327. Mot en skuldfri framtid och ett ekonomiskt välbefinnande | Intervju med Arre

Blev lite fundersam på det där, men hittar väldigt lite i form av inget när jag körde en googling på svenska om forskning och hur man lär barn bra om ekonomi…

Däremot hittade jag den här och det var ändå rätt fränt: https://www.pengapeppen.se/

Barnen fick faktiskt sin sparade peng på sparkontot dubblad nu inför semestern i somras :slightly_smiling_face: Jag berättade för dom att jag tyckte att dom hade varit duktiga(vilket jag verkligen tyckte för dom hade sparat varje vecka i flera månader) och därför förtjänade extra sommarpengar.

5 gillningar

Prexis :+1:, och att du sedan är en god förebild genom ditt eget sätt att leva som man lär i kombination med morötter istf piska är en kombination som är bättre än alla forskare och “experter” i morgonTV’s soffa som har lösningen på alla problem…

2 gillningar

Det är ju faktiskt förarens ansvar rent juridiskt att tillse att 7-åringen har bälte på sig.

Om barnet tar på sig bältet själv så tänker jag att man som vuxen kanske hellre borde göra en okulär besiktning av bältesstatusen innan avfärd snarare än att bestraffa en sjuåring som glömt bältet (som ju då är den vuxne förarens ansvar) genom att dra bötern (som utfärdades av farbror Blå till föraren) från barnets veckopeng.

Jag brukar annars inte moralisera (snarare tvärt om, jag tror mitt föräldraskap vara klart under genomsnittet) men i just det här fallet tycker jag att det var en orätt läxa, eftersom att det var bilens förare som gjorde missen och inte barnet.

3 gillningar

Fast allt det där är ju bara spekulationer och magkänsla baserat på vad man själv upplevt eller tror. Vissa tycker att barnen ska få jobba för pengar. Hur vet man att det är bra? Det är inte alls samma sak att få “lön” av föräldrarna som att få lön från ett riktigt jobb. Vissa tycker att man inte alls ska ge lön åt barnen eftersom de ska lära i hjälpa till i hemmet utan att förvänta sig få betalt för det. Jan (mfl) kör med avancerade teorier om att barnet ska pengar där olika delar ska komma från si och läggas på så. Fattar barnet poängen och kommer det på något sätt bidra till bättre ekonomiskt tänk som vuxen? Arre verkar prata med barnen om att “om vi köper det här har vi inte råd med det här”… Är inte ett vad Jan kallar “bristtänk”? Får det kanske barnet att känna ångest inför ekonomi och användande av pengar? Inte se möjligheterna? Vissa tycker man ska spara till barnen och variationerna kring hur pengarna sedan ska delas ut till barnen är många. Andra säger att man inte alls ska spara eftersom det ger dålig respekt för pengar (när de kommer utan motprestation). Många tycker att man ska prata om ekonomi, försöka lära upp och peppa kring börsen osv. Kanske är bra eller är det totalt irrelevant för om barnet utvecklar intresse för ekonomi eller ej?

I min uppväxt var det ingen som pratade om pengar. Jag har aldrig behövt jobba för något. Däremot har jag haft en skral uppväxt. Både som barn och vuxen har jag varit väldigt sparsam och långsiktig. Har inte haft jättehöga ambitioner på karriär. Därför är min teori att bara man är snål mot sina barn så kommer de bli sparsamma och ekonomiska. Inga sparade pengar när de fyller 18. Inget ekonomiskt stöd. De får klara sig helt själv. Kanske är “rätt” men samtidigt kanske min sparsamhet till största delen bero på min medfödda personlighet och inte alls har något att göra med min uppväxt. Jag märker på mina barn att de tidigt också är duktiga på sparande och uppskjuten belöning trots att de inte på något sätt levt skralt.

Kanske gör man för stor sak av att få dem ekonomiskt sinnade och att 95 procent är medfött?

2 gillningar

Jag dubblar dotterns långsiktiga sparande vid varje månadspeng. Hon måste spara minst 100 kr själv, och vi diskuterar investeringar :slight_smile:

4 gillningar

Jo jag vet och böterna när det gäller missat bilbälte och minderåriga barn är faktiskt högre än för vuxna. Vilket ju fick en dyr konsekvens även för mig men min andemening var att vi efter att ha kollat och tjatat om det här i några år ville sätta ner foten. Och det fick ju som jag beskrev “önskad effekt” (även om jag fortsatte smygkolla även efter detta…)

Vet inte hur du eller andra gör för att lära barn för framtiden men jag tyckte inte att jag skulle behöva dubbelkolla det här varje gång vi satte oss i bilen fram tills dess barnen flyttat hemifrån. En del verkar tycka det är viktigare att hålla i curlingkvasten i all evighet…

2 gillningar

Jag har aldrig behövt kolla utan snarare barnen som kollar mig och då är det inte bara bilbälte utan hastighet, båda händerna på ratten osv. Detta trots noll hot eller konsekvenser. Jag tror inte heller det har något med uppfostran att göra utan helt enkelt eftersom våra barns personlighet är på ett visst sätt där man är noga med att följa regler. Att ditt barn skärpte sig efter konsekvenser var ju bra men vad är det som säger att det var de ekonomiska konsekvenserna som gjorde att barnet skärpte sig? Kan det inte hellre ha varit att åka dit för polisen som var det jobbiga? Det skulle då mina barn tycka. Inte fan skulle de bry sig särskilt mycket om de fick ett PlayStation några månader senare. Att åka dit för polisen skulle däremot sätta sig djupt i huvudet för resten av livet.

1 gillning

Jag försöker undvika att säga “att vi inte har råd” för det har vi, oftast. Förutom när barnen frågar varför vi inte inte kan köpa en tesla så förklarar jag ju självklart att den kostar si och så mycket och att vi för tillfället inte har råd eller behov av en så dyr bil :slightly_smiling_face:

För min egen del, så försöker jag nog mer vara tvärtom. Jag vill inte att mina barn ska känna att vi måste ‘leva snålt’ under sin uppväxt utan att dom känner att det är okej att både ha och spendera pengar. Jag tror att det är högst individuellt från barn till barn, person till person och jag säger inte att det ena sättet varken är rätt eller fel.

Jag själv var dålig på sparande, både under uppväxten och i vuxen ålder. Det är inre förrens jag började med den här ekonomiska omställningen som jag verkligen har tagit tag i sparandet.

Ja, kanske, samtidigt lär sig barnen mycket av hur man själv gör, inte lika mycket av hur man säger att man gör, men återigen så är det nog väldigt individuellt :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Misstänker jag att något barn inte har bältet på sig så frågar jag men oftast så har dom stora på sig bältet när vi åker, de små vet jag om eftersom jag eller sambon knäppt fast dom för dom är för små att ta på sig det själva. Jag tänker att det är för deras säkerhet som jag dubbelkollar att bältena är fastknäppta innan vi åker.

Annars kan jag hålla med om att när barnen blir äldre så behöver dom ta mer eget ansvar men det yttersta ansvaret ligger på mig som förälder :slightly_smiling_face:

1 gillning

Precis. Jag tror att medfödd personlighet spelar större roll än vad man tror och sen tar de efter hur andra är (inte vad de säger) vilket innebär att våra tama medvetna försök att få slussa in barnen på “rätt” spår är ganska bortkastade. Bättre att jobba med sig själv istället så att man automatiskt blir en så bra förebild som möjligt.

1 gillning

Larmar inte era bilar om inte bälterna är på alla säten där någon sitter? Min tjuter för fullt och visar på displayen vem som ej har bälte på sig.

3 gillningar

Jo, men inte när man har bakåtvänd barnstol :slightly_smiling_face: den är alltid bältad
Extra sätena under golvet i bagaget har inga såna sensorer heller :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ah okej jag förstår :slight_smile:

1 gillning

Vi är way back in time here @MattiasA90 (nästan 20 år…), automatiken i bilarna funkade inte riktigt då som idag :grin:. Tråkigt att fokus hamnade på just bilbältet och inte på själva konsekvensfrågan men eftersom pöjken vid några tillfällen tidigare själv tagit av bältet under färd och jag inte till 100% var säker på att jag kollat när vi åkte hemmifrån lät jag det bli en läxa. Men det blev inte en så livsavgörande och traumatisk upplevelse för sonen som vissa tycks tro utan mest bara att uppgraderingen till nästa version av XBOX fick dröja några månader.

Men jag hade gjort samma sak idag trots att dagens uppfostringspedagogik verkar gå ut på att låta barnen göra precis som dom själva vill och att ansvar, ordning och reda verkar vara helt ute! Syns väl ganska tydligt om man tittar på hur det funkar i skolan idag…

3 gillningar

Ja, men bältet är en rätt viktig del när man åker bil :sweat_smile:

Det här tycker jag också är en bra sak att belysa, att ens handlande får konsekvenser. Jag har inte några jätte bra exempel på just det men en sak som jag nämnde tidigare i tråden var det här med den dubblade sommarpengen, båda barnen fick som sagt den dubblad men det var långt ifrån lika mycket som dom fick. Den äldsta hade sparat närmare 500kr, om jag kommer ihåg rätt, medans den yngre hade sparat runt 350kr, alltså en konsekvens av att den yngre inte hade sparat lika mycket ledde till att det inte blev lika mycket semesterpengar :slightly_smiling_face:

Det här har jag svårt för, jag tycker inte att en sorts “fri uppfostran” där barnen ska lära sig själva känns som rätt väg att gå. Jag tror att barnen behöver ha regler i sin vardag för att det inte ska bli helt knas längre fram, rätt eller fel får tiden utvisa :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag som är lite sen på bollen säger tack för ett bra avsnitt och blir så glad åt att @Arre har fått ordning på sitt liv och ekonomi. Snacka om att du måste vara en tålmodig typ som har fyra barn, jobbar natt och modererar ett forum.

Lycka till med dina avbetalningar och till att ryckt upp strutshuvudet ur sanden!

3 gillningar

Tack :slightly_smiling_face::heart:

Ja en del tålamod går det åt ibland :sweat_smile: men oftast är barnen allt snälla, och ni här inne med :grin::partying_face:

6 gillningar