Bra avsnitt!
Jag tycker det är intressant hur olika vi är i vårt spenderade, sparande och med våra intressen. Jag har provat båda sätten att inte resa så mkt och därmed spara mer pengar för att på senare år resa mer, åka till alperna på vintern, spela mer golf och det för mig gett mig ett rikare lik iaf. Men jag är nog inte i FIRE fas då kanske, för det är mkt jag vill uppleva.
Dock förstod jag inte riktigt bilfrågan…att man skulle ha hög lön för att ha en ny bil var tredje år. Det klart jag förstår den egentligen…men tyckte inte Jans utläggning om att det bara finns ett undantag med skogstomtem som tjänar pengar på att byta bilar 10 ggr per år. Har man bil som intresse och en vanlig lön på säg 30 tkr efter skatt, då är det väl inte konstigare att man lägga 6 tkr på en fin bmw leasing varje månad om man samtidigt spar ner på annat som boende, reser, kläder etc som med allt annat man kan lägga pengar på?
Haha. Men en sak som ofta glöms bort när saker som “för barnen är inte resmålet eller hur mycket resan kostar som är det viktiga” sägs är att det finns ett par föräldrar med på resan med.
För oss är våra upplevelser av resor tillsammans med barnen viktiga med.
Tack @angaudlinn för ett trevligt avsnitt, det inspirerade till den fortsatta resan (dock inte med bara 400 mil bilkörning per år, det är alldeles för roligt!).
Just det där att prata med omgivningen om sina planer tycker jag är jättesvårt och hur man bemöter åsikten “det kan man ju inte” på ett vettigt sätt utan att dumförklara motparten eller snöa in på siffror.
Och tack för förklaringen till namnet, jag hade ju tidigare listat ut att du var man och inte en kvinna som levde med en kvinna som jag trodde länge.
Tack för ett trevligt poddavsnitt. Inte lyssnat klart än då min hjärna orkar lyssna fokuserat bara runt 30 min åt gången så jag skivar upp det i lämpliga portioner. Gillar stämningen och dynamiken i “rummet” och är väldigt tacksam över öppenheten i samtalet.
Tror att originalkonceptet använde sig av obligationer.
Sedan är ju mitt vidareutvecklade koncept anpassat för att fungera med Sveriges mer moderna banksystem med högre grad av automatisering. Men håller man sig till basen vad det gäller durationer så blir det ju ganska enkelt med några enstaka transaktioner per år även med obligationer.
Vad skönt att det finns någon inom FIRE-rörelsen som är relaterbar (till skillnad från mig ). Och väldigt kul också att få ytterligare ett exempel på hur man kan nå FIRE, och vad det är. För det är verkligen väldigt individuellt (det är mycket mer än bara Fat, Lean och Barista). Även kul att Jesper, liksom jag, också är en miljömupp. Det är annars väldigt vanligt i FIRE-kretsar att man vill resa mycket (utomlands), och det har jag inte heller så mycket sug för. Och jag undviker även att flyga av klimatskäl. Men jag reser massor med tåg inom Sverige.
Jag håller också med om att FIRE på många sätt handlar mer om personlig utveckling än om ekonomi. Ekonomi är såklart en väldigt stor del av det, men inte det centrala. Det är ett verktyg. Sen är det väl så att många av oss som jagar/jagat FIRE tycker det är kul att spara pengar. Jag fann stor tillfredsställelse i att nå en viss sparkvot till exempel. Och tycker det fortfarande är kul när jag kan köpa något till väldigt bra pris. Men numera sparar jag ju inget längre, så det är ganska uppenbart att sparandet aldrig var det viktiga.
FIRE-prao är också en väldigt nyttig övning. Jag praoade 2019 då jag var tjänstledig 10 veckor.
Och nu när jag har FIRE i backspegeln så är det mycket mindre ett mål som jag jobbade mot, istället mer av en början på nästa kapitel i livet. Nu har jag andra mål, som underlättas och möjliggörs av att jag inte längre behöver jobba och spara pengar.
Och jag vill poängtera att man verkligen inte behöver ha något speciellt mål eller en detaljerad plan för livet efter arbetslivet. För är man nyfiken på livet så löser det sig. Mitt liv efter FIRE är bara delvis som jag föreställde mig. Så mycket har hänt som jag inte var beredd på. FIRE öppnar betydligt fler dörrar än vad det stänger.
Med det sagt blir man ju ändå nyfiken på vad för planer @angaudlinn har efter arbetslivet. Jag föreställer mig att det blir ett uppföljningsavsnitt om det.
Kul att få ett ansikte på någon som skrivit mycket bra på forumet! Herr Angaudlinn verkar ju vara en jordnära skön snubbe som tänkt till.
Tycker verkligen om dessa intervjuavsnitt som kan ge lite olika vinklar på ekonomi, livet och FIRE så hoppas på mer sånt. Gärna fler avsnitt med Angaudlinn! Håller med och känner igen mig i mycket av det han säger
Tyckte speciellt om:
Ni tog upp vad är den man minns från barndomen, en safari i Afrika eller samtal i köket? Känner igen detta. Jag var på massvis med små resor med min familj som barn men jag har inte många minnen av det. Jag kan t.ex. inte minnas att jag varit på Astrid Lindgrens värld eller några djurparker däremot minns jag ismaskinen på något hotell. Det har nog också mycket att göra med hur gammal man är där jag är minst i syskonskaran. Samtal i köket minns jag många, b.la två med min far som handlar om pengar som troligtvis sådde ett frö att få mig till att söka ekonomiskt oberoende. Jag introducerades till konceptet av ränta i ett samtal och förstod att man kunde leva på räntan men att det skulle kräva otroligt stora summor med ett vanligt sparkonto. Det andra samtalet lärde han mig om aktier och då sjönk ju summan betydligt. Mina föräldrar har sagt i efterhand att när jag hade umgåtts en dag med min morfar och kom hem sa jag att jag ville bli pensionär när jag blev stor så det är väl inte undra på att man hänger här
Håller med om konceptet “budget i efterhand”. Hur mycket pengar det gått åt till en viss post ser man i efterhand och det kostar ju det det kostar tills dess. Jag har aldrig riktigt förstått mig på budget eller sett någon användning för det på något annat sätt än detta.
Kul med en till som klarar sig på 100000kr i årsutgifter utan att känna att man försakar något. Jag hamnade på 102000kr förra året men mentalt räknar jag på minst 120000kr vilket känns mer realistiskt långsiktigt med periodiserade utgifter, även om jag inte på något sätt höll igen förra året. Bra att ni lyfter fram att alla inte drabbas av lifestyle creep. Jag funderar dock på om man skulle gå ner i arbetstid så kanske utgifterna skulle öka eftersom man har mer tid att göra sig av med pengar? Kanske går på ett ut då man även får tid för att minska sina utgifter, t.ex. laga bilen själv eller så.
Det kan ju vara lite roligt/tillfredsställande också… praktisk kunskap väger sällan tungt. Många till 95% fungerande bilar räddas också från skroten när det inte krävs att det ska vara lönsamt att lämna in den till en mekaniker.
I morse fick jag äntligen lyssna färdigt på detta under en fantastisk solig hundpromenad
Håller med tidigare positiva kommentarer, väldigt intressant och trevlig lyssning. Stort tack till Angaudlinn som delar med sig.
För mig var det kanske inte helt relaterbart men det är inte det centrala. Det häftigaste är precis som med FIRE-Jimmy och Fru Badass att få lyssna på människor som valt en helt egen väg. De har avvikit från renhjorden av Svenssons och gör sin egen grej, och de vet varför. Känns faktiskt helt vettigt att satsa på sig själv och de nära före andras förväntningar och saker man inte själv aktivt valt. En del av en sund life design.
Orsaken till låg relaterbarhet för mig är att jag knappt vet vad en synth är, våra skolavgifter är högre än hela budgeten och val av investeringar är lite annorlunda. Vi gillar inte regn och rusk och vi älskar att resa och utforska. Å andra sidan har vi också barn och det var väldigt intressant att höra snack runt dem. Jag har faktiskt lyssnat på punk för länge sen men aldrig svensk Ramones, Joe Strummer och lite annat istället. Men där tog mitt musik intresse slut. Jag har en Depeche Mode CD nånstans i en skokartong.
Det var också en bra diskussion om FIRE som personlig resa. Håller helt med.
Kan bara stämma in i hyllningskören. Mycket trevligt avsnitt! @angaudlinn verkar vara en mycket sympatisk person.bra insats även från Bolmesons Mer sådana här avsnitt tack!