Tack för svar!
Jo nånstans tas kostnaden, men min poäng är att i ganska många tjänster så ses förmånsbil som ett hygienkrav. De flesta som är nån form av säljare och många avdelningschefer osv har det mer eller mindre per automatik. Och nä, du hade inte fått 13000 mer i lön, särskilt inte om du har hög lön för pensionsavsättningen blir hög.
Jag bor på en gata i en förort till malmö där villorna kostar runt 7 mille. ALLA har två bilar på uppfarten.
Det finns tre sorters bilar. Tesla och eldrivna bmw och kia ev9 är den ena sorten, samtliga jag känner har dessa som förmånsbil.
Andra typen är privatleasade små elbilar eller pluginhybrid.
Tredje, och absolut vanligaste, är 8-15 år gamla toyota, volvo, Volkswagen där rosten börja komma.
Det går helt enkelt inte dra runt ett nyare hus och familj och två barn och köpa en ny bil, än mindre två. Förmånsbilarna är de du ser på gatorna och undrar hur fan folk har råd. De har inte råd, de är subventionerade och resten tar företaget.
Sen finns det såklart en och annan som tjänar 200k i månaden eller som verkligen prioriterar bilen, men dessa kör nog nåt roligare.
Och nä, nissan leaf från 2018 och framåt är inte ful. Definitivt inte om du jämför med peggen ni köpt ![]()