317. Pension: Tio tips och misstag att undvika | Med Monica Sjödin

Nu är jag ingen expert på området men är det inte ganska relevant att nämna de stora penseldragen gällande möjligheter till de olika valen som går att göra:

ITP2-delen kan du inte göra några val gällande traditionell eller fondförsäkring (undantaget då ITPK-delen).

ITP1 är det ju 50% som är möjligt att välja fondförsäkring för. Resterande är ju låsta i traditionellt val.

Som diskussionen gick i avsnittet så fick i alla fall jag uppfattningen om att rådet är all-in på fondförsäkring på ALLT om du är ung/under 55år vilket ju inte ens är möjligt för stora delar av sitt ihopsamlade kapital.

Jag inser självklart att effekten av valen inte blir sämre än vad som beskrevs i avsnittet med anledning av ovan men kanske lite klarhet i dessa stora drag skulle vara att föredra.

Sedan är det ju i ung ålder mer än 30%-40% aktiedel i en traditionell placering. Vanligtvis 60%.

Eller har jag missat något alldeles extremt tokväsentligt här gällande möjlig placering av sina “pott” pengar?

1 gillning

Om det hade sparats 1,5% från början hade det ju kunnat bli nåt men för oss som ser 50 i horisonten och mer kommer det ju inte hinna bli så mycket. Lär ju inte räcka till att jobba halvtid i flera år.:slightly_frowning_face:

1 gillning

Nä, så är det. När jag ställde frågan fick jag tillbaka att det ändå var arbetsgivaren som behövde bevilja deltiden, och det inte var självklart.

2 gillningar

Skillnaden är att tidigare fanns möjlighet till delpension, men det var ingen garanti så det blev så att vissa fick det väldigt bra om de kunde nyttja det medan andra inte fick för att det redan var så många som nyttjat det, det passade inte tidsmässigt eller arbetsgivaren ansåg sig inte ha råd. Detta blir mer rättvist.

1 gillning

Ur ett litet FIRE-perspektiv:

• Är det att ha jobbat under 30 år med inkomst som gäller för full ITP2 eller 30 år från fyllda 25 ?

• Om man inte har ITP2 längre utan ITP1 och säg att man slutar jobba vid 52 med ITP1.
    Får man även i det scenariot räkna upp med 3 år för ITP2 samt 3 års ITPK om man går i pension vid 52?

1 gillning

Ja, mitt råd gällde att göra ett aktivt val till fondförsäkring när du har en valmöjlighet. Har du ingen valmöjlighet så faller ju det rådet. I de stora pensionsavtalen är det KAP-KL och ITP2 som har en stor del förmånsbestämt och ITP1 och PA16 som har vissa delar som måste vara i trad. Alla andra kan välja. Rådet var alltså generellt för alla som har tjänstepension.

I ITP2 tjänar du in till pension mellan 28-65, så det ska vara 30 år där och inom det pensionsavtalet. Går du över till ITP1 så bli försäkringen i ITP2 ett fribrev och alla perks försvinner.
I ITP1 är det 25-66 som gäller för intjänandetid.

2 gillningar

BratoTobbe

1 h

Ur ett litet FIRE-perspektiv:

• Är det att ha jobbat under 30 år med inkomst som gäller för full ITP2 eller 30 år från fyllda 25 ?

Vist är det från 28 år som ITP 2 tjänas in, och 30 år med ITP 2 för att få full. Dock måste du väl jobba till 62 år och 1 månad för att få full ITP 2, slutar du tidigare gäller väl inte procenttalen utan då går det på inbetalda premier som jag tolkat det. [Men jag har haft fel förr :smile: ]

2 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Arbetsgivaren har tagit ut 9000 kr från min TJP

Japp. Min poäng är väl att det nämndes ingenting om att man inte kan välja fondförsäkring på hela sin TP.

Sitter man inloggad på Collectum och ska ändra allt till fondförsäkring så kommer man väl skrika högt och känna sig förvirrad när det till viss del inte är möjligt.

Det här har jag klurar på lite.

@Monica Kan du utveckla resonemanget lite?

Själv tänker jag mest på att man bör ta ut tidigt sådant som förväntas ge låg avkastning som tex ITP2 fribrev (inflation enbart om Alecta vill. Ok senaste året var bra), Traddar med låg aktieandel. Andra?

… för att ta ut senare TJP delar där man kan ligga med högre risk, högre aktieandel. Gäller även PPM om man vill ha högre risk än Sofa.

Är det det du menar? Eller har jag missat något? :grinning:

Ett annat tips/tankegång som jag tänker kunde vara bra att ta upp är att det finns lite av en broms om man tycker att man triggade en TJP felaktigt.

Det går inte att stoppa TJP utbetalningen (mer än i några fall vad jag förstår efter 5 år att uttaget kan modifieras) … men däremot kan man helt pausa eller dra ner (75%, 50%, 25%) både inkomst- och PPM pensionerna.

Alltså om man av misstag får ut för mycket pension så kan man hålla igen på allmänpensionen. Alltid något.

Bara om en del vill ha med det som en möjlighet :grinning:

2 gillningar

Jepp, det är just alla de här detaljerna som gör tjänstepensionen komplicerad.

Ja, i stort. Plus uttagslängd, skattekonsekvenser etc. Du är alltid så klok! :slight_smile:

1 gillning

@Monica finns det någon gräns för när man kan återaktivera återbetalningsskyddet? Om jag tar bort det för att få extra avkastning från 25-60, kan jag då återaktivera det när jag blir äldre och utsikten för att bli sjuk/skadad/dö ökar?

Följdfråga: gäller arvsvinsterna bara via bolaget jag har TJP på? Dvs, jag har AMF, får jag då bara ta del av arvsvinsterna som uppstår via AMF?

1 gillning

Ang återbetalningsskydd.

Vi båda är i 30 års åldern. Jag som höginkomstagare har det faktiskt påslaget då min sambo alltid varit låginkomstagare.Hon har det avslagit. Jag tänker också att det är ganska få som dör i 30 års åldern så man tjänar väl marginellt på att slå av? Vid 50 års ålder kan man ju tänka sig att slå av det dock, beror lite på hur ekonomin i övrigt ser ut.

2 gillningar

Vad jag vet finns det ingen åldergräns men varje avtal har sina gränser för återbetalningsskydd. Vissa gäller bara till 65 år, andra börjar gälla från 65 men bara i 10 år, andra hela livet.
VIssa bolag kräver hälsodeklaration - kolla på konsumenternas. Det kan också finnas krav på att det skett en förändring i familjesituation, tex gift sig eller fått barn.
Du får del av arvsvinsterna från de i samma pensionsavtal, i samma bolag som är födda samma år.

2 gillningar

Jag förstår. Då borde man alltså teoretiskt sett välja det största bolaget, för att få större chanser till arvsvinster? Alltså att de har flest kunder och det finns fler som kan gå bort? Lite morbid i tänkandet, men ville bara veta :slightly_smiling_face:

Haha, ni är i stället fler som ska dela på pengarna så det det bör inte göra någon skillnad. Du får sen arvsvinster utfrån hur stor andel av kapitalet du har. Så har du mkt pension och någon jämngammal dör så får du en större andel av personens kapital jmf med en som bara har en liten skvätt.

Just det, pensionsbolagen kan ha olika andel i uppskattade arvsvinster så du kan jämföra på konsumenternas. Det finns gemensam statistik över dödligheten, men bolagen kan välja att använda sin interna statistik, så det kan skilja sig åt.

2 gillningar

Spana in hjälpverktyget på konsumenternas. Om du är bra på att leta i forumet har jag postat en skärmdump om antalet kronor per 1000 kronor i pensionen man får per åldersgrupp och år. Det skiljer sig åt mellan olika bolag och avtal, då det är olika kollektiv som skall dela på pengarna.

7 gillningar

Skulle avsnittet för pension för företagare komma nästa vecka?

Beror nog på flera faktorer. Om det är kollektivavtalad så är det oftast tydligt specat i avtalet så då får man nöjet att läsa där, eller ring din valcentral (deras jobb att guida en).

I mitt fall återaktiverade jag för en icke-kollektivavtalad vid 55 men det var inte helt lätt. Krävdes både hälsodeklaration (10+ sidor) och en läkarundersökning (3000 kr som man fick betala själv). Tveksamt om detta gått plus för mig då arvsvinser är mycket små i början. Det är ju först vid 50+ när dödligheten börjar öka som arvsvinster börjar bli lönt.

Så mitt tips är nog att utgå ifrån vad som behövs. Behöver partner/barn ärva TJP efter en för att ha ett drägligt liv, så ska man nog ha med återbetalningsskydd. Om inte så kan man skippa det för att få arvsvinster :slight_smile: