316. FIRE-intervju med angaudlinn i forumet

Himla bra avsnitt! Varje resa är unik och jag uppskattar att vi fick ta del av @angaudlinn s resa och att välja ett liv där inget saknas och de enklare nöjena uppskattas till fullo. Tack! <3

12 gillningar

Ännu en gång fälldes det en nedlåtande kommentar (denna gång från @carolinebolmeson ) om ”skidsemestrar för 50k”.

Känner mig träffad :frowning:

50k låter förövrigt som en för låg skidrelaterad kostnad per säsong.

6 gillningar

Stackars dig

8 gillningar

äntligen någon som sympatiserar! :smiley:

4 gillningar

Delar av en läsvärd konversation i chatten i natt.

Är ute på kvällspromenaden just nu och kom precis till svaret på @Indexqueen fråga. Kan säga att jag måste sett ut som en idiot som går runt och skrattar typ mitt inatten :joy:.
Mycket bra svar och podd hitintills :smiling_face_with_three_hearts: @angaudlinn @janbolmeson @carolinebolmeson
@weepare

Hög igenkänning på det Jesper sa om att det blev pengar över, jag hade själv ingen aning om vad FIRE var men har hela tiden sparat pengarna som blivit över. När sen omständigheterna ändrades och jag hade hängt här ett tag och fått upp ögonen för FIRE så började jag räkna lite på det, och efter det tog jag beslutet och det är det bästa jag gjort.
Njuter fullt ut av att äga min tid. :blush:
@AC72

Någonting som jag lägger märke till är att de som strävar efter FIRE ofta inte är extrema utan lever ett harmoniskt liv. Ett liv som de redan lever hållbart och långsiktigt. Sen kommer FIRE Så småningom på köpet för att man är nöjd och harmonisk. De har en större medvetenhet kring utgifter dock men är ofta enkla människor :slightly_smiling_face:
@Anonym

Och lite udda och inte rädda för att gå sin egen väg. De bryr sig inte vad andra tycker.
Fast det var kanske precis det du skrev nyss​:sweat_smile:
@AC72

Jag jobbade hela förra veckan i trasiga jeans med revor på knän etc, som en annan 80-talspoppare. Jag inser att det är ett uttryck för det du skriver @AC72, när man inte bryr sig om vad andra ska säga så mår man bättre. Det ena kommer av det andra. Oklart i vilken ordning kanske… :sweat_smile:
@angaudlinn

Jag som haft svårigheter i livet kan också säga att det är en befrielse att skita i andra!
@Anonym

Håller helt med i allt som skriv. :slight_smile:

Jag tror lite att man ska göra så här kring mål, särskilt FIRE - väldigt förenklat.

• Sätt målet genom att skriva ner det på en lapp.

• Välj en riktning i livet som ger dig ett rikt liv både idag och imorgon och som gör att du kommer nå målet över tid och att strategin är uthållig.

• Glöm bort lappen

• Lev livet

• Ta fram lappen efter 10 år och bli positivt överraskad.

Det vill säga att jag tror inte att FI ska vara det överhängande målet i livet, utan en bieffekt. Jag tror mer och mer att pengar är ett resultatet av ens beteende, inte tvärtom.

25 gillningar

Alternativt ta fram lappen lite då och då för att just INTE bli överraskad. Blir det glapp mellan lappen och livet → justera lappen mest, inte livet om det är bra. Fortsätt leva livet. Fortsätt göra medvetna, informerade val.

:cowboy_hat_face:

9 gillningar

Rätt! Tack. :pray:

2 gillningar

Verkligen jättetrevligt avsnitt, @angaudlinn du är ju ännu skönare IRL än på forumet / chatten!

14 gillningar

Vilket trevligt avsnitt! Spännande att få följa din FIRE-resa @angaudlinn. Inspirerande!

8 gillningar

Jag som precis räknade fram att vår Australien resa kostade 142.000kr förra sommaren :joy::face_with_peeking_eye:

Det var värt varenda KRONA att mina barn fick uppleva Australien under en månad.

Ena barnet har redan glömt resan, den andra tyckte poolen på hotellet var det roligaste :joy:

Ja, vissa dagar satt barnen med sin IPad, syskonbråkade, irriterad mamma och trött pappa…men det hör till semester. Vi försöker alltid skapa samma rutiner som vi har hemma. Aldrig försöker MAXA semestern bara för att vi lägger ut pengar på flyg och hotel.

8 gillningar

Bästa avsnittet på länge. Du är en förebild, @angaudlinn :raised_hands::+1:

10 gillningar

Grymt bra!

4 gillningar

Bra avsnitt. Tar framförallt med mig diskussionen om att vara grundad i sig själv - sannolikt för att just den frågan tar sikte på en för mig öm punkt när jag glatt traskar vidare på det hedonistiska löpbandet :blush:

4 gillningar

Vilket trivsamt och lyckat avsnitt! Roligt att få lära känna @angaudlinn (som jag f ö länge trodde var :female_sign: pga namnet som slutade på “linn” :smile:)

Skönt med en så avslappnad FIRE-profil som tycks ha hjärtat på rätta stället och dessutom så trygg i sig själv att han skiter i vad folk tycker.

Känner igen mig i mycket! Främst att man inte måste drömma om att lägga pengar på sådant de flesta andra gör. Typ dyra bilar och resor. Jag kommer nog att testa att i större utsträckning vara öppen med sådant runt fikabordet. Så får folk bli provocerade om de vill. :blush:

13 gillningar

Ett av de absolut bästa avsnitten ni någonsin gjort. Vilken inspirerande människa du är @angaudlinn

9 gillningar

Music to my ears… :sweat_smile:
#tolkienreferens

6 gillningar

Alla har en kvinnlig sida mer eller mindre…:smile::smile:

3 gillningar

Jättebra avsnitt! En reflektion dock: Kiwis ifrån Nya Zeeland är mycket godare än små sura kiwis ifrån Italien, så det är lätt värt att frakta dom jorden runt…

2 gillningar

Väldigt bra avsnitt. Kul att få en röst på @angaudlinn

Eftersom jag själv är typen hängslen och livrem samtidigt som jag är en räntenörd så kan jag tipsa om den räntetrappa som jag har beskrivit på forumet. Den kanske kunde passa dig? Den går bra ihop med det Jan brukar säga att har man vunnit spelet kan man sluta spela.

Jag gillar verkligen det du sa om inflation och dina utgifter och det du sa om hur du räknade på hur många månader/år du hade sparat ihop. Det är en väldigt. EA motivator tycker jag själv.

Bra jobbat och väl bekomme!

7 gillningar

Schtraider är en han som maskat sitt namn under uppstarten av sitt bolag för att inte skylta i onödan. Nu kvittar det lika.

För det första gillade jag verkligen avsnittet och har helt klart insett att det är dessa mjuka avsnitt (gärna med berättelser ur verkligheten) som lockar mig numera. Avsnitt 99 är allt jag behöver för mitt sparande.

För det andra blir det tydligt att många “spar-resor” är sprungna ur en redan existerande livsstil. Jag hade personligen aldrig kunnat replikera @angaudlinns metod för jag vill/kan inte leva det livet. Är rätt sparsam själv men, som jag hintade med min fråga, tycker jag att det är väldigt utmanande att få med hela familjen på tåget och vi har väl enats om en 50/50-lösning där vi är både spara & slösa.

8 gillningar