Utöver de som nämnts så gillar jag GS-11. En kniv med flexibelt blad underlättar när man ska ta bort hinnor från kött.
Vi köpte våra globalknivar för 1.5 år sedan och har bara använt keramiskt skärpstål på dem hittills, har inte behövt slipa!
Monica skrev om styckning. Jag rekommenderar en urbeningskniv om man tänker stycka, en vanlig köttkniv är för klumpig och dessutom slipad med för spetsig vinkel vilket gör den väldigt vass men eggen blir ömtålig och blir snabbt ovass om man skär mot ben. En köttkniv fungerar såklart bra om man ska dela benfria bitar, men den är långt från optimal till övriga moment vid styckning.
Set’et som @ERM länkar till ovan med fem knivar i kan jag varmt rekommendera då jag har det sedan ett antal år. Man får i mitt tycke ett väldigt komplett set där man alltid har en kniv för uppdraget (inte för många, inte för få). Den kniv som jag på förhand trodde var mest ”onödig” var brödkniven, men Globals är verkligen sjukt bra; skär i hårda surdegsbröd som smör. Skulle aldrig vilja vara utan den igen.
Håller med om att det verkligen finns sjuttioeleva knivar i deras sortiment, men många är varianter på basknivarna eller specialknivar som inte används ofta. Bra tips är därför att titta på de färdiga paketen som brukar vara vettigt sammansatta. Dessutom är de ofta bra prissatta.
Knivar är verkligen ett ”basvertyg” som används flera gånger dagligen. Då är det värt att satsa på kvalitet i min bok
Styckar man ut bitar med ben så absolut! Jag tänker dock främst på andra saker som när bäckenbenet ska skäras bort från låren, när låret ska benas ur, när man ska dela i leder eller skära bort kött som ska malas etc.
Sen beror det förstås på vad man menar med styckning, det är ju stor skillnad på en fågel och en vuxen älg/nöt såklart!
Tjejen är kock och hon skyr Global som pesten. våra vardagsknivar är Mora, skulle tro det är dessa:
Kockkniven används till 99% av allt man behöver. Filekniv etc är onödigt att ha hemma imo. Det viktiga är att slipa vid behov. Vi har en såndär med hjul som gör det lätt att slipa, Minosharp 3. Har även en kniv från Ikea och ärligt talat är den lika bra som någon annan om man frågar mig.
Sen har hon några japanska knivar som jag inte får använda då jag är en "klåpare" Är även någon slags speciell japansk slipning, ska vara nån särskild vinkel. Man får väl dock se skillnad på en amatör som lagar mat 1-2 gånger om dagen och en som gör det professionellt 8h varje dag/kväll.
Jag är medveten att frågan handlar om Global knivar, men förutom märket så betalar man för ruskigt dåligt stål. De flesta andra knivföretag använder inte ens de stålet i sina handtag då det chippar och rostar väldigt lätt.
Om du skulle vara öppen för andra köksknivar som kanske är mindre kända hos lekmän så har jag och sambon dessa
Dessa har han endast slipat två gånger sedan inköp jul 2019 och dem skär igenom fingrar om man inte är aktsam.
I övrigt är detta en sida där många knivnördar hänger och man hittar alltid information om vilket stål som används för respektive produkt så att man slipper köpa grisen i säcken.
Som matlagningsfantast i över 20år och verksam i stålindustrin brukar jag ge ett set globalknivar till vänner och släkt jag tycker behöver ett par vettiga knivar i köket.
Jag har landat i följande slutsatser:
Global är mest prisvärda kniven i bättre segmentet, den massproducerade lite tråkiga kniven som alla har.
Det är i princip samma egenskaper på stålet för andra knivar i samma kategori
Viktigt att kniven passar i handen och det anser jag är en bra anledning till att välja andra knivar för de som känner så (till skillnad från att stålet skulle vara särskilt mycket bättre)
Kockkniven är all-round kniven man använder mest
Grönsakskniven är också användbar, flertalet kvinnor verkar använda den som sin allround kniv istället för den större kockkniven (för att den passar de bättre i handen, inte är lika stor och tung?)
Lika bra att ha en brödkniv som också är vettig.
Knivarna håller bättre om man alltid handdiskar och är försiktig med de.
Bekvämlighet är viktigt för mig så det är inget jag är noga med utan brukar skicka med de i diskmaskinen
Skickar man knivarna på slipning en gång om året (knivbrev är lätt och smidigt - ja det finns bättre om man vill krångla)
Köpte ett andra set globalknivar just för att ha knivar även de 2-3dagarna knivar är iväg på slipning
Utifrån avsnittet tycker jag att ni kanske ska fundera på att åka till Japan och köpa knivar där, så kan ni samtidigt uppleva Japan
Vi köpte våra första global där, men oerfarna som vi var köpte vi märket. Jag tycker det är bra knivar, men på nästa resa köpte vi ett annat märke, på filékniv, och wow!
Vi har nu ganska många global knivar, men filékniven är något speciellt
Lycka till oavsett, ni kommer inte ångra er för en bra kniv är guld värd!
Rekommenderar tradera för globalknivar du får de till Ikea kniv priser och är en bra kniv.
När det gäller japanska knivar så har de en annan slipning än ”västerländska” (global är västerländsk slipning) så du bör skära på ett annat sätt för att få ut ”vassheten” så före du köper en japansk kniv bör du pröva för att se vad du gillar.
Vi gav nyligen äldsta dottern ett par Globalknivar i flytta hemifrån present. (Hon fick Swisha 1 kr för man ska enligt skrock inte ge bort knivar ) Hela familjen var då inblandade i klämma/känna/diskutera olika sorters Globalknivar i affären och de vi har hemma.
Ett generellt tips. Hos oss blir de ”mellanstora” storlekarna använda mest. 14-18 cm. (Vi har alla fyra ganska små händer) Sen föredrar vi alla i familjen de med lite trubbigare utförande/spets och uppvinklat handtag. Typ grönsakskniv GS-5 och kockkniv G-4. (Den klassiska kockkniven G-2 tycker vi alla är lite för stor till det mesta vi använder de till)
Som mer robust kniv för att t ex dela en kyckling använder jag då hellre en annan kniv än de Global vi har. Då föredrar jag en Chroma P21 (18 cm lång trots namnet) Stadig kniv med hög lite bredare rygg som känns stabil att använda med mer kraft.
Jobbigt med för rakt handtag på mindre knivar då handen tar i underlaget tycker vi allihopa.
Vi kom fram till att det klassiska ”3-set på rea” inte riktigt hade 3 optimala knivar. Äldsta dottern fick därför istället välja ut två valfria. (Den minsta skalkniven GS-38 känns bara som dyr utfyllnad i seten och en mellanstor gör oftast jobbet lika bra)
Vi diskar de manuellt ibland eller liggande i diskmaskinen (bestickshylla) med eggen bort från andra bestick.
Lämnat in de på professionell slipning någon gång under 15 år annars skärpning med MinoSharp knivslip med två små trissor.
Förvarar de i ett enkelt Bodum knivblock fyllt med plaststrån. Då är det bara att trycka ner kniven på valfri plats.
GS-11 tycker vi ofta är för ostadig. Den gick för övrigt AV igår! Då 18-åriga matintresserade dottern skulle pressa en vitlöksklyfta med flatsidan. Hon pressade med handflatan direkt ovanför vitlöken och det sa bara pang. Mailade Global igår om det. Ska bli intressant med deras kommentar. (Den var dock 15 år gammal så ingen garanti)
Kanske ska tillägga att jag inte är speciellt intresserad av knivar. Har genom åren fått de som presenter. Finns säkert andra märken som är mer prisvärda till både lägre och högre priser.
Mer seriöst, om du inte redan vet att Global-knivarna passar i din hand så börja med att känna på dem i en butik.
Sedan skulle jag föreslå dessa:
G-2 - klassiska kockkniv på 20 cm som funkar till det mesta. Eller motsvarande i nya NI-serien
GS-11 - mindre allkniv med flexibelt blad. Suverän lite mindre kniv.
G-9 - en bra brödkniv är guld värt. Men köper ni bara färdigskivat bröd så glöm den. Å andra sidan vet jag vad ni borde börja spendera pengar på då…
För att röra till det …
jag har en uppsättning keramiska knivar som jag använder till rätt mycket. Dock inte till sådant som riskerar att knäcka knivarna. De är mer sköra än metallknivar vilket kräver att man är mer försiktig.
@carolinebolmeson tycker att de ligger bra i hennes hand. Jag köpte ju ett annat knivset (Belgravia) som var dyrare och bättre i alla reviews och ersatte vårt global-set med. Men det fick jag inga pluspoäng för…