Helt enig. En del knivar mest tittar man på. Höll på att gå helt bananas i en knivaffär i Tokyo
Men om man ska ha vanliga bruksknivar i köket bara så tycker jag det har gått lite väl långt i en del fall. Allmänna poshifieringen att allt ska vara state of the art för att sen inte kunna ta hand om det. Ser ju hemma hos folk med handhavande som får en att gråta samtidigt som man fingrar på telefonen för att slå 112
Tokyo är farligt. Håll tungan rätt i mun. Här gäller inte “handla med full mage” utan “Handla inte full”
För fy fan va mkt man kan komma hem vid om man både är full å inte har tungan rätt i mun!
Gällande tidigare diskussion om knivar:
Håller fast vid:
Kockkniv och
“Paring knife”
Är allt man behöver.
Brödkniv - om man äter bröd.
Santoku - om man vill/behöver en till kniv som diversifierar en från råa köttet och som troligen används mest till grönsaker.
PLUS: Bryne. Bryne är underskattat.
Vill man nörda ned sig, så går det. Har du inte tid/lust. Nöj dig där.
Är någon intresserad av debat, skicka PM så dränker vi inte tråden mer än nödvändigt.
Har ett utkast för skärbrädor som kanske kommer snart.
Stort tack för all er input! Jag är jättetacksam för den.
Den tillsammans med att vi har GS-2:an (den stora kockniven) och en fungerande brödkniv, så insåg jag att vi förmodligen bara behöver komplettera med följande:
Jag tror egentligen att Carolines invändning är att våra (dyrare och enligt mig bättre) knivar egentligen är för stora för hennes hand. Har inte tänkt på det förrän jag läste det ovan.
Jag hade faktiskt inte lyssnat på den ännu när jag gjorde mitt inlägg.
Men nu när jag har gjort det så undrar jag ändå: om vi ska bli bättre på att unna oss bra saker, varför inte köpa riktigt coola/snygga/bra/dyra knivar istället för just Global?
Att man inte gillar vissa knivar borde enkelt lösas genom att besöka någon butik och testa olika?
Det här vara ett bra inlägg med flera poänger. Ser du samma fördelar kopplade till att köpa Global-knivar jämfört med andra märken i samma klass? Jag menar nu om vi tänker i termer av reor, prisvariationer allmänt, möjligheter att köpa utomlands etc. Listpriserna säger ju inte allt när det gäller dyrare varor generellt.
I just Bolmesons fall så har de testat andra, men det var Global Caroline gillade bäst. Varför inte köpa det man gillar och man vet att man kommer använda flitigt många år framöver?
Knivar man trivs med är ett vardagsverktyg som även gör matlagning ännu roligare. Så det blir på sikt en oerhörd låg kostnad per användning med hög utdelning på vardagsglädjekontot.
I Carolines fall så gillar hon verkligen Globals knivar, så varför köpa något annat?
Jag gillar min kockkniv från Biltema, men gillar också min brors Global. Man kan såklart gilla olika och det är upp till den som köper knivarna vilket märke som de tycker mest om.
Finns inget rätt och fel, förutom kanske att fortsätta använda köksknivar man inte gillar.
Jag skulle säga att alla knivar i det segmentet är funktionsmässigt lika, dvs insignifikanta skillnader på stålets beskaffenhet.
Global brukar ligga bäst i pris, ofta erbjudanden - då de säljs i större volym här i Sverige (därför jag säger att den är mest prisvärd)
Zwilling, Wusthof, Mac, Shun och dylikt är lika bra
Hittar du de till bättre pris, föredrar utseendet, passar bättre i handen så välj nån av de
Jag antar att det är Zwilling Professional vi pratar om här. De verkar vara huvudalternativet på Amazon. De har också ett utbud av dyrare Damaskus-knivar som säkert också är bra. Dock är väl det en särskild typ av stål i sådana.
Damaskus knivarna (där det inte bara är kosmetiskt utan ett resultat av flera lager smide) är en nivå över.
Men för gemene man skulle dessa knivar troligen vara sämre då det krävs högre disciplin att rengöra och torka av för att de inte ska rosta
Jag har massor av knivar i köket och hade lite hoardingproblem ett tag. Fick sälja en massa knivar för att reda ut min fixering.
De tre globalknivar (topic) jag uppskattar mest och som används dagligen av mig och min fru är
G-2 20cm Kockkniv som används mest av mig. Lagom längd till de flesta uppdrag i köket.
GS-3 13cm allroundkniv som används av både mig och min maka men det är hennes absoluta favoritkniv. Lagom liten för att hon ska hålla koll på hela eggen.
GS-5 14 cm grönsakskniv som används av oss båda.
Det finns massor av märken som är dyrare, billigare, bättre stål osv. men jag trivs med att ha dessa tre bland de kanske 15-20 köksknivar jag har kvar.
Att rekommendera en kniv med en helt annan vinkel på eggen är spännande.
Mina första dyrare knivar lärde mig knivvård, att underhålla eggen att vara försiktig vid diskning och att vid behov slipa kniven.
Jag diskar mina knivar för hand och torkar dom torra med en släng direkt efter användning innan de hängs på plats eller läggs i knivväskan. Aldrig diskmaskin eller liggandes i diskhon.
Jag skär i kött och grönsaker med mina knivar. Plastförpackningar och annat emballage öppnas med sax.
Kött med ben får leka med avsedda knivar.
Knivarna skärpes med diamant- eller porslinsbryne med jämna mellanrum.
Knivarna slipas vid behov. Jag testade knivbrev, men de misshandlade knivarna och var oerhört oförskämda i kommunikationen därefter. dessutom skickade dom kravbrev för fler slipningar och hävdade att jag hade beställt en prenumeration. Numera skickar jag mina knivar till min svåger som har knivsliperi som hobbyprojekt i södra Stockholm. Han lägger tid på rätt vinkel på respektive egg, är billig och lägger i snitt 30 minuter per kniv mot knivbrevs få minuter. Dessutom slipar han med tormeks våtslip istället för slipband som knivbrev sysslar med så knivarna håller betydligt fler livstider för en hemmakock. Om någon är intresserad finns hans hemsida här.
En billig kniv riskerar att misshandlas. En kniv som kostat lite mer kommer du förmodligen vara mer rädd om. Det viktigaste är att kniven känns bra och att du vårdar den. Brödsåg, skalknivar osv köper jag billigare då det räcker gott med ett par victorinox skalknivar och en trevlig längre brödsåg av vilket märke som helst. Jag har haft en brödsåg från exxent (då mycket billigare än idag kontra marknaden) i över 20 år som fortfarande, efter omvårdnad, sågar igenom brödet som varmt smör.
Mina värderingar kring knivar är inga absoluta sanningar utan något som funkar för mig.
Off topic kan det vara värt att köpa något där du betalar lite extra för märket för att starta intresset.
Lite som att jag började handla med aktier, bygga upp intresse för att no enbart månadsspara i lysa, guld och indexfonder. Global känns lite exklusivt och gillar man hur de känns i handen, go for it. Lite som med Teslan på uppfarten eller Iphone i fickan.
Jag har en magnetlist där knivarna möter valnöt, inte stål. Knivarna hålls på plats, rena, torra och lättåtkomliga.
Om jag inte hade plats för detta skulle jag satsa på ett vettigt block. I tredje hand nån form av lådinsats för knivarnas egg skyddas.
Gällande slipning av ”normala” knivar med japansk egg typ Global funkar den enkla slipen jag länkade till högre upp i tråden OM kniven är i hyfsat skick. En egg med hack eller en riktigt misshandlat slö kniv behöver mer slipning och då räcker inte det med typ Minosharp. Annars är det mer ”manuella” lösningar man får lära sig hantera. Kan ju rekommenderas om man vill och orkar.
Generellt i övrigt, som jag beskrivit tidigare i tråden: vårda knivarna någorlunda, handdiska och torka. Ge frugan en chans att hantera den och om hon (eller svärmor) visar minsta tendens till att råka lägga knivarna i diskmaskinen så köp ett gäng billigare knivar på IKEA till dem
Väska är bra om du ska transportera runt dem.
Det viktiga i förvaringen är att eggen inte ligger mot andra saker, typ folk som bara slänger ner dem i en låda. Om det sen är magnetlist, block eller liknande spelar ingen roll, välj det du tycker är snyggt och som passar i ditt kök.