411. Jobba mindre eller en nyare bil?

Ja, det är det som också har förvånat mig flera gånger. T.ex. och det som jag tror många inte tänker på i jämförelsen med en bil för 50.000 kr.

Räknade med att de ingick och räknade för att göra jämförelsen likadan på 12 månader (dvs att man inte behöver nya däck). Rimligt är annars att räkna 1.50 - 2.50 kr per mil på däck.

Ja, den säger 1.4 på WLTP och så här säger ev-database:

Real Energy Consumptionbetween 105 - 219 Wh/km

City - Cold Weather 163 Wh/km
Highway - Cold Weather 219 Wh/km
Combined - Cold Weather 187 Wh/km
City - Mild Weather 105 Wh/km
Highway - Mild Weather 167 Wh/km
Combined - Mild Weather 132 Wh/km

Så säg att det blir: 233 kr istället för 335 kr. Vi skalar en hundring.

Gick på IF för att de ger snabbast svar, så nej har inte jämfört. Men när jag kollade på Peugeoten, så upplevde jag att det diffade max 100 kr mellan billigaste och dyraste. Så säg att vi skulle kunna skala 100 kr där också.

Men, ja, håller med att det här är ju en riktigt billig bil på TCO-nivå om man klarar sig med räckvidden. :+1: Men tror inte vi skulle lyckas ta fram 10 bilmodeller till på samma nivå (eller så har jag bara fel. :joy:)

1 gillning

Jag tror faktiskt inte jag kan ta fram en enda bilmodell till på samma nivå. Det där är enligt mina beräkningar den billigaste bilmodellen att äga och jag har själv övervägt att byta till den, men den korta räckvidden får mig att tänka om…

Ser man ett behov av två bilar, tror jag det där är en perfekt bil att ha som andrabil dock.

1 gillning

Lyssnar på avsnittet just nu, och håller inte helt med som haft både nyare bil, leasat och hållt igång gamla bilar.

Har aldrig haft en reparation som kostar mer än 3-4000 i delar och speciellt ofta är det inte heller, 5-600 kr i månaden har lätt räckt för service och reparationer på de bilar jag haft/har (plus arbetstid och den värderar vi ju olika, kolla Netflix eller fakturera 1800/h).

Skatten kostar visserligen 2-300 mer i månaden, försäkringen är ofta ungefär samma, men värdeminskningen ligger på typ 500-1000 kr istället för 4-5-6000 (eller ännu mer).

Om man jämför en elbil med en bensin/diesel finns det dock en del att hämta hem på bränslet, om man kör mycket och kan ladda hemma.

Skulle det bli ett totalras så byter man bilen om det kostar mer än värdet på den.

Men ska man lämna in bilen varje gång nått händer håller jag helt med, då kan det fort springa iväg.

Jag har 4 bilar av olika typer (el, 2xbensin och diesel) och ålder, och det är min erfarenhet.

Men bra avsnitt!

Till huvudfrågan: i mitt yrke finns det inte möjlighet att jobba deltid, det är mer 110% som gäller, och byta yrke är inte aktuellt, oavsett bilköp.

2 gillningar

Det är som är grejen med att den är snål med elektronerna är inte att kostnaden för energin påverkar så mycket utan att man faktiskt får rätt ok räckvidd på det “lilla” batteriet. Sedan snabbladdar den förhållandevis snabbt, vilket vid långfärdstester har visat att den faktiskt kommer fram snabbare än samma modell med något större batteri på 38kWh som har en sämre laddkurva. Så har man hemmaladdning och klarar sig sig i vardagen med denna räckvidd så kan det vara ett riktigt vettigt köp.

Nedan ett test IRL mellan Peugeot e-208 and Hyundai Ioniq 28 kWh där Peugeoten drar 30% mer än Hyundaien när de kör samma sträcka, de verkar komma fram mer eller mindre samtidigt när de laddar längs vägen. Peugeot e-208 bör vara något effektivare än Peugeot e-2008 med lägre profil.

1 gillning

Jag har lyssnat på er i flera år, och nu de båda bilavsnitten. Två saker som jag nu bara måste kommentera.

Flera gånger i båda avsnitten säger Jan att det är förvånande att man ser så många dyra bilar på gatorna och att folk förmodligen inte fattar vad det kostar. Som “aldrig anställd” som Jan och Caroline förstår jag det.

Men alla som jobbat i en organisation med någon form av förmånsbil vet att man betalar inte på långa vägar de 10-13000 i månaden som ni gjorde privat. Istället var förmånsvärdet snarare runt 4-5000, vilket ger nettokostnad på 2500 i månaden! Därför ser du familjer med nya teslor överallt.

Företagen betalar och den eccosäljande pappan eller ketchupshyllsfyllande mamman som kör runt till ica och konsum och säljer in frysta färdigrätter betalar en bråkdel då företaget står för leasingen. Att detta inte skattas hårdare i Sverige är ett mysterium. Kanske hade bilförsäljningen kraschat om det ändras med andra problem som följd. Däremot sätter ni fingret på just detta med era (ofta korrekta) beräkningar av vad det faktiskt kostar. Så förmånsvärdet borde vara 12000 på en model Y.

Allt detta meck med er franska skrinda. Om ni bara kör inom stan så kan det inte bli så många mil? 1000 mil om året är ca 3 mil om dagen. Ta en nissan leaf för 2500 i mån. Värdelös app? Check. Snabbladdning? Nej. Smartladdning? Nja. Enkelt? Ja! Fransk? No.

Intressant, du har nog rätt. Men jag tycker ändå det är fascinerande. För kostnaden försvinner ju inte för företaget… Jag hade ju Teslan på leasing och ser det som att det är “mina pengar” oavsett om de är i företagets eller min personliga ficka…

Samt att t.ex. Peugeoten nu är ju ungefär lika dyr att finansiera via företaget som att göra det privat.

Men! Håller inte mitt resonemang egentligen ändå? Med risk att vara clueless - om jag hade gått till chefen på företaget och sagt att jag inte vill ha Teslan. Hade jag fått 13.000 kr mer i bruttolön (företagets faktiska kostnad) eller typ 5.000 kr mer som är förmånsvärdet?

Dvs. någon betalar ju för värdeminskningen i alla fall. Den försvinner ju inte… Aargh… svårt. @skogstomten - vad missar jag här?

Haha, tack för ett gott garv. :joy: (problemet är ju att den är ful :joy:)

2 gillningar

Fast är det bruttolöneavdrag (vilket jag förstår är föredraget av arbetsgivare) så sänker det pensionsinbetalningarna. Ligger man över brytpunkten i tex ITP (lön över 7,5 IBB, cirka 50 papp/mån) så tappar man en avsättning på runt 30% på beloppet.

Så på 5 papp i förmånsvärde med bruttolöneavdrag så kostar det runt 1500 kr av ITP pensionspengar också.

Förvisso inte uppe i 13 papp, men ändå :sweat_smile:

Kör man som min kompis mindre än 1 mil per dag så blir det ändå nästan taxi pris på det :sweat_smile:

1 gillning

Hänger inte riktigt med i svängarna. Sista åren har det pratats mkt om att vi måste njuta av livet mer, våga spendera, flesta som hänger här inne sparar redan för mkt osv osv. Ni har redan sagt att ni knappt behöver mer pengar. Varför då lägga ned så mkt tid och energi (också en alternativkostnad) på att försöka räkna fram och få den billigaste och tråkigaste bilen?

1 gillning

För att jag tänker mycket på frågan:

Var får jag mest emotionell avkastning på mina pengar?

samt för att jag förmodligen tänker på att göra en @angaudlinn vid tillfälle och då blir det också intressant att titta på hur mycket energi kräver det i andra ändan i förhållande till vad det ger.

Ser det lite som ett experiment också om det kostar oss i upplevelsen av ett rikt liv att ha Peugeoten. Och hittills - nästan en månad in - måste jag säga att jag tvärtom är väldigt nöjd med den.

5 gillningar

@Skogstomten - finns det något sätt hur man kan översätta alternativkostnaden för förmånsvärdet?

Dvs. om en bil har ett förmånsvärde på 5.000 kr hur mycket skulle man teoretiskt kunna få mer i lön för att det skulle bli kostnadsneutralt för arbetsgivaren?

Att kunna erbjuda tjänstebil/förmånsbil kan ju vara något som förväntas av arbetstagaren och därför ses som en normal kostnad. Ibland så behöver en anställd besöka kunder osv. också. Det kan bli väldigt dyrt för företaget om det åks på på en gammal privat bil med 5 pers som går sönder på resa ut till kund, både i arbetstid eller än värre förlorade affärer. Att se till att anställda då åker på nya bilar säkrar upp på flera plan.

Er insikt på att bilen blev så mycket dyrare än vad ni initialt tänkt visar på hur stor osäkerhet det är i TCO när man räknar på framtiden kontra att räkna på det efteråt.

1 gillning

Inget konstigt och en bra poäng! Kostnader för företagsbilen delas upp på föraren och företaget(s ägare). Betalar du då som förare bara skatt på förmånsvärdet och slipper alla företagets kostnader för bilen så blir ju förarens bilkostnad subventionerad av företagets ägare.

Som egenföretagare är man ju både förare och ägare till företaget. Så då får man ta hela kostnaden. Även om regelverket omkring förmånsvärden OCH regelverket om hur ägare skattar fram pengar påverkar kalkylen på olika sätt.

Så visst är det så att många förare kör omkring med fina bilar vars kostnad subventioneras av andra MEN många förare, och framför allt egenföretagare, har också dålig insikt i hur mycket en fin bil kostar när man lägger ihop kostnaden som förare + påverkan på ekonomin som företagsägare. Dvs det jag ofta räknar fram åt mina klienter.

En TCO^e för själva bilen är bara ETT case/en pusselbit för t ex en privatperson. Där utmaningen är att bedöma och kvantifiera alla delposter. De flesta inspelen/tankarna i olika inlägg hamnar gärna och helt naturligt här. Många fina exempel och insikter från skribenter. Ofta blir det tankar kostnader omkring eget arbete fixa fel, besvärskontot, alternativkostnad, vilka bilar som är felfria och inte minst vilka pusselbitar ska man ta med och vad ska man jämföra mot. Bli vs cykel ger ett pussel, vid val mellan bil A jmf bil B så blir det ett annat pussel och då kanske man utelämnar många gemensamma poster osv.

Sen kan man säga att hitta rätt bilmodell för just DINA behov/önskemål ger en slags TCO^b du kanske tror/villhöver en Tesla men en e-2008 + hyrbil vid enstaka långresor är egentligen smidigare och passar egentligen bättre OCH då blir det ju lägre TCO sen hade ni antagligen inte varit lika nöjd med en e-208, eller att vara utan bil, eller att köra V70 etanol från 2009 osv. Så hjälp att hitta rätt/välja bland allt blir också viktigt för en TCO. Att byta bil är ofta förknippat med en byteskostnad. Små oskyldiga val/kryss kan snabbt bli dyrt också. Typ FSD för 76000kr på Teslan…. För en privatperson hade det kanske kostat närmare 3000kr/mån MEN i er unika sits som företagare var det bolaget som förlorade den summan så då sved det avsevärt mindre i er privata plånbok som ägare.

När man är egenföretagare måste/kan man således dessutom välja/väga ihop VAR de olika kostnader hamnar (förarens privata pengar respektive företagsägare bolagspengar) och sen gifta ihop de två ekonomierna/beräkningarna utifrån ägarens skattesituation/möjligheter. Blir en slags TCO^v. Där utfallet på två olika bilar ELLER till och med samma bil där vi styr vissa kostnader till ena eller andra stället (privat vs företag) påverkar stort och på fler sätt än många anar.

Sen behöver vi lägga ihop det med ”marknadskunskap TCO^m om bilbranschen, rabattstruktur, kampanjer, 2:a-värde på bilar/versioner/ tillval, hur kan man pruta, hur ska jag värdera ett pris utifrån vem som säljer. Ett pris hos en märkeshandlare kanske är ett klipp, samma pris hos en privatperson oftast för högt och samma pris vid en konkursauktion kanske är helt fel och vad kan man då säga marknadspriset är?

Sen har vi regelverk/möjligheter omkring finansiering och då blir det liksom dessutom TCO^f eftersom ett sätt/en bil ger ett visst utfall men samma bil på ett annat sätt ger ett annat utfall. Tittar vi sen på olika bilar på olika sätt då blir ufallen/möjligheterna snabbt ännu fler.

Väger vi sen in vikten av att hitta ”rätt exemplar”/prisnivå för att få en bra beräkning blir det liksom TCO^r. Så värdeminskning kan man inte automatiskt räkna som en viss % som du delvis antytt i inlägg (14% :wink:) köper du ett visst exemplar av e-2008 till ett visst pris så ger det en viss %. Hade du valt en liknande som låg 20000kr högre och på så sätt betalt ”för mycket” hade % blivit något helt annat. Samma sak om du valt en i annan färg och fyndat till betydligt lägre pris hade det då gett en annan %. Ett annat exempel. Säg att du som privatperson förr kunde köpa en viss bil med 7% rabatt medans ett storföretag kanske kunde köpa samma bil med 17% rabatt. I begagnathallen tre år senare står då två till salu med samma pris men värdeminskningen har varit olika i både kronor och % för de två. Så att säga en viss värdeminskning i % går bra på generell/gruppnivå men på specifika exemplar kan det gå heltokigt. Det blir lite som att säga ”Aktiemarknaden går upp i genomsnitt 7%/år så då kan vi alltså IDAG köpa t ex aktien TSLA och räknar med den uppgången framöver :yum:

Sen kan man säga att tittar man på/välja tidshorizont ägandeperiod ger då också olika TCO^t. Där år 1-3 ger en kalkyl 1-6 en annan.

Så TCO är på sätt och vis ganska enkel rent matematiskt MEN när vi börjar kolla alla parametrar som sen påverkar i slutändan blir det liksom TCO^e+TVO^b+ TCO^v+TCO^m+TCO^f+TCO^r+TCO^t där dessutom alla val ger olika +/- UTÖVER de ekonomiska. T ex möjligheten/friheten sälja bilen när du vill, besvärskonto, Image, teknisk risk osv.

Så många tänker att TCO mest är ett matematiskt problem typ en excelsnurra. Problemet blir när det sen ska tillämpas på ett specifikt ägarcase. Då handlar det egentligen betydligt mer om alla önskemål/behov och sen utifrån det välja rätt modell och exemplar och sen räkna på rätt sätt där man måste väga ihop alla pusselbitarna TCO^ ovan. Man kan se TCO^ som en avancerad miniräknare. Har man ingen aning om hur de olika knapparna används och vilka värden som kan/får/ska läggas in hjälper det ju inte att det finns många knappar eller att jag räknar med många decimaler.

5 gillningar

Ja det går räkna på. Brukar vara aktuellt när jag gör en TCO-genomlysning på företag med flera förare/bilar. Då kan jag räkna fram fler olika saker. (Är då delvis en annan snurra än för egenföreragare)

T ex hur mycket extra lön kan vi som företag erbjuda om förare istället får valet köra egen bil mot milersättning x kr/mil med förutsättningen att det är kostnadsneutralt för företaget.

Då kan det också vara aktuellt estimera hur ev bruttlöneavdrag, förändrade pensionsavsättningar osv slår på förarens ekonomi också.

I samma veva kan jag då också räkna fram
om/hur olika upplägg räcker till för att köra samma ELLER annan bil privat. Dvs då kollar man på vilket som är mest lönsamt för föraren.

Vid min rådgivning använder jag ganska ofta metoden att dra/ändra på värden i kalkylen lite mer extremt åt olika håll för att påvisa hur pass robust en kalkyl är i ett visst sammanhang. T ex: ”även om vi sätter restvärdet på bil X till 0kr efter perioden så är det fortfarande billigare än bil Y. Även om vi reparerar bil Z för 40000kr/år är det bättre än privatleasing W. Även om bensinpriset går upp tll Q kr så är det ändå billigare än elbil P. Eller så räknar vi fram break even mellan operationell vs finansiell leasing. Dvs vad behöver bilen vara värd, C kr, vid periodens slut för att de två slternativen ska ha kostat oss detsamma. Med det kan vi då bedöma vad finansbolaget vill tjäna för att ta restvärdesrisken. (Alt vi kan inse att kalkylen är starkt dopad via stöd från importören)

3 gillningar

Du ska göra en angaudlinn, alltså gå FIRE…? Nu blir jag helt snurrig…ni pratat ju väldigt mkt om hur fel ni tycker det är med FIRE?

Alltså detta låter mer kritiskt än det är, inget av det du nämner tycker jag är fel…blir bara lite snurrig för tycker det svänger mkt fram o tillbaka…men kanske bara jag. :slight_smile:

Utifrån kan det vara svårt att veta vad era rekommenddationer och riktlinjer är ibland måste jag säga. När jag började läsa här för 10 årsen handlade det mkt om att spara, investera, tänka smart, huset är ingen tillgång, utan skuld. Sedan gick det väldigt mkt mot att det enda man ska spara till är till sitt drömhus och en buffert. Resten ska man leva för, die with zero osv. Ni har varit inne på det många gånger hur fel ni tycker det är med folk som är för snåla och inte upplever livet för att gå FIRE, senast i intervjun med rådgivaren för någon månad sedan. Nu ska ni som säkert är ekonomiskt oberoende själva spara in på den billigaste bilen ni kan hitta…, för att gå FIRE?

Det går fort i hockey, eller vad brukar man säga? :slight_smile:

4 gillningar

Haha, jo, jag vet att du kan räkna på det. Men jag tänkte mer på om det finns någon tumregel för hur det hänger ihop för en bil med t.ex. förmånsvärde eller TCO.

Dvs. det jag är ute efter är att:

Välj en Tesla MY / Skoda Enyaq / Kia EV6 … ELLER … få Y.000 kr mer i lön.

Beroende på tjänstebilsvillkor, vilken bil man jämför och om man jämför ny tjänstebil med likadan ny bil privat, miltal, tjänstekörnig, pensionsavtal, marginalskatt osv.

Tumregel vete sjutton men ganska vanligt att tipping point brukar vara 5000-7000kr i ökad lön om man avstår tjänstebilen.

1 gillning

Det smittar… mohahahahaaa :smiling_imp:

5 gillningar

Jag blir gärna smittad :sunglasses:

2 gillningar

Haha, ja, jo. Det handlar väl om att jag inte tycker jobbet är lika kul som för något år sedan och vet inte riktigt vad jag ska göra de kommande åren. Därav att det seglade lite upp som ett alternativ. :slight_smile:

Men främst handlar det om:

• Prova vad som är ett rikt liv för oss
  • Prova att leka med det som jag själv alltid säger: “Ett rikt liv är inget man listar ut, det är något man måste prova sig fram till…”

Men nu har vi haft vår Peugeot i ganska exakt 1 månad och den är helt okej. Jag lider inte när jag sitter och kör den, har accepterat dess egenheter och tycker det är fine.

7 gillningar

Tack för svar!
Jo nånstans tas kostnaden, men min poäng är att i ganska många tjänster så ses förmånsbil som ett hygienkrav. De flesta som är nån form av säljare och många avdelningschefer osv har det mer eller mindre per automatik. Och nä, du hade inte fått 13000 mer i lön, särskilt inte om du har hög lön för pensionsavsättningen blir hög.

Jag bor på en gata i en förort till malmö där villorna kostar runt 7 mille. ALLA har två bilar på uppfarten.
Det finns tre sorters bilar. Tesla och eldrivna bmw och kia ev9 är den ena sorten, samtliga jag känner har dessa som förmånsbil.
Andra typen är privatleasade små elbilar eller pluginhybrid.
Tredje, och absolut vanligaste, är 8-15 år gamla toyota, volvo, Volkswagen där rosten börja komma.
Det går helt enkelt inte dra runt ett nyare hus och familj och två barn och köpa en ny bil, än mindre två. Förmånsbilarna är de du ser på gatorna och undrar hur fan folk har råd. De har inte råd, de är subventionerade och resten tar företaget.
Sen finns det såklart en och annan som tjänar 200k i månaden eller som verkligen prioriterar bilen, men dessa kör nog nåt roligare.

Och nä, nissan leaf från 2018 och framåt är inte ful. Definitivt inte om du jämför med peggen ni köpt :grinning:

1 gillning