Göra sig skuldfri eller investera?

Hej,
Funderat en tid på att det skulle vara riktigt skönt att någon gång vara helt skuldfri!
Egentligen så har jag inte några stora lån. 480 000kr kvar på huslånet och ett mindre billån på 50 000kr.
Ska man betala av lånen och få känna känslan att vara fri från lån?
Har 700 000 på ett ISK och 200 000 på ett buffert konto.
Eller är det bättre att göra något bättre med pengarna man lyckats gnetat ihop?
Förslag?
Mvh.

1 gillning

Vad som är ekonomiskt vettigt och vad som känns bra är inte samma sak i alla lägen.

Så länge det inte är enormt höga räntor är det ändå vettigast att låta bli att betala av mer än nödvändigt.

Billånet är förmodligen vettigast att lösa bara för att slippa se det som en utgift varje månad.

3 gillningar

Så länge du har goda möjligheter att spara ihop nytt kapital framöver skulle jag kunna tänka mig göra mig skuldfri, men å andra sidan hade jag nog i ditt läge valt att amotera OCH spara samtidigt. Då snarare öka amoteringen och dra ner något på sparandet.

Det är skönt att vara skuldfri på ett sätt, men inte på bekostnad att man saknar kapital och absolut inte på bekostnad av buffertkonto.

Det bästa är både och :slight_smile:

Du har lite för mycket buffertkonto tycker jag också. 100 000 räcker.

Lös billånet om det har högre ränta.

5 gillningar

Hade jag varit i den sitsen så hade jag valt att lösa båda lånen… Att vara skuldfri är en fri känsla…
Man kan även se så här att de man betalar varje månad i räntor å amorteringar kan man istället lägga på sparande om man vill…

… genom att först ha halverat sitt sparande för att amortera. Det tar ju ut varandra lite. Alltså att först ta av sitt sparande för att kunna spara. Kanske blir det bättre känslomässigt, och det ska ju inte förminskas. Men historiskt och matematiskt hade ju i genomsnitt rätt svar varit att det rent ekonomiskt vore bättre att behålla bostadslånen och ha så mycket som möjligt investerat.

1 gillning

Ekonomiskt å matematiskt är en sak å känslomässigt en helt annan sak…

Men man kan ju göra ett matematiskt exempel… Säg att man spar varje månad 2.000 kr å typ betalar ränta å amortering på 5.000 kr. När man blir skuldfri så kan man spara 7.000 kr istället…

… genom att först minska sitt sparande med 500 000kr :wink:

Har varit skuldfri i perioder men har nu lånat till ett hus. Gjorde det efter överväganden vad som kändes bäst. Att va skuldfri, eller att ha ett större kapital att ta till om jag behöver det. För mig blev det obegripligt att vilja låsa mer kapital än nödvändigt i ett hus om jag istället kan ha dem investerade och tillgängliga om jag behöver.

Mitt psyke mår bättre av att ha ett växande kapital att tillgå än att va skuldfri.

Så länge jag har kapital och skuld kan jag använda pengarna, eller betala av om jag vill.

Har jag betalat av lånen är det inte upp till mig längre, då måste jag fråga banken om lov för att ta ett nytt lån om jag ångrar mig.

Men vi är alla olika här. Om din skuld är en tung mental börda, så betala av den. Skulle litet kapital va en tyngre mental börda så behåll lånen.

Det är ju något internt du får känna efter. Tyvärr kan vi här nog inte hjälpa dig med det.

2 gillningar

Japp… :wink:

Välkommen till forumet! :smiley:

Räntorna är det som avgör. Hur höga är dessa? Jag säger som övriga: Billånet är det troligen en god idé att göra av med förutsatt att övriga pengar investeras och inte sitter på ett vanligt konto.

2 gillningar

Billånet hade jag löst med bufferten som andra här sagt, bolånet hade jag låtit vara. Lånet kan man alltid lösa senare om man känner för det. Jag har en obelånad lägenhet, hade jag läst på om ekonomi före jag köpte lägenheten så hade jag troligtvis lånat till 50 % men ja man slipper ju räntan iaf.

1 gillning

Det beror på vad man har för personlighet och livssituation, vad som är rätt svar.

För risktagare är det självklara svaret att investera alla pengar i något som ger hög avkastning och börsen överträffar ju (i genomsnitt) kostnaderna för lånen med råge.

Den som är trygghets-junkie, sjuklig med dålig intjäning förmåga, arbetslös etc, den personen kan känna att det enda vettiga är att ta bort lånen så man inte riskerar leva över sina intäkter.

Mellanvägen, både spara och amortera är nog bra för många.
Går börsen upp kan man använda vinsterna till amortering.

2 gillningar

Billån brukar ha hög ränta så det skulle jag släcka.

Bolånet skulle jag maxa och långsiktigt investera pengarna i något som sannolikt avkastar mer över tid, t.ex. aktieindexfonder.

I valet mellan skuldfrihet kontra större nettoförmögenhet och bättre likviditet väljer jag det senare.

Tack för alla svar! Fantastiskt forum detta.
Blir att lösa billånet och behålla det på huset. Kommer även pausa det automatiska sparande till buffert kontot. Istället investera dom för att försöka få bättre avkastning.
Tar gärna i mot förslag.:slight_smile:

1 gillning

Underskatta in volatilitet på börsen. Om börsen faller 30% så kommer det kännas. Då kommer inget snack som ”men börsen stiger ju i snitt 7% per år” hjälpa. Människan tar en förlust hårdare än en vinst. Alla kan vara långsiktiga när det är bullmarket. Det är när det är rött som det är svårt att hålla i strategin.

1 gillning

Betala genast av billånet med pengar från buffertkontot. Som privatperson ska man absolut undvika lån till annat än en bostad. Att vara helt skuldfri är dock en underbar frihetskänsla.

Hade länge ett mål att vara skuldfri vid en viss jämn ålder. Lyckades med det till och med något år i förväg. Otroligt skön känsla! :+1:

MEN inom ett par år började det gnaga inombords om saker som hävstång, alternativkostnad samtidigt som bostadsräntorna efter ränteavdrag stod <2% under flera år under den perioden

Parallellet började det också av olika anledningar handgripligen bli uppenbart hur svårt det blev få bostadslån när man börjar dra ner på arbetslivets inkomster.

Det skedde samtidigt som vi började inse hur svårt det var för våra döttrar att kunna låna pengar till sin första lägenhet ELLER ens få ett hyreskontrakt på ungdoms/deltidslöner där de landade. Bruttoinkomster på 18000-22000kr/mån gav varken lånemöjligheter eller kontraktsmöjligheter eller ens en vettig sits ta ett 2:a hand boende med de nivåerna som är i Stockholmstrakten. (Där både vi och de vill bo, utanför tullarna men ändå vettiga pendlingstider). KALP-kraven där verkligheten helt enkelt sätter käppar i hjulen.

Så IDAG har vi kommit till slutsatsen att det nog passar oss bäst med lån på ca 1,5 miljoner även om vi skulle kunna lösa bort det. Ger oss helt enkelt flexibilitet och buffert att leva livet som vi vill. T ex kan vi då hjälpa döttrarna med amorterings/räntefritt dellån till lägenhetsköp (utöver deras egna sparande).

6 gillningar

Två trådar som är relevanta:

1 gillning

Jag har bara tänkt ge de kontantinsatsen. Grundtanken är att bostaden jag bor är en kostnad. Den ska man ju betala av. Annars har man ju inte råd, men alla tänker olika.

1 gillning

Problemet har @Skogstomten beskrivit i andra trådar. Det finns problem med KALP kalkylerna särskilt i storstad och man kanske vill att barnen ska komma hemifrån eller inte bo på onödigt opraktiskt område.

Handlar inte om curling :see_no_evil: