Hej! Vi har en fundering på att stötta barnet med en stor del av kontantinsats en till en bostadsrätt genom att belåna det egna huset mer! Vi har 50% belåning på vårt hus idag, men närmar oss pension 7 respektive 5 år kvar. Det finns sparat kapital men det ska vi har för att sätta guldkant på tillvaron efter pension. Tacksam för input / Susanne
Oavsett är det smart att låna upp inför pensionen.
Nej, riktigt så enkelt är det inte. Om jag går till mig själv som är pensionär, kunde SBAB tänka sig att låna ut 3,3 miljoner. För tillfället är jag obelånad. Jag är fullt nöjd med det beskedet…
För att få låna måste kunden, pensionär eller ej, klara Kvar att leva på kalkylen (KALP). Klarar man Kalpen före pensionen men inte efter, så indikerar ju detta att det är tveksamt om man skall låna några pengar över huvudtaget.
Men visst finns det undantag. Säg att du kommer att bli fattigpensionär men äger en villa som är värd 10 miljoner. Då kan det ju vara vettigt att låna upp ett par miljoner som man har att leva på fram tills döden, alternativt då fastigheten säljs
Varför är det smart att skaffa sig mer lån och ta onödiga risker inför pensionen?
Jag anser att om man inte kan spara ihop en kontantinsats själv så är man nog inte stor nog att äga ett boende…
Nja. Mina barn hade sparat rejält med pengar både under och efter sina universitetsstudier. Tvingas du köpa en bostad i Stockholm eller Göteborg hjälper inte detta! Jag var glad med att komma undan med ett par 100 000.
Om ni ser lägenheten som en investering som kan ge er en potentiell avkastning senare kanske?
Jag skulle nog inte ha problem att göra samma sak om jag var i er sits sålänge det ej påverkar mina egna amorteringskrav på befintliga huslånet.
Och att barnet får stå för räntekostnaden som blir på ert ökade lån i det fall barnet kommer stå som ägare på bostaden. Det får bli inkluderat i hens boendekostnad tänker jag.
När vi skulle in på bostadsmarknaden för en 15 år sedan så kunde vi få lån som stod på oss men säkerheten för en viss del stod på mina föräldrars fastighet. Så de tog en del av risken men fick lite pantbrev på köpet. Efter några år kunde vi värdera vår fastighet och flytta över lånet.
Hur mycket rör det sig om i kronor? Hur mycket lån har ni själva idag? Stor skillnad på om det rör sig om några hundratusen extra i lån på flera miljoner eller om det handlar om nya miljonbelopp.
Att öka belåningen på ert hus över 50% inför pensionen är inte speciellt smart, det kan bli tungt senare då ingen vet hur räntorna kommer att utvecklas övertid. Vad ni gör är ju att ta ett lån för att skapa ett förtidsarv att ge bort, pengar som ni måste betala ränta på.
Hjälp istället ert barn genom att ta av ert sparkapital och spara sedan ihop nya pengar till guldkanten, ni har ju några år på er.
Jag delar inte den uppfattnigen alls…
Nu är jag av uppfattningen att man alltid ska maximera belåningen på bostäder eftersom alternativkostnaden annars blir brutal, men det är särskilt viktigt inför pensionen eftersom många efter denna får svårare att låna.
Det var verkligen intressanta insikter du delade med dig av.
Det är en risk att tänka så som pensionär eller om du snart kommer gå i pension, din betalningsförmåga minskar i regel/alltid som pensionär.
Spel på aktier kostar pengar och maximera belåningen på bostaden för detta spel gör man med pengar som man kan förlora, inte sätta din bostad på spel.
Har du råd att förlora både bostad och investerat kapital i aktier?
Fy vad taskiga dessa bostadsköpspåtvingare är. Polisen borde agera! ![]()
Hen fick ett vikariat i Stockholm som var absolut nödvändigt för hens fortsatta yrkeskarriär. Alternativet var att mer eller mindre att slänga 5 års universitetsstudier i sophinken. Inga köpoäng för hyreslägenhet fanns.
Det var bara bita ihop och köpa en etta. Hon kunde ju inte pendla 60 mil per dag.
Din kommentar indikerar att du har en annan åsikt. I så fall berätta detta. Eller försökte du bara vara rolig?
Även dina förpliktelser. Barnen är utflugna sedan länge etc.
Har man den riskaversionen är det nog bättre att sälja kåken och hyra. Att ha kapitalet uppbundet i bostaden blir glöddyrt i alternativkostnad. Samma sak med pensionärer som ”bor så billigt” därför att de struntar i löpande underhåll, vilket gör att det blir mycket dyrare/lägre värde längre fram. Bara för att man inte konkret betalar kostnaden såsom man gör med ex. en elräkning så finns den där.
Du tar inte högre risk än ett nygift par som precis köpt bostad. Då har de dessutom köp av inredning, flertalet bilar, VAB, föräldraledighet och alla kostnader som rör barnen framför sig.
Lite för att vara rolig men också lite för att 08-centreringen verkar så viktig för så många och att det förmodligen finns fullgoda alternativ på annat håll, eller åtminstone pendlingsmöjlighet till Stockholm.
I detta fall en statlig myndighet som bara finns i Stockholm.
Det är en skillnad att investera och spekulera.
Det ägda boendet har alltid varit en bättre investering på sikt inklusive underhåll, precis som med aktier är det en bra investering på sikt.
Men det kan svänga i värde ganska friskt på kort sikt. Det är svårt att tajma marknader.
Tid är allt vi har sedan dör man och någonstans på vägen har man tillräckligt med kapital i form av pension, buffert, boende mm. Man behöver inte ta så mycket risker för att bli oberoende.
Man kan varken köpa sig tid eller förhandla med faktumet att man blir äldre. Men man kan investera i sin hälsa och ha koll på blodtrycket inte leva för osunt.
Vill man hjälpa sina barn, ge dom ett lån från ditt kapital som dom får betala tbx men en ränta som motsvara inflationen, skriv ett skuldebrev! Eller ännu hellre spara pengar till dom så att dom lär sig att förvalta kapitalet.