411. Jobba mindre eller en nyare bil?

Har inte kollat på ett tag… hon var sig själv tycker jag.

1 gillning

Avsnitten i sig är ”lugnare”. Men skulle inte lägga lasset på henne. Det handlar mer om en symbios där i källaren som har förbättrats gissar jag på :slightly_smiling_face:.

1 gillning

Jag gissar på att helsideannonsplinglinghoppething för Peugeot 2008 nu inte är en slump? :innocent:

1 gillning

Jag tycker Caroline alltid varit cool så det är inget jag tänkt på.

Skillnaden jag funderat på ligger istället hos Jan. Han verkar ha lugnat sig i sin statusjakt och tanken på att hela tiden tjäna mer pengar för att kunna att köpa sig ifrån alla möjliga delar av livet till att mer prioritera tid och andra värden.

Spännande att följa utvecklingen i familjen Bolmesson så länge vi får vara med. :popcorn:

8 gillningar

Absolut. Jans statusjakt kan säkert ha trappats ned vilket är väldigt positivt. Vissa får som aldrig nöjd, men det verkar som att Jan faktiskt har lugnat ned sig när han fått prova lägga 14 000 per månad på en bil för att känna sig bra och insett att det inte gett mer än en sämre ekonomi :slight_smile: Det jag tänkte på med Caroline var hon förut kunde hetta till lite för att hon typ blev kränkt för ditten och datten i programmet. Det upplever jag inte alls just nu utan hon är helcool hela tiden trots att Jan kan vara lite provocerande ibland. Nu är det snarare Jan som framstår som lite hetlevrad :slight_smile: Tycker hur som helst att det är skönt att det kan argumenteras och provoceras lite utan att man får en känsla av det blir dålig stämning

1 gillning

Intressant inlägg här från Fire-Kingen Miljonär innan 30:

Igår hände två grejer som gjorde intryck på mig.
Jag pratade med en granne som köpt en ny bil. Det bästa med den var tydligen att han kunde slå på värmen via en app i förväg.
Jag lyssnade på podden Värvet med krögaren Björn Franzén och fick lära mig att en lunch på hans restaurang Franzén kostade 4 800 kr, utan dryck.
(…)
Det kanske är ett toppenliv för någon att jobba till 67 men ha en fin handväska, klocka och bil. För vi ska komma ihåg att den lyx jag unnar mig att inte behöva jobba från innan jag fyllde 40 år är en väldigt dyr och lyxig grej. Den lön jag varje månad tackar nej till genom att inte jobba heltid motsvarar att äta en lunch för 4 800 kr flera dagar i veckan.

1 gillning

Den jämförelsen med en gammal v70 stämmer bara om kravet på att bilen inte ska köras längre än kanske som bäst 35 mil på vintern.
Skulle ni ha ett krav på att bilen ska kunna gå 70 mil eller liknande skulle förmodligen v70 bli billigare.

Ökad kostnad för reparationer av gamla bilar tycker jag är en myt, visst har man nybilsgaranti är det sant men nya bilar går sönder med och alla saker täcks inte av nybilsförsäkringen / möjligt att det går på äns egna bilförsäkring.

2 gillningar

Funderar lite på hur all tid som Jan lagt på att undersöka bästa valet, jämföra, lösa fel etc prissätts? Har för mig att det nämndes +40h i nåt tidigare avsnittt? Med ett bilägande på 1 år blir det ett väsentligt ökad måndskostnad!

1 gillning

Kan till viss del köpa resonemanget kring att byta bil ofta för att därigenom spara pengar men samtidigt är det ju att spekulera i högre priser en marknad där priserna över tid går ner. Risken att gå på en mina är ju stor om man till 100% inte är helt införstodd och vet vad man gör. Känns lite som att spekulera i olika aktiva fonder för att öka sin avkastning. Är du inte bland de absolut bästa är risken för förlust stor.

Absolut. Därav jätteskönt att det är över. :joy: Å andra sidan kan jag motivera det med att det inte varit bortkastat till följd av synergin med att prata om det här.

Njae, jag tänker snarare på det som att man avsätter en pott för bil och sedan ser man hur kan man få så mycket bil för den potten som möjligt. Jag tror t.ex. att om 3 år kommer denna bilen förmodligen ha samma TCO, men jag kommer för samma belopp kunna få en 2-3 år nya bil.

Bilkostnad per månad är inte allt, bilkostnad per mil är också relevant. En gammal V70 kan vara väldigt billig, underskatta inte körsträckan.

Bil är dyrt, det kan vi nog alla vara överens om iaf. Önskar jag kunde leva utan…

7 gillningar

Sveriges mest lästa biltidningar Vi Bilägare och Teknikens Värld har i decennier haft med milkostnad i sina testresultat. Där räknar man nybilsköp och tre års ägande med normal körsträcka.

1 gillning

Alltså har jag fel när jag tänker att många av de här kaninhålen du går ner i är just för att du är intresserad av att göra avsnitt om det? Jag har alltid tagit det som självklart att mycket av det extra grävandet är därför, men folk verkar inte inse :sweat_smile:

6 gillningar

Fördelen med Volvo är att det är lättare att stava till :wink:

Förstår inte hur det skulle bli billigare bara för att jag delar beloppet på en annan mätbarhet? :thinking:

Om priset är 4500 kr per månad och jag delar den med 83 mil eller 160 så förändrar ju inte det månadskostnaden. För mig blir det som att räkna i dollar istället kronor. Men jag kan ha otur när jag tänker?

1 gillning

Det är lätt hänt. Jag brukar blogga lite (för att det är kul) och ofta så går man ju ganska mycket djupare än man annars hade gjort det.

1 gillning

Jag har verkligen fått en annan bild av det här med nya bilar än jag haft tidigare. Har alltid sagt att jag aldrig kommer äga en ny och fin bil. Har t.ex. idag en Mazda 6 från 2007 som vi tänker köra tills den inte fungerar mer. Innan hade jag troligtvis lagt kanske max 100 - 150 000 kr på en ny bil efter denna men efter dessa avsnitt har jag en helt annan åsikt. Kommer garanterat räkna på TCO och sedan faktiskt välja bil efter en vettig summa, t.ex. mellan 3 - 4 000 kr i månaden och inte bara köpa en begagnad bil och tro att det blir billigare. Väldigt spännande! Jag tar gärna ert Excel-ark för att beräkna TCO så man kan jämföra priser också!

3 gillningar

Det är två saker jag saknar svar på i diskussionerna ovan:

1. Som glad amatör räknar jag med att jag förlorar ca 10-20% när jag byter bil på grund av att en bil-affär kan ta mera betalt än jag och jag kan inte sälja bilen för samma pris som ett “proffs”. Därmed borde det i mina ögon bli billigare att byta bil mera sällan. Hur lyckas @Skogstomten komma förbi detta hinder? Är det så att vissa helt enkelt har så bra koll på bilmarknaden att de kan hitta fel-prisade bilar?

2. I kalkylerna jag sett så står bensin+skatt för ganska stora belopp på gamla bilar. Säg att man nöjer sig med den här relativt billiga elbilen (hyundai Ioniq elecgtric): Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
    Det känns som om denna borde komma en bra bit under eran Peugeot i pris?

1 gillning

Ja, jag tror det. Det är det som ryms inom Eriks: “Köp rätt exemplar av rätt bilmodell”. Misstänker att han har sett folk som köper bilar föry dyrt. Jag var ju påväg att göra det med vår Peuegeot tills Erik pekade på var vi skulle leta.

Den vi köpte har ju i perioder sänkts från 220 till 190.

Snabbt överslag.

Inköp: 134.500 kr, 7600mil.

Värdeminskning (14%): 1 560 kr
Försäkring (if, stor) 722 kr
Service 369 kr
El (2 kWh per mil, 1000 mil, 2 kr/kWh) 335 kr
Reparation: 300 kr
Småkostnader 500 kr
Däck 0 kr
Skatt 30 kr
Alternativkostnad: 300 kr
Summa 4 116 kr

Ja, ungefär 400 kr billigare i månaden. Dock upplever jag att 28 kWh batteri är i minsta laget. Kan ibland tycka att vårt 50 kWh i Peugeoten är litet (jämfört med Teslans 80 kWh eller Nion:s 100 kWh).

1 gillning

400 kr/månad låter ju inte så mycket och måste säga att skillnaden blev lägre än jag förväntade mig. Dock tror jag att Hyundai tappar värde långsammare än Peugeot, men det blir svårt att räkna på olika % för värdeminskning.

Antagandet att alla bilar drar 2 kWh/mil är heller inte helt korrekt, den där bilen är bland dom snålaste på marknaden (om inte den snålaste) så även där kan man nog hyvla bort en del. Dock så är drivmedlet redan en väldigt låg siffra så kommer säkert inte göra så stor skillnad.

0 kr i däck låter billigt dock, jag har räknat med en högre siffra där, men så länge man räknar lika mellan modellerna så är det ok antar jag.

Det som slog mig mest var dock försäkringskostnaden på 722 kr eller 8664 kr per år. Behövs det verkligen en så dyr försäkring? Tror jag betalar runt 5.5k/år på LF (dock är jag förmånskund så har 15% rabatt). Inte säkert samma saker ingår i försäkringarna heller men det låter dyrt. Har du jämfört olika försäkringar och valt den bästa?

Räckvidden är anledningen till varför jag själv inte väljer bilen, så jag förstår absolut det argumentet. I praktiken tror jag egentligen vi skulle klara nästan alla resor med den, dock så har vi släkt ca 12 mil bort, så behöver en bil som går fram och tillbaka den sträckan på vintern.