Tillägg. Det är busenkelt att välja bort ett skydd. Det kan vara jättesvårt att lägga till ett skydd.
Fanns det någon hake också om utbetalningstiden när man tar bort efterlevandeskyddet?
Att man sedan inte kan välja kortare utbetalningstid?
Kommer imorgon / torsdag. ![]()
![]()
Inte den blekaste aning
. Det bör du nog fråga valcentralen eller de du har valt som förvaltare.
På återbetalningsskydd kan man utöver barn bara ha partner, sambo, make eller fd partner, make eller sambo
En slampkrypare i ITP2 som Sekotidningen skrev om är att man absolut ska undvika att gå ner i arbetstid det år man är 59. Tydligen ligger det till grund för kommande års pensionsgrundande inkomst i tjänstepensionen på något sätt. Hur många vet om den fällan?
Jag löper på ett sådant avtal, har gått ned till 50% arbete men beh 60% lön.
Som jag tolkat det så är det din slutlön vid 62 +1 månad som avgör storleken på IT2 om du har dina 30 år. Dock kollas även så man inte haft för stor löneglidning sista 5 åren tror jag.
Ja, löneökningen efter 60 får tydligen inte vara mer än 2% per år jämfört med året man var 59, då räknas inte det överskjutande in. Så det är kass att tjäna för lite när man är 59.
En till lurig sak men för arbetsgivaren om du anställer en gammal ITP 2 a som haft låg lön hela livet och du ger han hög lön, då kommer avgiften bli hög, så anställer du en itp2a kolla alltid vad kostnaden blir.
En total novis här som funderar över för- och nackdelar med nytt jobb. Jobbar idag statligt (Ap 16 avd 2) och har drygt 33’ i lön. Funderar på ett jobb som erbjuder mig 41’ men är kommunalt (oklart om KAP-KL el AKAP-KR men gjorde mkt liten skillnad i simulaorn) och konstaterar att jag enligt simulatorn på minpension.se skulle få c 3.000 mindre i månaden trots högre lön om jag byter till kommunalt. Hur är det möjligt?! Är det en sån skillnad?
Men lyssna igen. Det var nog ett extra bra avsnitt! ![]()
Jag lyssnade f ö med behållning på pensionsavsnittet idag. Jag hade redan innan tankat ner mitt tjp-avtal och fått ångest… så tack till @Monica och da Bolmesons.
Bör det inte vara. Nya kommunala avtalet är brutalt bra i avsättningar.
Avsättningen till AKAP-KR har väl nyligen ökats från 4,5 % till 6%. ![]()
Vad var andemeningen i det som sades i avsnittet om premiebefrielse för tjänstepension? Förstod inte riktigt om ni tyckte det var något att ha eller inte. Har eget AB så kan göra som jag vill.
Det är slutlönen som bestämmer den förmånsbestämda pensionen, men enligt Staffan Ström på Alecta så kommer du ändå att kunna tillgodogöra dig de inbetalningar som har gjorts så det slår inte fullt ut på pensionen. Är du sugen på att gå ner i tid är det bäst är att du kontaktar Alecta så kan de räkna på det. De är väldigt tjänstvilliga och kunniga.
Precis. Kallas lönekapning. Av detta skäl bör man ta bort ev. tjänstebil och annat innan man fyller 60.
Nyanställda får alla AKAP-KR vilket är ett jättebra avtal. Om det ser tokigt ut på minPension tycker jag att du ska kontakta dem och be dem kolla, då AKAP-KR är bättre vid dina lönenivåer.
Detta har jag aldrig hört talas om, kanske något att lyfta som en separat punkt i tipslistan?
Vilka avtal gäller detta?
Nu förstod jag inte riktigt. Menar du ta bort tjänstebil och istället höja lönen? Inget som är aktuellt för mig men ändå.
ITP2. Det är nog inte så många som omfattas i praktiken, men det för de som drabbas är det trist.
Precis. Förmånsvärdet på en tjänstebil är inte pensionsgrundande. Om du istället avstår från bilen och får ögre lön (och då tar bilen privat) så blir den förmånsbestämda pensionen betydligt högre.
Du får bara ha en viss procent i löneökning varje år de sista fem åren så om du byter tjänstebilen mot högre lön senare så kommer det inte att slå igenom fullt ut i pensionen pga lönekapningen.
Det går att läsa mer här:
Pensionsmedförande lön - Collectum
Om du får höjd lön nära pensionen - Collectum
Så fungerar lönekapning inom ITP 2 | Alecta
Sedan finns också motsatsen i ITP2-avtalet, LSFB (lönesänkningsfribrev) vilket är ett skydd vid sänkt lön de sista åren (vid oförändrad arbetstid förmodar jag).