325. Investerarintervju: JayR - Sluta vara en investerare och bli din egen förmögenhetsförvaltare

Har nu lyssnat och tycker det var ett alldeles strålande avsnitt.
Juuso pratar om ett stressfritt förvaltande av ekonomin och det är precis så jag har det med min ekonomi.
Jag tycker oxå att en korg räcker, och att man ombalanserar den genom nya insättningar eller om man villhöver ändra sin risk.
Skönt att ha en layback men ändå ha 100% seriös inställning till hela sin ekonomi(man ska vara seriös).
Ops. Bara 1:40 till Japanbörsen öppnar.
Tack för ett givande avsnitt :pray:t2:

8 gillningar

Tack för ett mycket bra avsnitt!

För ett år sedan flyttade jag och familjen till min frus hemstad Oulu i Finland. Blev ju väldigt nyfiken på vilka 4 olika fonder du använder @JayR

5 gillningar

Trevligt avsnitt :slight_smile: Personligen gillar jag verkligen fyra hinkar-strategin och föredrar den. Mental bokföring skadar väl ingen :nerd_face: Smidigt att ta ut pengar från mellanriskhinken vid behov och ha känslan av att pengamaskinen är orörd.

3 gillningar

Bästa avsnittet på länge! Fantastiskt att höra @JayR som är så uppenbart grundad i sin filosofi och strategi. Det här tilltalar mig på så många plan. Har själv upplevt att min ekonomi varit för ”rörig” och har heller aldrig gillat 4 hinkars principen av samma skäl. Har hoppat på massa saker som rekommenderats på olika håll (bla här i community’t) men varje gång har stressen över den ökade komplexiteten varit jobbigare än den ev vinst investeringen gett.

3 gillningar

Jag tänker bortom humankapitalet. Ska se om jag här kan förklara:

Den framtida lönen är i mitt exempel räknat som om där inte längre finns något humankapital. Det är ett helt tryggt belopp som kan fås via försäkringar (beroende på vad man har för försäkringar) om någon har oturen att förlora sitt humankapital.

Jag tänker att det endast är en del av inkomsten som försvinner om humankapitalet försvinner.

Om humankapitalet finns kvar blir det mer än de 10 nötter per år som jag räknar med i detta. Men det kan inte bli mindre.

Då fattar jag, det är s a s miniminivån på det som går att få in på kontot över den kommande tioårsperioden. :+1:

1 gillning

Min första kommenar här. Tycker testet verkar vettigt även om jag själv är trygg och nöjd med nära 100% aktieexponering.

En sak som jag reagerade på är att sparkvot skulle kunna vara med som en faktor. För enligt mig är det stor skillnad på vilken risk man tål om man har ett jobb där man tjänar 35 000 netto och man spenderar i snitt 15 000 kr i månaden jämfört med att tjäna 25 000 netto och spendera 25 000 en vanlig månad.

4 gillningar

För mig skulle den här enkelheten aldrig fungera. Jag triggas av alla upp och ner gångar, jag triggas av en ny fond som dyker upp på marknaden , en aktie jag kan dippköpa och hur värdet går upp och ner. Om jag bara haft tråkiga index fonder och något sparkonto hade jag aldrig lyckats spara några större summor. Jag är nog lika besatt av aktiemarknaden som spelaren är i Monte Carlo. Men jag tog till mig mycket av det som sas. Jag ska def börja jobba på att sänka risknivån då jag börjar närma mig åldern då portföljen ska slaktas och nyttjas.

4 gillningar

Kul och intressant avsnitt med (ännu) en mycket bra och trevlig gäst! :+1:

Har aldrig känt någon speciellt hög stress över min ekonomi genom åren och precis som Jan sa i avsnittet blir man nog på något sätt klokare med åren vilket också gör att man känner sig mer och mer avslappnad i sin relation till pengar. Detta tror jag också innebär att det smittar av sig till familjen och omgivningen som i sin tur också upplever mindre stress och kan då lära sig mer hur ekonomi fungerar. Tror annars att det är svårt att lära barnen hur det fungerar med ekonomi, blir annars lite som; “dom gör som man själv gör och inte som man säger…”.

Det mesta handlar om att göra det enkelt, inte ta några överdrivna risker, inte ha för bråttom och hela tiden ha kontroll på sin ekonomin. Sparar man klokt och enkelt kommer förmögenheten sakta att växa, stressen minska och möjligheterna att ha det bra i framtiden öka och i takt med att livet förändras. För det kommer det att göra, det är det enda man kan vara helt säker på!

För övrigt, den enda som verkade lite uppstressad i avsnittet var väl Kissen när Jan imiterade en invrigt förklarande italienare… :grin:
Bolmeson 3

9 gillningar

Mycket bra avsnitt!

Kör själv soffpotatisen sen en tid tillbaka och måste säga att den gör mig både stressfri och rikare.

5 gillningar

Jag pillade lite på mobilen då så han skrämde mig också. Nästa gång blir det betydligt lägre volym i hörlurarna. :joy:

Ett jättebra avsnitt och det jag tar med mig är att det ska vara stressfritt. Något som jag inte tänkt på förut och agerat tvärtemot.

3 gillningar

Tack för ett intressant avsnitt! Det glädjer mig att det är fler som förespråkar att titta på hela ekonomi som en enhet. Många borde lyssna på detta avsnitt - att förenkla och ha en lite mer laidback attityd till sin ekonomi (som man har styrt upp) skulle många av oss många bra av.

Sen tror jag det blir lättare med åren, inget är lika viktigt och akut som i yngre år och man inser att det många gånger är viktigare att bara vara ute i riktiga livet och göra roliga/givande saker.

9 gillningar

Lyssnat och gillat! Bra kvalitet på communityn helt enkelt. Heja :finland:

Jag håller med väldigt mycket om resonemanget som fördes om att vara sin egen förmögenhetsförvaltare. Det går inte att regatta segla över ett hav :smiley: Man kan inte trimma seglen non stop, stirra på GPSen och hålla i rodret. Istället gäller autopilot, man håller koll på kursen ibland, lite koll på vädret och sova/äta gott under resans gång.

Gillar även reflektion på 50/50 vs 80/20. Speciellt viktigt när man kommer till uttagsfas.

Bra jobbat alla.

5 gillningar

Tack för inspiration! Kan meddela att vi nu gått över till total return approach för vårt familjesparande med rebalansering varje halvår. En justering vi gjort är att i uppstartsfasen vikta mer mot sparkonto för att inte bli för sårbara. Vi behöver komma upp i lite kapital för att kunna köra vår ideala fördelning: 60/20/20. Just nu kör vi 30/20/50. Men det beror på att vi har så lite pengar sparat.

4 gillningar

Ikväll har jag tittat på avsnitt 325, igen. :blush: Jag letade reda på avsnittet för att kunna göra om det här med riskbedömningen, för att känna att jag har rätt fördelning mellan aktier/räntor för helheten, alltså inklusive buffert och kortsiktigt sparande.

Hela avsnittet är så bra! Mitt mål är också att ha ett stressfritt liv, en enkel ekonomi, och kunna sova gott om natten. Enligt testet hamnar jag nu på 50/50, men får nog kanske ändå skruva upp det till 60/40.

Eller förresten, där kommer tanken på Soffpotatisportföljen tillbaka. Inget slår nog 50/50. Eventuella uttag görs från räntedelen, och tillsammans med uppgång för aktiedelen så blir det kanske ändå ca 60/40, vilket är helt okej.

Och kan det bli enklare? Förutom ett transaktionskonto för lön och räkningar behövs bara ett sparkonto (med hög ränta och insättningsgaranti), och ett ISK med en global aktieindexfond med låg avgift.

:+1::tulip::clap:

10 gillningar

Har efter för mycket pillande i portföljen tänkt efter och lyssnat på avsnittet igen. Kom fram till att det bästa för mig är en 60/40 portfölj (gjort kalkylen). Men en sak är att räntefonder är en djungel och för mycket förslag, så jag kommer köra på 10% på sparkonto med ränta och Avanza Auto 4 som är 70% aktier och 30% ränta. Då borde jag sitta på en 60/40 portfölj. Avinstallerar appen och tar en bastu i lugn och ro.
Tänker jag rätt med fördelningen förresten? @JayR

Som jag sa i avsnittet, kör man nåt mellan 60/40 och 80/20 så borde det vara okej i vilken som helst situation. 70/30 är den gyllene medelvägen. Precis akkurat just jetsulleen en lagom evighetsportfölj för oss i Norden.

Kör en sån och försök glömma den aktivt, tänd ett ljus, gå till bastu eller vad du nu gillar att göra för att livet känns bra. Jag fortsätter titta på SHL.

4 gillningar

Kiitos @JayR

2 gillningar

Nåmen absolut, jättekiva att du skrev @Jojje19 ! Ha det!

• The best portfolio is the portfolio you can stick with. - Jack Bogle
2 gillningar