318. Pension för företagare | Med Monica Sjödin

Först och främst, tack för ett mycket bra avsnitt! Väldigt intressant och lärorikt.

Några frågor som dök upp för mig under avsnittets gång som någon kanske redan har funderat på:

1. Är det någon som har räknat på vad som skulle ge mest pengar privat i slutändan mellan följande alternativ givet dagens skatteregler:
    a) Ett individuellt pensionssparande med uttag vid 55 års ålder
    b) Investera i bolaget i en KF och vid 55 års ålder ta ut pengarna som lågbeskattad utdelning

2. Jag förstod det som att bolaget behöver vara “aktivt” för att det ska vara tillåtet att ta ut ett lågbeskattat schablonbelopp som utdelning årligen vilket var nytt för mig. Låt oss säga att man som egenkonsult siktar på tidig pension - är det då inte möjligt att fortsätta ta utdelning efter det att konsultverksamheten har lagts ner? Kan man på något sätt få det att räknas som aktivt genom att t.ex. bedriva handel med värdepapper?

3. Att stoppa in 500 per månad på avanza som tjänsepension och få lite försäkringar på köpet låter rätt lockande. Det är inte så att det utesluter en från att få göra avdrag på sitt individuella pensionsparande i sådant fall? Eller gäller det kravet bara vid vanlig tjänstepension som man normalt får som anställd?

Allt gott!

/A

1 gillning