319. Myten om superinvesterarna och andra fällor att se upp med

Ah, men jo, så är det. Jag publicerar på Acast (oftast YT först) och därefter ska Apple läsa av min RSS-feed och det tar ett par timmar.

1 gillning

Det beror på om det är en svenk bank, om investerarna är bosatta i Sverige eller Spanien osv.
Men nu är ju garanterat de två jämförelseindexen de har mot sina investerare är olika valutor i samma jämförelse, så visst nåt är galet.

Svensk bank med bara svenska kunder…

Svårt är det inte! Behövs bara en design och antal i varje storlek. Minsta beställning är dock fem eller tio från stället jag brukar använda. :slight_smile:

2 gillningar

Så blev semestervädret - här är veckorna du borde varit ledig!

12 gillningar

God damn it.

Om man inte kan avguda Michael Burry längre, vad ska man då göra??

(Notera sarkasm.)

1 gillning

Läge att uppfinna en ny superhjälte kanske… man skulle kunna sno Supermans “S”.

3 gillningar

Framför allt hade ju ”superinvesterarna” flera globalfonder noterade i SEK enligt artikeln. Så det var väldigt missvisande från Avanzas sida…

Knappast ett misstag ärligt talat :roll_eyes:

2 gillningar

Verkar iofs inte helt orimligt att de 17%en är utan valutaeffekter. Såg att jag hade typ 45% upp under just den perioden på Avanza i SEK…
Kollade några av de amerikanska tech innehaven i listan och de ligger på runt 20% upp i USD där med.

Mycket svenskt i listorna men det säger ju bara att det är större överlapp i ägandet på vilka svenska bolag man har (vilket är rätt naturligt) och ingenting alls om viktning mot Sverige. Var man tung i amerikansk tech eller fransk lyx under perioden borde man väll få nåt sånt även utan några valutaeffekter.

Jag mailade Felicia och frågade hur hon räknat får se om hon svarar :slight_smile:

1 gillning

Jag är nästan mer sugen på 10 tecken isf. :joy:

2 gillningar

Det känns ju ändå gött vara en av Superinvesterarna. Har lagt ner så mycket tid till att välja rätt fonder och aktier host host och hänger 25 av dygnets 24 timmar på finanstwitter, eller nu mera finansX (man är ju hi-tech). Ska lägga in på min LinkedIn att jag är en av Superinvesterarna och folk kan komma till mig för råd om hur man gör. Ska dessutom ta betalt för rådet, men ni kan få det gratis. Som ni ser av den blå färgen är de ISK på Lysa som gäller. Det var allt, jag tar swish.

8 gillningar

Jag bad ChatGPT om en slogan för superhjälte vid namn “Superinvesteraren”

“Med kraften att multiplicera framtiden – Super Investeraren, din ekonomiska räddning!”

“En till ?”

“Starkare än inflation, snabbare än marknadens svängningar – Super Investeraren är här för din förmögenhetsframtid!”

8 gillningar

Kommer inte ihåg dem men hittade dessa gamla :poop: högarna i gömmorna :slight_smile:
Kanske något som triggar minnet?

• Confidence
  • Focal point (blev uppköpt med mindre vinst om jag kommer ihåg rätt. Kanske den enda på plus :slight_smile: )
  • Orc Software
  • Daydream
  • Switchcore (det var nog den sista som jag gav upp)
  • Freetel
  • IFS
  • Flyme
  • Boss
  • A-Com
  • Audiodev

En diger DotCom bubbel lista :slight_smile:

2 gillningar

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

1 p för IFS (nära nog åtminstone, UX vet jag inte vad det är)
0.5 p för Flyme. Svenskt flygbolag på den tiden det begav sig.
Summa 1.5 poäng :star:

Tror knappt jag fått fler poäng själv :joy:

2 gillningar

Dessa kände jag direkt igen. :slight_smile: #klassiker :heart: Nästan lite nostalgiskt.

Kom på Sting Networks också…

1 gillning

På tal om superinvesterare.

RT borde göra ett test om man är en superinvesterare!

Exempel på frågor om risktolerans, sparhorisont, diversifiering, båtar, lekhunkar osv. Olika svar ger olika poäng!

Högst poäng vinner en mugg eller tröja med RTs superinvesterarmaskot på! :blush:

1 gillning

Haha. Ja, det låter som en rolig grej! :joy::+1:

1 gillning

Ha! :slight_smile:

Själv kände jag mig lurad på Telia så jag sålde den med förlust och gick all-in i Ericsson, Nokia, Resco och Readsoft ist. Dot com var da shit! Bara gamla surgubbar som inte hängde med i svängarna som satt kvar och kramade sina trötta Sandvik aktier.

Resco och Readsoft typ diffunderade bort på nåt sätt. Ericsson och Nokia sålde jag med förlust 22 år senare… :poop:

Var ett effetkivt sätt att få mig att helt sluta logga in på Avanza på många många år :cupid: :money_with_wings:

3 gillningar

Eller hur. Fick rådet redan 1995 att köpa Investor, Handelsbanken, bure, H&M och liknande. Var ju stofilaktier. :see_no_evil::blush:

2 gillningar