Resonemang och provprat kring bufferthinken, håller tidigare resonemang i "en helt ny värld?"?

Kan inte svara på din fråga, mycket tack vare att jag (än så länge) inte säljer fonder. Det kapital som i framtiden (förhoppningsvis) ska täcka mina levnadskostnader kommer enligt plan att sitta inne på marknaden fram till T-7, när jag börjar att sälja av för att fylla min räntetrappa, planen finns beskriven här:

Använder som sagt delar av trappan redan idag för delar av min buffert. Matematiskt suboptimerat om man strävar efter maximal avkastning och tror på att framtida börsutveckling kommer att likna historisk utveckling. Det är dock inte ett bet jag vill ta och jag behöver inte heller ta den för att nå mina mål. Skulle jag kunna bli finansiellt oberoende tidigare? Kanske, men om jag tog en större risk som skulle påverka mitt “sova gott om natten kapital” så kanske jag inte längre fortsätter utvecklas i min yrkesroll och i mina verksamheter som är själva grundpelaren till att överhuvudtaget nå mina finansiella mål. Skiter sig placeringarna så att jag inte kan nå mina mål så har jag ju åtminstone tryggheten här och nu och kan övervintra eventuella kriser. Till skillnad från havsekorre så har jag ingen glädje av att 500k blir 10msek i dagens penningvärde om de får sitta orörda på marknaden i 40 år. Om jag ens lever då så kommer jag förmodligen ha väldigt lite ork eller intresse av att spendera pengar.