326. Fire-intervju: Jesper | Från socialbidrag och golfbollsdykande till ekonomiskt frihet

Som vad?

Nu säger jag inte att ni gör det, men min upplevelse är att många människor avfärdar andras prestation med ”tur” för det är enklare än att inse att man själv hade kunnat göra samma sak. :thinking:

Jag påstår att i princip inget av det Jesper går genom handlar om tur (även om han själv säger det), något som jag också gav honom feedback på.

3 gillningar

Nej, Jesper har uppenbart arbetat jättehårt och varit smart. All respekt till honom. Det jag vänder mig mot är att han presenteras som ett exempel på FIRE. Kan tänka mig att väldigt många på detta forum skull kunna sluta vara anställda imorgon om vi levde så extremt sparsamt såsom han gör och spenderade majoriteten av vår tid på att tjäna pengar på andra sätt än lönearbete. Det reella problemet de flesta av oss försöker lösa är väl hur vi kan bli FIRE på det sätt att vi kan spendera mer tid med våra familjer med ungefär bibehållen livsstil.

Tar tillbaka det sista. Jag har faktiskt ingen aning om vilka problem andra här försöker lösa. Det är snarare det problem jag försöker lösa :slight_smile:

1 gillning

Fat-FI for the win. :wink:

Ja, det är ju en ekvation som inte går att lösa på så många sätt som antingen genom låga utgifter eller ett väldigt högt kapital.

För många är den snabbaste vägen låga utgifter. Men jag delar ju din uppfattning, tittar man på tråden om levnadskostnader från Swedbank så kommer vi in på det dubbla. Som medvetet val, ja vi prioriterar tex dotterns språkresa nästa år, det går på 3000 kr i månaden utslaget, samma sak med turneringar och träningsläger, ytterligare 1200 kr/ mån etc. Jag unnade mig en vecka i Washington förra veckan etc.

Men det handlar som du skriver vilka val man gör och vad som gör livet rikt för en själv.

1 gillning

Det var han själv som pratade om tur på bostadsmarknaden, därav det begreppet.

Jag känner ingen tvekan kring min möjlighet att ”göra samma sak” men vet inte om jag vill riktigt. Frågan handlar i min värld inte om att avfärda möjligheter, däremot om att våga tro på olika modeller.

Det här med att skippa aktier och satsa på indexfonder är en sådan sak. Om vi nu pratar uthyrning eller andra varianter vore det på samma sätt värdefullt med ”ett recept”. Här finns det kanske ingen forskning men mer av räknesätt och standarder som ”proffs” använder.

Jag vet inte om Jesper hör till den gruppen men det vore intressant med en mer ”sifferbaserad” analys. För någon kanske låg köpeskilling är nyckeln medan någon annan valt hög belåning med lång bndningstid på bolånet.

1 gillning

Jag har funderat lite på en sak som sades, “varför ofta FIRE vid 55?”. Jag tänker att det är kompromissen mellan att det är oerhört svårt att nå FIRE vid 40 i Sverige och att FIRE vid 62 är bara att man går i pension. Jag tolkar det alltså som att det är väldigt svårt att uppnå FIRE mycket tidigare än 50+. Håller ni med?

Kan även passa på att nämna att jag också kontaktade grannarna innan vi skulle köpa hus, men nöjde mig med att ringa runt. Funkar relativt bra, dock ska man veta att få vill prata dåligt om sitt eget bostadsområde.

På frågan om tur eller inte så tycker jag följande gäller. Man behöver hårt arbete, ha skicklighet och ha tur för att ta sig lång i livet. De två första kan man jobba på, den tredje får man helt enkelt invänta.

Låt mig ta ett exempel på när jag behövde alla tre. Jag vann SM i T-SQL programmering 2020. För att lyckas behöver jag lära mig mycket om databaser, jag behövde bli en duktig SQL-programmerare och jag fick invänta ett år när frågeställningarna passade mig perfekt och mina motståndare dåligt. Jag har deltagit mer än en gång men bara vunnit ett år för då hade jag tur, men utan hårt arbete hade det inte heller gått.

Jag tror att mycket här i livet är på det viset. Men om man aldrig kämpar så kommer turen passar en obemärkt förbi.

8 gillningar

Jag hänger inte riktigt med. :thinking:

Det finns ju hur många recept som helst, tricket är ju att baka kakan man gillar. Jag personligen gillar tex inte fastigheter och uthyrning. Jag är dessutom inte ett fan av ”låga utgifter” spåret men jag gillar däremot företag och fat-FI etc.

Om man sparar ihop 1 miljon, sedan satsar allt på svart på rouletten i Las Vegas 3 gånger i rad och vinner varje gång, så är man uppe i 8 miljoner. Det räcker till FIRE för en hel del personer.

Är det en godkänd FIRE-kaka att baka också?

PS. Frågan är ställd halvt på skämt och halvt på allvar, och är inte direkt kopplad till personen i inslaget, men är relaterad och mer generell.

2 gillningar

Ja, finns ju folk som blivit FI på lotteri. Sedan är det ju tveksamt om jag hade rekommenderat en sådan strategi. Jag har inte det i mig. :see_no_evil:

4 gillningar

Jag plockar ut 33k/mån och det klarar vi oss fint på, jag och frun.
Så du kan räkna på det om du vill ha en siffra som funkar(åtminstone för oss)
Siffran är så olika för alla, beror på var och hur man bor och framförallt vilken standard och intresse man väljer att ha den dagen man väljer att hoppa av yrkeslivet.

6 gillningar

Men där kommer ju en smula “tur” med i bilden? Om jag fattade avsnittet rätt så har han jobbat (och jobbar?) mycket med sina uthyrningsbostäder. Om det värsta skulle hända (olycka, sjukdom etc.) så kan man bli tvungen att leja bort allt underhåll mm. och då blir det helt plötsligt en helt annan kalkyl. Nu kändes det som Jesper hade marginaler även till det men det låter riskabelt att förlita sig helt på sin egen förmåga att på ett alternativt sätt dra in pengar till levebrödet genom t.ex det här med uthyrning och tycka att man inte behöver ytterligare marginaler. Det framgår väl ganska tydligt i tråden om “Oro för framtidens pension” och hur det kan bli med livskvalitén på äldre dagar om man helt förlitar sig på samhället och att någon annan skall betala.

Min åsikt oxå, om inte annat att “inte ha otur” i alla fall…

Trevligt avsnitt, tack till alla inblandade :slight_smile: Håller med både om att Jesper är driftig och om att tur måste ha bidragit till att han nådde FIRE så snabbt men han hade kommit dit annars också även om det tagit lite längre tid förstår jag det som. Det gjorde inte avsnittet mindre intressant att lyssna på.

Visst finns det många recept. Det är helt givet. Jag uppfattar bara att det precis som i ditt exempel med barnsparande under olika perioder finns omgivande förutsättningar. Det är bra att förstå dem på ett ungefär, oavsett om det handlar om att spara i indexfonder elller hyra ut fastigheter.

Att någon bestämt sig, har kloka tankar om livet och är företagsam betvivlar jag inte. Med den biten är allt bra. Jag tror ändå att två centrala frågor för många gällande just FIRE är - är just det här exemplet möjligt att ”duplicera” och passar det mig? Jag uppfattar att de berättelser som lyfts fram lägger stor tonvikt på den personliga resan och har mindre fokus på ”duplicerbarheten”.

En sak som försvårar duplicerbarhet kan vara att ha köpt fastighet/indexfond/annat vid en särskilt bra tidpunkt. Det är bara ett exempel. Annat kan vara helt möjligt att duplicera.

Exakt. För att det finns inte någon duplicerbarhet bortom hög nivå:

• Lev under dina inkomster (antingen genom att ha höga inkomster eller ha låga utgifter)

• investera pengarna i något som genererar nya pengar (antigen företag, uthyrning eller värdepapper)

• ska ovan ske innan säg 55 års ålder handlar det om att avvika ganska mycket från det folk gör i gemen (jag som tex jobbar mycket, Jimmy / Jesper som lever snålt, Jesper som jobbat, sparar och köpt hus och flyttat till sommarstuga etc.

Samma som för alla de jag känner i FI.

4 gillningar

På en allmän nivå är det naturligtvis så. När det gäller ”lågmarginal-FIRE” av olika slag är dock marginalerna mindre både i intjänings- och uttagsfaserna. Det är så intressant att förstå ”logiken” lite mer. Det kan handla om:

1. Att ha investerat i indexfonder under bra år
  2. Att ha satsat på något smalare och haft tur
  3. Att ha lyckats bra med fastighetsinköp och ”förädling”

Säkert finns det fler varianter. Det är intressant att förstå detta mer i detalj.

Tror oxå att det handlar om talang att lösa problem och att få ihop de pengarna som behövs. Vissa har det medans andra inte har det.
Gnäll och ge upp är inte något de som når FIRE sysslar med, man knyter näven och löser de hinder man stöter på på vägen.
Sen kan man ju ärva eller vinna på lotto men det är något annat.

1 gillning

Man kan uttrycka sig på olika sätt om detta. Jag uppfattar att FIRE-projektet så att säga byggt på ett eller flera delprojekt. Är det spara i indexfonder så är det ganska enkelt. Är det något annat kräver det mer av egna principer, idéer och så vidare. Att försöka dela upp det i tur och skicklighet tror jag inte riktigt på. Inte helt sällan hör de sakerna samman. Däremot vore det intressant att förstå mer av ”affärsidén”.

Nu är jag väldigt sent in i diskussionen här, som ju i praktiken avslutades för tre veckor sedan. :slight_smile:
Jag är ny på forumet, men lyssnat på detta och ett gäng andra avsnitt.
En fråga som slog mig under intervjun @Pomeroy var den där delen med citatet från din mamma “har jag inte lärt dig bättre”: Vad hade du egentligen, i praktiken, fått för ekonomisk bildning av din mamma under din uppväxt?
Som vuxen är man såklart ansvarig för sina egna handlingar osv, men det är vill jag mena i en stigande skala med stigande ålder, där man initialt är mycket mer påverkad och “fast” i spår från uppfostran osv.
Ett svar på frågan din mamma ställde, rätt eller fel vet jag inte, skulle ju lika gärna kunna vara “Nej, uppenbarligen inte.”.

1 gillning

Hej Olof!
I sammanhanget och i retrospektiv så var min mamma i en skilsmässa just då och säkert orolig för hur hon skulle klara sig ekonomiskt.
Hennes kommentar gjorde väldigt ont och jag upplevde att hon var besviken på mig. Jag skämdes då oerhört och ville aldrig mer hamna i den situationen igen.

1 gillning

Jag förstår det. Och att framkalla skam som förälder är ju ett effektivt sätt att påverka sina barn (också uppenbart i det här fallet, och det verkar ju gett ett väldigt bra utfall som jag tolkar det).

Min tes/fråga som jag ville prova på dig var att du kanske inte alls fått en särskilt gedigen ekonomisk bildning/träning av henne(?). Det vet jag ju inget om såklart. Frågan om vad hon lärt dig ställdes inte under intervjun, och jag var helt enkelt lite för nyfiken för att låta bli att fråga.

1 gillning