Bästa lökhackaren? 🧅

Vill göra lökhackandet lite effektivare och helst kunna diska redskapen med diskmaskin (undviker att lägga in mina knivar).

Funderade på en sån där som man trycker på toppen och sol slår ner knivar i löken, men har börjat tveka på om den kan hacka fint.

11140661

Vill kunna hacka grovt och ganska fint.

Vilket är det bästa/smidigaste redskapet för lökhackning?

• Alligator
  • Burk med dragsnöre
  • Burk med elektrisk kniv
  • Matberedare
  • Mixer
  • Kniv
  • Hammare
  • Pryl där man trycker ned toppen så att den slår in knivar i löken och vrider knivarna ett snäpp
  • Annat
0 röster

Rekommenderar också skyddsglasögon av det här formatet mot kli i ögonen (för de som inte har linser) :slight_smile:

Mandolin.

Eller en helt vanlig kniv, faktiskt. Såååå jäkla mycket lök hackar iaf inte jag.

1 gillning

Har testat manuella och elektriska lökhackare men tycker inte att det blir så bra, det vill gärna bli lite blött och mosigt.

Kniv är nog bäst men är jag lat och inte behöver ha det så vackert så kör jag första mandolin och hackar sedan ett par gånger.

Mandolin, Alligator, Matbeterare med en sån där skiva och en bra kniv. Använder mest kniv och mandolin, ibland kniven efter mandolinen. Jag har en sån där prisvärd från Ikea, som bara skivar. :blush:

Tips är annars att stå under köksfläkten med den på, eller använda en liten bordsfläkt vid sidan om skärbrädan och stå vid ett bord eller en längre bänkskiva.

1 gillning

Nån droppe olivolja på kniven (och en vass kniv!) så blir det mycket mindre stänk och tårar

En vass kniv.

Räcker att skölja av med vatten efteråt

2 gillningar

Kniv! Jag använder oftast en grönsakskniv från global. Går enkelt och snabbt och den hackade löken fastnar inte på bladet. Superenkel att rengöra efteråt också. Har testat några andra hackare och prylar men medför vara mer disk och en del är svåra att få rent.

1 gillning

När jag gör köttbullar och liknande så river jag löken på grova sidan av rivjärnet istället för att hacka. Men då får man verkligen ha skyddsglasögon…

Vi har kniv, mandolin och alligator hemma.

Kniv är bäst för att hacka lök!

Mandolin är visserligen bra på att skiva saker men oftast vill man ju inte skiva lök. Däremot amputerar den effektivt fingertoppar. Köp sårkompresser om du ska köpa mandolin, för fingertopparna kommer att ryka. Och köp riktiga kompresser, plåster är lönlöst då de bara växer fast.

Alligatorn är ok men den är krångligare att rengöra än en kniv.

1 gillning

Dagens tips, använd fingerskyddet som följer med! :wink:

6 gillningar

Burk med snöre.
Sen vi fick hem den första så har jag iallafall i stort sett slutat att hacka lök med kniv.
Vi köpte nån billig variant av en stavmixer med burk med men jag använder mest den med snöre :slight_smile:

Inte en sån här men en liknande:

+1 för burk med snöre. Köpte för typ 100 spänn, tar typ 5 sekunder att hacka en lök och ytterligare några sekunder att skölja ur den.

2 gillningar

Min särbo kom hem med [en sådan här lökhackare](https://Lökhackare Coline) häromdagen ( ej denna modell men liknande ).

Var inledningsvis väldigt avvaktande då jag inte ville ha en massa grejor i köket som bara tar plats men inte används. Dessutom såg den vek ut och jag trodde inte på den.

Men den fungerade alldeles utmärkt och har varit i bruk flera år.

Hittade den här när jag letade efter bild på min men den här från Kalle i sjön verkar också vara bra.

Lökhackare Coline

Nä det räcker inte att bara skölja av med vatten. Kniven kommer avge smak av lök i annat man använder den till om man inte diskar den noggrant

Vi har lökhackare men tycker det är mer besvärligt än att använda kniv och skärbräda. Flera delar som ska plockas isär och diskas är betydligt besvärligare än kniv och skärbräda. Dessutom vill man (iaf jag) hacka lök på olika sätt beroende på vad jag tillaga och då duger inte lökhackare som i princip bara klarar ett sätt

Ca 40kr kilot, om man är lat som jag.

4 gillningar

Skulle rekommendera en lökhållare istället om du tycker det är jobbigt. Och se till att ha en bra kniv.

Hur mycket mindre smakar den frysta jämfört med färsk lök?

Har hittills bara använt den i köttfärssås och tycker den fungerar där. Är ingen finsmakare så vore bra om någon som är det kunde ge ett utlåtande. Tycker bara att det är smidigt när man vill steka upp lite färs snabbt.

1 gillning

Jag kör bara med enkel kniv, ibland direkt i handen utan skärbräda för att minska disk.