Vilka global-knivar ska man köpa?

Hemma hos oss så använder jag mina knivar, och alla andra får använda Global knivarna. (Till att t.ex. skära pizza med när den är i kartongen på diskbänken av metall eller att dra ner grönsaker i grytan med eggen neråt. Rys)

2 gillningar

Exakt. Globals standardknivar har överlag rätt små handtag. Jag har Global Ni-knivar hemma, som är något större och lite annorlunda design. Använder t ex santokukniven GN-007 mycket. Bra balans och lagom skärpa för pengen.

Om jag var tvungen att prioritera hade jag köpt
1 st 20 cm kockkniv
1 st 12-14 cm grönsakskniv
1 st flexibel 15-17 cm filékniv
Sen kan man ju gå loss och köpa skalknivar, brödkniv etc.

2 gillningar

Igenkänning på den.
Sist svärföräldrarna var barnvakter hos oss:
”Om ni använder de här knivarna från Yaxell el Miyabi, de ni ser på knivlisten med damaskusstål och fina handtag av ädelträ, så KÖR DEM INTE I DISKMASKINEN. Finns även billigare knivar från Global här”.

Resultat: två knivar från Miyabi totalfuckade. Slutnota barnpassning 6000 spänn. :face_with_symbols_on_mouth:

1 gillning

Halvt +1 på den, använder väldigt sällan filekniv själv, 1o2 håller jag med om, sen prioriterar jag brödkniv som 3 och då har jag allt som används i knivväg hemmavid.

4 gillningar

Jag har dessa, från vänster till höger:
G-9 bröd
G-21 filékniv, fungerar bra till att putsa hinnor på kött och dylikt också
G-2 klassiska kockkniven
GS-5 bra grönsakskniv
GS-11 används mest till att skära citrusfrukt för en trevlig afton :wink:

Alla används flitigt men brödkniven färst gånger eftersom vi sällan äter bröd som kräver det. Man hittar oftast en anledning att använda filékniven och annars är det kockkniv eller grönsakskniv som går varmast. Levde med bara kockkniven i två år så den är mångsidig men grönsakskniven är riktigt bra!

2 gillningar

Behöver inte köpa nytt just nu. Min japanska kniv från IKEA som jag använt dagligen i köket i 40 år lär hålla 40 år till. :slight_smile:

10 gillningar

Själv skulle jag rekommendera Wüsthof Ikon. Köpte trepacket för många år sedan och de knivarna är än idag några av mina favoritobjekt. Utseendemässigt är de liksom det platonska idealet av kniv och de ligger perfekt i handen, samt att trähandtaget ger en varm känsla. Det har dock varit ganska stora svängningar i pris. Ikon Knivset 3 delar från Wüsthof » Exklusivt knivset med 3 knivar

2 gillningar

Global har lite knivar som är tunnare och märkta ”flexible”. Dessa är inte riktigt vanliga fileknivar utan mer en slags hybrid som funkar extremt bra att putsa kött med t ex.

1 gillning

Taget från erfarenhet och hobbykock:

Instämmer på denna.
Filékkniven OM Ni fiskar eller köper hel fisk och tillagar. Annars bortkastad. är den som står still mest i mitt kök tillsammans med en fin slaktkniv, vilket är typ samma sak. Fast för rött kött.
+En Brödkniv

Bra uppsättning (förutsatt tidigare argument gällande filékniv)
Många köper gärna en stor kniv för att man tror större är bättre, vilket jag skulle hävda är helt fel. Man tappar kontroll med större kniv. Den ska vara.. Lagom :wink:

Brukar vara fallet att många damer/kvinnor främst föredrar mindre knivar. (kanske är de smartare med mitt tidigare argument som grund). Santoko-knivar passar väldigt bra här imho. Min dam rör inte mina 20cm+ knivar. Hon föredrar 18cm och typ 8cm.

En annan kniv som faktiskt behövs är en “Paring knife” (vad heter det på svenska?) för skalning av tex lök. Skär faktiskt inte så mycket.

Mitt förslag nedan och som jag kommer ge mina barn när de flyttar ut. För ärligt talat, allt annat är bortkastat om du inte går och blir gourméare.
(Parentese motsvarar Global’s version)

1. (G-9) Brödkniv - För att alla behöver en brödkniv och det är tråkigt när det inte matchar
  2. (G-2) Kockkniv ca 18-20cm. - Den som faktiskt jobbar
  3. (GS-5) Santoko/aka grönsakniv ca 14-16cm - För ibland ska man skära massa grönsaker och vill inte blanda med rå kyckling samtidigt
  4. (GSF-15) “Paring knife” - För för-jobbet.

I mitt kök jobbar 2 knivar alltid samtidigt och varje gång. Oftast en 18cm kockkniv(1) (Egentligen en Kiritsuke Aogami Blue Paper Steel) och min Paring knife (4) från Ikea.
Ovanpå det kommer kanske någon filékniv eller dyl. Men 95% av alla gånger är det de 2 ovan som gör 99% av jobbet.

Skulle jag rekommendera något Global-set, skulle det då vara denna då den faktiskt passar rätt bra på kriterierna. Global G-2951138 Knivset 5 knivar

Edit: Viktigt att ha ett bryne. Inte något exklusivt med diamant, utan ett keramiskt bryne eller av stål. Kolla snabb YT-länk på 2 min om hur de fungerar Är inte så stor skillnad mellan prisklasserna så lägg inga pengar påt. Mitt från IKEA för 99kr fungerar perfekt.
Eller använd en upp-å-ned-vänd kaffekopp. Fungerar faktiskt det å. :man_shrugging:

3 gillningar

Litet sidospår, men jag har varit sugen på en Nakiri kniv som jag trodde var den japanska varianten på en grönsakskniv?

Alltså… Knivar i sig har ett eget kapitel i livet och japanska knivar är ju ett eget träsk. Det finns fakta, historia, tratition, tycken och åsikter.

Sammanfattning japanska knivar

Nakiri är en japansk grönsakskniv, korrekt. Blatt blad, med rundad topp, rektangulär.
Santoku är egentligen den japanska motsvarigheten till kockkniv. Men den har lite mer platt blad och är oftast därmed lättare att hantera än en väl böjd kock-kniv. Man skulle nästan kunna säga att en santoku är kombinationen av en kockkniv och en Nakiri. Om man är en sådan person som aldrig riktigt skär igenom grönsaken, utan den har kvar liiite i botten, då är Santoku perfekt.
Kiritsuke är också den japanska motsvarigheten till kockkniv :roll_eyes: . Den har mer platt blad, likt Nakiri. Men spetsigare top, likt en västerländsk kockkniv. Egentligen en blandning av en nakiri och en Yanagiba.
Yanagiba, kanske det folk förknippar med Sushi-kockar. Lång, smal och spetsig.

Västerländska kockkniven finns ej i japanska knivuppsättningen utan behöver bytas ut mot 2 andra.
Gyuto är nog vad de skulle referera till som jag har för mig är deras namn på dem.

Det finns fler… Som sagt… sitt egna träsk.
Om någon nu blir förolämpad på något vis eller inte håller med till fullo… absolut OK. Har försökt att förenkla det.
Värt att notera är att ofta har japanska knivar bara slipning på en sida. Detta gör dem generellt skarpare, men svårare att hantera. Kallas för Single eller Doubble

Västerlänningar är mest bekväm med vad de känner sedan innan. Därmed anser jag att hänvisa en Santoku som en grönsakskniv passar (enligt mig iaf) bäst. Den går ju också att använda till mycket annat, inklusive kött. :slight_smile: Gungar även bra i handen och på skärbrädan :slight_smile: (och skärbrädor är även de ett eget kapitel… yikes vad man kan nörda ned sig i köket…)

3 gillningar

Bra svar!

Men låt oss inte hållas, nörda lite till nu!

1 gillning

Förutom de som tidigare nämnts gillar jag min G5 (använts idag för att hacka choklad till kakor, @Melwas fel…).

3 gillningar

Zwilling med självslipande knivblock så slipper man slipa dom manuellt. Gourmet självslipande knivblockset, 7-delar från Zwilling

Någon som har tips på någon som kan slipa knivarna när det är dags (global om det spelar någon roll). Antingen fysisk i Stockholms regionen eller per post/dylikt?

Njae men har du provat hur långt du kommer med en sån här för 399 spänn? Fick en sån och den funkar hyfsat för att snabbskärpa just knivar med samma eggvinkel som Global.

1 gillning

Kolla med Cleancut. Undvik Knivbrev om du är rädd om knivarna.

Aldrig provat men ser alltid reklam hos Cervera att de slipar knivarna för bra pris.

Knivar idag verkar vara lite som bilar. Det är inte utrustningen som sätter begränsningen utan handhavandet :grinning:

För mig som växt upp med knivar (far var slaktare) så har jag inget emot bra fina knivar. Tvärt om. Men ärligt talat måste man pyssla rätt mycket i köket för att det ska vara värt att lägga riktiga pengar på det.

I min mening duger IKEA serien 365+ väldigt långt för de allra flesta, även om man styckar en del hemma.

Handhavandet är viktigt. Handdiska direkt efter användning och handtorka. Gärna att de får ligga fritt i lådan och inte huller om buller (jag gillar inte knivställ av hygieniska skäl för det är alltid någon som råkar sätta ner en oren kniv). Ståla kniven själv då och då när den känns lite skänd. Skicka på slipning om/när det krävs (vi slipade knivarna själva) vilket beror på användning.

Lycka till och var rädd om fingrarna! :grinning:

3 gillningar

Jag fuskar en del som hobbystyckare. Brukar bli en 5-6 älgar per år. Slakt på skottplatsen tar jag med en finsk jaktkniv och en buköppnare.

Flår och rensar med en skinner och jaktkniven. Grovstyckning och finstyckning med styckknivar som min far fick av en professionell slaktare/styckare. Dom ser inte märkvärdiga ut men när jag tog över som var dom så vassa att jag nästan blev rädd för dom. Jag har inte lyckats återskapa denna skärpa så nu är dom mer normalt vassa. Ska prova skicka bort till typ Knivbrev.

Hemma i köket använder jag en allroundkniv till det mesta. Fick den i julklapp av en tidigare arbetsgivare. Stålar och stroppar den och den är riktigt bra.

Men knivar är ju mer än funktion. Det är känsla och skönhet också.

2 gillningar