett sätt
Har hittills bara använt den i köttfärssås och tycker den fungerar där. Är ingen finsmakare så vore bra om någon som är det kunde ge ett utlåtande. Tycker bara att det är smidigt när man vill steka upp lite färs snabbt.