Ja. Knivar som skvälper omkring i en låda förstörs snabbt. Därefter är det lite av en smaksak.
Använder själv magnetlist för alla knivar. Håller dem även undan från de små som inte ska leka med så vassa saker.
Block har aldrig varit min grej då storlekarna sällan passar knivarna och tycker det kan ta del på dem när man lägger in dem.
Plast/gummiblock… Nä.. Inte min grej. Men kan inte se nackdelen med det mer än hygien och micro-plast argument.
Nej. Om du inte har en slaktuppsättning tex. Då kan det vara värt det.
Generellt ja. Har aldrig hört så mycket dåligt om knivbrev förns detta forum. Allt jag hört innan har varit bra. Aldrig testat.
Första gången du slipar själv lär du förstöra mer än du förbättrar. Man måste som lära sig. Finns mycket YouTube-filmer om det och är så jag lärt mig. Nu är mina knivar ofta vassare ön från fabriken.
Börja med den sämsta kniven du har hemma eller köp en på ikea/loppis.
Damaskus är sällan Damaskus och hårdare är inte nödvändigvis bättre.
Hårdare håller skärpan längre, men knäcks lättare. Får ej användas på fruset eller saker med ben. Svårare att slipa.
Mjukare måste honas oftare, men kan användas till mycket mer saker.
Allra viktigaste med nya knivar är att de sitter bra i handen.
Vill du att de ska vara en dekorativ grej ovanpå, då kommer det kosmetiska med. Damaskus är i dagens samhälle endast dekorativ. “flera lager” de skriver om är kommersiellt bullshit. Särskilt om den kostar 2-300kr.