Spot on! Lägg sedan till att köra 7 varv runt kvarteret för att hitta en parkeringsplats precis utanför ingången.
Varför? Vem kan då se min exklusiva träningsoutfit och mina tatueringar. Åsså selfies förstås…
(sorry, back to topic)
Spot on! Lägg sedan till att köra 7 varv runt kvarteret för att hitta en parkeringsplats precis utanför ingången.
Varför? Vem kan då se min exklusiva träningsoutfit och mina tatueringar. Åsså selfies förstås…
(sorry, back to topic)
Roligt avsnitt. FIRE-avsnitten är mina favoriter tror jag, när det inte blir så mycket formler och beräkningar utan lite mer inspirationstouch på det hela.
Känns ju också extra bra att lyssna just på detta för en pedagog som är relativt nystartad på sin egen resa ![]()
Ännu ett avsnitt som hamnar högt upp på min topplista!
Slogs av hur det här med att inte slösa bort pengar på onödiga saker men samtidigt unna sig det som ger glädje och ett rikt liv nästan verkar sitta i generna hos vissa. Tyckte det var ett så trovärdig och genuint äkta deltagande av Jesper att en googlesökning på ”walk the talk” borde ge hans namn bland de första träffarna! Svårt att misslyckas då och tyckte @angaudlinn uttryckte det väldigt bra som att ”det är inte självplågeri utan det är en livsinställning” ![]()
Sen bidrog naturligtvis den stora igenkänningsfaktorn stort och det kändes befriande att det finns fler än jag som bl.a använder favoritkläderna ”in i del längsta”, synkar allt bilåkande för att undvika onödiga resor, tidigt i livet hitta saker man kan tjäna en slant på, klokt sparande och inte minst tillfällen man minns som varit betydelsefulla för ens framtid.
Jag har diagnostiserat mitt eget brinnande engagemang kring att inte lägga pengar på något onödigt som att jag helt enkelt hatar slöseri vilket ibland verkar kunna uppfattas som snålhet av andra. Men det får man leva med, min hustru och våra barn har hittills haft och har fortfarande ett fantastiskt bra liv utan några överdrivet stora inkomster. Det pratades också om att ”ha tur” och visst spelar det en stor roll i sammanhanget men precis som någon framgångsrik idrottare sa tror jag att man i viss mån kan påverka sin egen ”tur”. Naturligtvis inte helt och hållet och visst man kan drabbas av ”otur” ändå men kanske risken ändå blir lite mindre?
Lycka till Jesper, är helt övertygad om att du med din inställning till livet kommer att fortsätta vara nöjd med din tillvaro framöver! Tack som vanligt också till Jan och Caroline för bra modererande ![]()
Fokus i kommenterarna på Youtube är något annorlunda. ![]()

Intressanta tankar. Måste man vara driftig för att lyckas med FIRE? Och föds man driftig, eller kan man lära sig?
Helt klart är det så att driftighet är en fördel. Men jag tror inte att det är något som är nödvändigt för att lyckas med FIRE. Att köpa en indexfond kräver ju betydligt mindre än att köpa, renovera och hyra ut fastigheter, till exempel. Och det finns folk som har låga utgifter och lägger pengar på hög, inte för att de är inställda på att spara, utan för att de inte kommer på något att göra med sina pengar.
Personligen har jag nog alltid varit någorlunda driftig, men det har också gått i vågor. Jag var inte speciellt driftig när jag var arbetslös och fick försörjningsstöd. Där skiljer jag mig väldigt mycket från Jesper. Mina fattigaste år var också mina mest apatiska. Jag hade behövt driftigheten då. Men det var först efter att jag fick arbete och började tjäna pengar som driftigheten kom tillbaka.
Väldigt inspirerande samtal!
En sak som bara nämns och det inte läggs något fokus på i intervjun är att Jesper har 4 barn. Själv har jag inga, och har fått höra att FIRE är möjligt för mig just för att jag inte har barn. För barn är dyra, och har man dem har man inte råd att inte arbeta. Men så är uppenbarligen inte fallet eftersom Jesper har 4, och bara är 8 år äldre än mig.
Men en annan sak som jag tycker är väldigt viktigt att poängtera är att man inte behöver hålla på med en massa extrajobb för att uppnå FIRE. Att ha ett jobb, familj och utöver det jobba extra låter övermäktigt för många. Jag känner många som inte har ork att ens jobba heltid, trots att de inte har en familj att ta hand om. Så FIRE blir avskräckande om man tror att det kräver extrajobb. Men så är det verkligen inte. En vanlig anställning på 40 timmar i veckan är mer än tillräckligt. Extrajobb borde man bara ha ifall man tycker det är roligt (vilket Jesper uppenbarligen gör).
Nej, jag tror långsiktighet, självkontroll och lite mod är de viktigaste aspekterna för att nå fire. Jag är inte jättedriftig ![]()
Kan det inte bara vara att du hittat rätt? Eller att du inte ser att du är driftig i ett område? Min upplevelse är att alla är driftiga i något som de tycker är kul. Däremot är steget långt för många att tjäna pengar på det (men i verkligheten kortare än de tror)
Du har nog väldigt rätt i det du skriver. Jag är extremt driftig i det jag tycker är kul och viktigt. Kan jobba i evigheter utan varken mat, dryck eller sömn.
Det är dock inte så jättevanligt att jag hamnar där. Jag tänker dock att driftig handlar om att även utföra sådant man inte tycker är särskilt kul men att man någonstans ändå har ett starkt driv att få det gjort.
Att få saker gjort är då en drivkraft i sig och där är väl jag inte i topp men ändå kanske lite över medel om jag ska gradera mig själv ![]()
Sen på bollen men skulle bara vilja skicka in ett tack för ett jätte-jättebra avsnitt ![]()
![]()
Även om jag och Jesper lever väldigt olika liv och investerar helt olika så är där vad jag spontant känner två viktiga likheter
Hur! Hur får jag det dit jag vill. Hur får jag det att funka. Ibland utrycker jag det som ”power of the and”. Alltså att inte välja utan få båda.
Att inte bry sig vad andra tycker. Det tog mig tid att komma dit. Jesper verkar ha haft det från början. Viktigt för mig för det var först då jag (vi) vågade utforma våra liv som vi vill. Inte som andra tycker eller förväntar sig.
Ska nog lyssna på det en gång till ![]()
Tack igen!
Måste ställa mig i kören och sjunga ut. Jesper och Jesperavsnitten har varit bland de bästa ni gjort. Men i ärlighetens namn tycker jag podden fått en nytändning. Tränar tidigt på morgnarna o lyssnar alltid på podd då. Måndag morgon med @janbolmeson och @carolinebolmeson har varit höjdpunkter på sistone. Keep up the good work!
Tack! Ja, det känns roligt igen. Har en hel del avsnitt som vill “födas” fram just nu. ![]()
Ja, det är ett bra ord. Jag kompletterar med ta-sig-för-sam.
Tja… misstänker det är som med talang. Visst kan man födas med en starkare drivkraft/driftighet, men nog tusan går det att lära sig och bli bra på saker, oavsett om man har det medfött eller ej.
Likt resten håller jag med om att det var ett väldigt fint avsnitt och Jesper, vilken radioröst alltså! Skulle garanterat kunna bli ‘röstskådis’ som extraknäck med. ![]()
Blir dock lite nyfiken på att höra mer om ‘hur det kommer gå’ nu när FIRE principiellt är uppnått - Jesper snackade ju om att han inte riktigt var säker vad hans nya varför var. Det hade jag velat höra mer om, och kanske får jag det, i ett uppföljningssamtal vad det lider. Vem vet!
Jag blev nyfiken på hur mycket han lyckats spara ihopa och vad förväntat uttag per månad väntas bli när han börjar leva endast på kapitalet?
Sökte igenom texten men hittade ingen sådan info. Missade jag det?
Jag tror inte att någon vill outa den här typen av information på individnivå. Just därför tror jag att det skulle finnas utrymme för ett avsnitt som fokuserar mer på det. Exakt upplägg där är en öppen fråga men jag tror att de flesta för att outa sin privatekonomi mer i detalj skulle vilja vara helanonyma, alltså inte kopplas till någon profil på forumet.
Ersätter minst en lön med hyresinkomsterna från två uthyrningar av hus. I Malmö-området kan man väl ta runt 10-15.000 kr i månaden för ett hus och sedan blir det ju skatt på det. Så han har ju inte gjort det med portfölj och en uttagsprocent.
Intressant avsnitt. Bra jobbat av Jesper att ha vunnit på att spekulera på bostäder. Dock känns det inte som ett bra exempel på FIRE såsom jag tänker på begreppet. Jag jobbar heltid men verkar ha mer tid att lägga på mina nära och kära än vad han har. Och att ge bort presenter inslagna i tidningspapper var bland det sorgligaste jag hört.
Fast det handlar ju inte om att spekulera i bostäder. Han hyr ju ut dem, då spelar ju inte värdet någon större roll.
Fast om du lyssnar på Jesper så handlar det ju för honom att vara on-brand och göra det genom en medveten tanke. ![]()
Ja fast om du lyssnar på vilken hotellägare som helst idag skulle de säga att anledningen till att de uppmuntrar folk att återanvända handdukar är att det är av miljöskäl och on brand.
Det spelar roll ”att ha haft tur”. Många teknikaliteter spelar de facto väldigt stor roll. Just därför är det viktigt att förstå dem mer i detalj.