Jag fattar. Och det går ju att pendla in, om man vill och orkar.
Men, det är ett stickspår så vi återvänder till belåningen… ![]()
Jag har valt att inte låna på kåken trots att det matematiskt vore bra. Det finns pantbrev på 1,58M om jag inte minns fel.
Jag fattar. Och det går ju att pendla in, om man vill och orkar.
Men, det är ett stickspår så vi återvänder till belåningen… ![]()
Jag har valt att inte låna på kåken trots att det matematiskt vore bra. Det finns pantbrev på 1,58M om jag inte minns fel.
Ja, är man tveksam så är det en stark indikation att att man inte skall ställa upp. En ålderdom med guldkant är betydligt vikigare än mycket annat.
Det är ju en väldig skillnad om man lånar ut ett mindre belopp, eller om det påverkar ens familjeekonmi för all framtid.
(I “mitt” löstes lånet efter ett par år. För ett annat syskon har jag också lånat ut pengar, men det ser jag som ett alternativ till en ränteplacering. Kniper det kan hen lösa lånet).
Ang frågan i trådstarten; jag kommer absolut göra samma sak för mina barn om de behöver det i framtiden.
Jag tror verkligen på att ge av vad man kan till sina närmaste, det brukar komma i retur.
Jag skulle aldrig göra det för mina barn.
Kan låta hårt, men det är så jag själv har fått lära mig vikten av pengar samt hur man sparar inför större inköp. Om du som föräldrar “bailar ut” barnen så lär dem sig att inte behöva spara utan att mamma&pappa fixar biffen ändå.
Min pappa gick i borgen för att jag skulle kunna ta ett topplån när jag köpte min första lägenhet (ja jag vet att priserna var mer sansade på den tiden men ändå…) och det där lånet fick jag betala av själv.
Tack för all input, Tanken är att hen betala lånet till oss i samma takt som vi behöver utifrån vad banken säger. Topp lån är dyra, våra bolån betydligt billigare, vi är belånade till strax under 50% och det rör sig om 350 000.
Tanken är att hen ska betala, till oss.
Hej vad menar du med att alternativkostnaden blir brutal, berätta mer ?
Det rör sig om Max 350 000 vi själv har 1,5 milj i lån hen ska självklart betala varje månad som ett topp lån men med billigare ränta ![]()
Medhåll och…
…detta gjorde jag i höstas för min äldste. (Inte borgen, utan som medlåntagare. Principen är ju densamma.) Han har skött det galant hittills och vet vad som gäller. Det gör honom stolt och säker i sin ekonomi och sitt liv.
Om ni istället investerat pengarna på börsen.
Okay jag fattar, det låter ändå som en bättre ide. Dock skulle jag istället ha satt mig ner med hen och lagt upp en sparplan, låt hen spara så mycket det bara går varje månad, inte unna sig någon lyx/resor o.sv på ett helt år och bara spara sin lön.
Ett sådant projekt gör i min mening att man bygger karaktär, man får lära sig att jobba riktigt hårt och att avstå för att kunna göra större (och livsavgörande) köp som en bostad faktiskt är.
Om ni lånar ut pengarna så, tror jag, att det inte bygger upp samma respekt för pengar eftersom hen inte behövde kämpa för att få tillgång till dessa.
Bankerna accepterar inte borgen nuförtiden. Men skönt att höra att det gick bra för dig den tuffa vägen. Oklart vad du lärde dig dock , och vad vi bör föra över för information till nästa generation. Du har absolut inget stöd i nån slags forskning avseende dina antaganden är min kill-gisssning.
Okej du menar så, då är jag med ![]()
Jag är med på hur du tänker, och sparande och kontroll på ekonomin är problem hen har haft häst sedan 15 års ålder och alltid sparat och jobbat både med 2 och 3 jobb för att betala den, hen har eget sparande med som läggs in, frågan är mer är om vår plan är smart utifrån vår situation ![]()
Barnet är väl vuxen och kan spara till sin egen kontantinsats? Alla jag känner har fixat det själv och inte varit beroende av bidrag av sina föräldrar. Någongång måste man stå på egna ben. Obs: om barnet har någon form av funktionsvariation så kan jag dock förstå att stöd från föräldrar kan behövas.
Kan ev syskon ”kräva” samma stöd? I så fall faller dittförslag om stöd till kontantinsats, tycker jag.
Att ha kvar en häst samtidigt som man ska ha egen bostad är inte rimligt, i vart fall inte i en Storstadsregion, där stallplatser kostar mycket.
Varför inte vara medlåntagare för barnet, så får barnet betala alla räntor och amortering?
PS.Alla har egna åsikter om vilken ” uppfostran ” som är bäst för att nyvuxna barn ska förstå privatekonomi. Utan stöttning från föräldrar blir lägenheten en dröm i många år- själv stöttat vuxna Barani i rimlig men sinsemellan barnen rättvisa DS
Låt säga att du äger en bostad och har 1 miljon kronor uppbundet i bostaden, då har du 1 miljon kronor som inte kan vara ex. investerade i aktier. Låt säga att du räknar med 7% avkastning per år över tid och betalar ~1% i schablonskatt så blir alternativkostnaden per år 60.000kr eller 5000kr per månad för den där miljonen. Om du trots detta ändå vill äga en bostad och kan låna så blir alternativkostnaden för att du väljer att inte ha ett lån skillnaden mellan den beräknade avkastningen av ex. aktier efter avdrag för skatt och lånekostnaden efter skatteavdrag.
Ja det är rimligt att nr 2 får samma stöd,
Om hen behöver och vill ha det,![]()