Helt suveränt avsnitt! Ska använda delar av detta upplägg när jag pratar om ekonomi och att tänka långsiktigt med ett gäng underbara människor jag träffar från utsatta miljöer. Självklart med källhänvisning ![]()
324. Allt du behöver veta för en välmående privatekonomi (och ett rikt liv) 💰 | Guldkorn från 20+ år
Riktigt bra avsnitt!
Det enda jag tänkte under försäkringar var att A-kassan inte nämdes (eller missade jag det?).
Jag vet kollegor som inte står i A-kassan nu för “de kan få jobb hur lätt som helst” men så sitter de samtidigt med bolån och inte världens största buffert så A-kassan skulle nog hjälpa rejält ifall att de där jobbet inte kommer hur lätt som helst ändå. Gäller ju såklart inte alla, men som anställd är det en billig försäkring
!
Toppenavsnitt! (Så långt jag kunnat läsa) Bra språk också i det du skriver själv @janbolmeson (AI-assistenten har fortfarande förbättringspotential på det området).
En synpunkt: du skriver att man ska kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare om pengarna inte räcker till. Stämmer, men hen blir också jätteglad om man tar kontakt redan innan det gått så långt. Tänk stora förändringar i livet så som separation, pension, nedsatt arbetsförmåga, stor restskatt eller till och med flytta till sitt första egna boende. Att få hjälp att bolla tankar, idéer och lösningar redan i tidigt skede kan spara mycket oro och inte minst ekonomiska problem.
Bra avsnitt. Enda jag saknade var när ni pratade om skulder och sa att alla lån som inte är bolån bör betalas av så fort som möjligt. Studielånen hade ju varit bra att få med där för extra tydlighet även om ni nämner efteråt att det är en fördel att lån för att investera under studierna.
Angående vem som pratar mest känns det väl naturligt att Jan pratar mer eftersom det är han/du som förbereder ämne och podden. Är ju inte så lätt för Caroline att vara lika delaktig i det när hon inte är med och förberder och blir ju lätt lite styltigt om hon får manus att läsa från.
Jag tycker att allt i det här avsnittet var reko utom den del som handlade om “tjänstepension, kollektivavtal och facket”. Ingenting som sägs där är fel egentligen: Det var också positivt med den siffra på 200.000 kr som nämndes. Den siffran stämmer hyggligt väl överens med det som LO-facken kommunicerar. Däremot är själva sättet att presentera frågan på alldeles för slarvig. Det är ungefär som att säga att “en grötslev, en burk med salt och en matberedare är alla bra saker att ha i ett kök”. Det är inget fel i själva påståendet men den som lyssnar förstår inte logiken i det som sägs. Det hade utan problem varit möjligt att göra just denna del bättre, utan att det skulle bli överdrivet långt.
De poänger jag hade velat lyfta fram är:
- Kollektivavtalade tjänstepensioner är som regel bra. Detta beror på låga avgifter.
- Andra tjänstepensioner är som regel betydligt sämre. Det beror på höga avgifter.
- Att vara med i facket kan vara bra. Det viktigaste fackliga arbetet är dock det som görs på din arbetsplats, av lokala representanter, alltså dina kollegor. Du kan alltså själv bedöma hur bra facket i praktiken är.
- Du bör alltid vara med i a-kassan, oavsett om du är med i facket eller inte.
- Fackmedlemskap innehåller ofta olika försäkringar och andra förmåner. Det är viktigt att kontrollera vad dessa täcker. Ofta är de bra men de är anpassade för förhållanden som gäller för majoriteten av löntagare. Någon med egen verksamhet, stora tillgångar eller ovanligt hög inkomst kan därför behöva välja andra alternativ. Försök dock undvika att ha dubbla försäkringar. Sett till vad du får, rent faktiskt, kostar fackets försäkringar ofta hälften av vad de skulle göra att teckna motsvarande försäkring själv.
Superbra avsnitt, som vanligt kan man väl säga också ![]()
Nästa steg i min ekonomiska resa tror jag är att börja fundera på det här med värdepapperskredit. Jag hörde det nämnas siffror att ha en belåning på 100-200% i avsnittet, vilket jag tyckte lät ganska mycket. Och när jag tittar på exempelvis Avanza är det inte ens i närheten av dessa siffror man kan låna, särskilt inte till en skaplig ränta.
Vad har jag missförstått? Lite synd att Lysa inte verkar ha värdepapperskredit heller…
“Låt dina pengar jobba lika hårt åt dig som du jobbar åt dem. Om du sparar 100 kr i månaden i 12 år kommer du sedan kunna plocka ut 100 kr i månaden resten av livet. Ett annat sätt att se det är att dina pengar dubblas vart 10 år”
Jag måste bara fråga hur det här går ihop. Om jag använder kalkylatorn som det länkas till o koch lägger in 20k sparande per månad med 7 procents avkastning per år i 12 år så blir summan 4,4 miljoner. Menar ni att man kan plocka ut 20k per månad resten av livet om man bara har 4,4 mille på börsen? Enligt mina beräkningar är det minst 6 miljoner som behövs enligt fyraprocentregeln.
Kolla gärna här:
Jag blev inte klokare av det. Som jag förstod det av tråden är det att kapitalet efter tio år växer med de kronorna man stoppat in varje månad. Det kan säkert stämma men det som sas och skrivs i senaste avsnittet var ju att man kan “plocka ut 100 kr per månad resten av livet”. Tyckte det lät helt fantastiskt och tänkte skriva det till några vänner men för att inte fara med osanning så kollade jag för säkerhets skull upp det och då stämde det inte på långa vägar. Visst, ni vill inspirera genom att glida på sanningen men det är ganska mycket glidande och jag tror inte man (jag i det här fallet) får särskilt mycket förtroende om jag kommer med påståenden som inte håller vid närmare granskning när jag ska försöka peppa folk i min närhet att spara.
Var glider jag på sanningen? Förklara gärna, för som sagt om du kollar den tråden så är ju konsensus det jag skrev.
Kollar du Pensionsmyndigheten så säger de nästan samma:
500 kr/mån sparat per decennium ger mellan 300-600 kr/mån livsvarigt.
De förändrar beloppet jag lägger på två år…
Fast är inte A-kassa överskattat inom bristyrken med trygga anställningsvillkor ändå? Varför ska exempelvis en sjuksköterska eller läkare som arbetar inom offentlig verksamhet vara med i A-kassan?
Kanske är man trött och tar fel flaska? Ärligt misstag, sånt händer, men avstängd / avskedad och av med legitimationen?
Om du får en ny chef som du inte går bra med, omstrukturering på arbetet, kollegorna slutar och du inte trivs med dom nya, eller att man helt enkelt bara vill göra något annat så är de ju en billig försäkring?
Ett aktuellt bra exempel är väll de som jobbade som lokförare på MTR och inte tyckte de var nice att dom tog bort tågvärdarna för att spara pengar, så nu ska dom köra pendeltåg ensamma.
Om dom är med i A-Kassa har dom ju möjlighet att säga upp sig och göra något annat med A-kassan som stöd.
Läste “bara” till 29:e kommentaren då det står att tråden skulle låsas. Där fick jag intrycket att det inte gällde om man tog ut pengar varje månad utan bara gällde avkastning per månad om man inte rörde pengarna.
Såg nu att det var en fortsättning och att det stämmer på så vis att man låtsas att det är 7 (eller 8) procent varje år utan svängningar och att det så räcker i 40 år om man tar ut varje månad. 4-procentsregeln skiljer sig då eftersom man där tar hänsyn till en massa volatilitet och vill ha ett belopp där man garanterat aldrig hamnar på noll under de närmaste trettio åren. Vad bra! Då vet är jag med och kan försvara eventuella motargument.
Risken är ändå enormt liten, särskilt i ett system som alltid försöker finna organisatoriska brister istället för brister hos individer. För att man ska förlora legitimationen krävs att man är gravt inkompetent, det räcker inte att göra ett misstag.
Angående risken att trivas dåligt på arbetsplatsen/med chefen så ser jag det inte som särskilt sannolikt att man inte ska kunna hitta ett nytt jobb under uppsägningstiden? Hela Sverige skriker ju efter arbetskraft till offentlig sektor? I min region kan man välja och vraka mellan ett tiotal vårdcentraler exempelvis.
Men visst, man kan ju välja att vara med i A-kassan om man inte har några ekonomiska marginaler och ser ovanstående risker som tillräckligt stora för att man ska vilja försäkra sig mot dem. Personligen tycker jag dock att det är viktigare med en sjuk-/olycksfallsförsäkring.
Bra avsnitt!
det här vill jag dela! ![]()
Men, vad är trygga anställningsvillkor i ett ständigt föränderligt samhälle? Jag har aldrig behövt använda a-kassa / inkomstförsäkring , däremot hamnat i situationen att min fasta (och upplevt säkra) anställning plötsligt upphört pga. sådant som varit helt utom min kontroll.
Mitt humankapital har räddat mig i dessa fall och jag fick ny anställning relativt snabbt, men likväl har de hängsle & livrem som a-kassa / inkomstförsäkring erbjuder hjälpt mig att sova gott om natten ![]()
Ett fantastiskt avsnitt som sammanfattar många viktiga aspekter inom privatekonomi.
Ca 1:02 var jag först lite förvånad:
”Sista två grejer… Kollektivavtal - fuck it!” ![]()
Sen fattade jag. Facket dvs fackförening var det.
Som arbetsgivare uppskattar också bra samarbete mellan arbetsmarknadspartierna. ![]()
Grymt avsnitt och väldigt motiverande. Har lyssnat på er ett tag och måste säga att jag gillar skarpt den ödmjuka och inte så allvarliga tonen på ekonomi och sparande. Tror många kanske fastnar för just det. Även om jag har lyssnat på er ett tag så är det inte förrän idag som jag äntligen blev medlem och därmed är detta mitt första svar. ![]()
Jag själv tycker att jag sparar alldeles för lite, och tror framförallt att ja har det dåliga samvetet med tanke på min inkomst som är långt över medelinkomst i Sverige. Det är dock väldigt motiverande att lyssna på er för man får en lite annan syn på saker och ting, riktigt bra
Men ja man är ju mitt i fasen med två barn som man såklart också vill spendera massa pengar på (på olika sätt).
Tack för grymt bra podd och ser framemot att följa och bidra i forumet ![]()
Åh, tack för din jättefina kommentar som värmer. Varmt välkommen till forumet också! ![]()
![]()