411. Jobba mindre eller en nyare bil?

Alltså… gapflabbet jag la upp här i köket över tystnaden från Caroline kring att man kan prata handsfree i en gammal bil.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

(I Bloody Mary hade jag satt in en stereo för en tusenlapp och den hade den funktionen.)

Fantastiskt kul avsnitt på många sätt! :grinning::+1::heart:

5 gillningar

Det här är väl ändå ett konstigt argument emot bil eller för att bil är dyrt? Att kunna hämta ens dotter på flygplatsen en obekväm tid är väl en ANLEDNING till att man har bil? Tycker inte den kostnaden hör hemma i “bilkalkylen” och ska den dit så är det väl snarare något man har en mycket högre alternativkostnad d.v.s. man “går på plus” relativt alternativen av att betala broavgift i ett sånt exempel?

Allt som har att göra med bilen ska väl in i kalkylen?

1 gillning

I såna fall tycker jag allt värde som bilen skapar också ska med? Just det där exemplet är säkert lätt värt en tusenlapp. Jag har till exempel inte i min eget bilägande med kostnad för parkering på Arlanda när familjen är på semester. Det är snarare en separat kalkyl och en kostnad kopplat till semestern (där alternativkostnaden hade varit flygbuss, taxi eller liknande).

Känns väl som det bör gå på kostnaden av att ha ett barn…

2 gillningar

Nej, den kostnaden ska ingå i det du jämför med (inte äga bil). Där lägger du in exempelvis cykel (om du inte har det), taxi, bussbiljett och liknande.

Sedan så jämför du kostnaderna i pengar och den livskvalitet du får av de olika alternativen.

1 gillning

Men vad betyder i så fall “det kostar minst 4 000 kr att ha en bil”? Om bilägandet tar bort alternativkostnad på t.ex. ett busskort (1 000 kr) och taxi/bilpool för ytterligare 1 000 kr så är ju kostnaden av att ha bil 2 000 kr om man räknar på det sättet.

Jag tycker att man ska räkna primärt kostnaderna man förbinder sig till genom att ha bil, d.v.s. värdeminskning/leasingavgift, försäkring, service/underhåll o.s.v. inte “att vi har bil gör att vi oftare åker hem till barnens kusiner”.

1 gillning

Exakt vad det står. Att du får betala 4000 kr för att ha en bil.

Visst, eftersom du antagligen måste betala för andra saker om du inte har bil så blir skillnaden mindre. Men det är något annat än vad som avses här, och det är också något som är svårt/omöjligt att jämföra med andra då det kan skilja så mycket. Därför så pratar man om kostnaden i absoluta tal.

1 gillning

Så i kostnaden av att ha bil i “absoluta tal” så ingår kostnaden av att vara en schysst pappa (eller ev. curlande pappa) och hämta sin dotter på flygplatsen och därigenom få betala broavgift? Jag tycker som sagt den kostnaden ska bokföras som något annat. Lika lite som att det är en boendekostnad att ordna en hemmafest i sin lägenhet…

Som sagt, vill man ha jämförbarhet är det bättre att fokusera på kostnaden av att “ha bil”, respektive “äga sitt boende”.

Lagom irrelevant, men det stör mig tydligen:
Det heter brobizz :grinning:

Mer relevant: Det finns danska taxibilar, eller svenska, som kör över bron. :bulb: :partying_face: :denmark:

3 gillningar

Visst man kan ju ta beslut lite hur man vill, men frågan är ju:

• Hur känns det att ha bil med kunskapen att om man skippar bilen så kan man gå i pension tio år tidigare?

• Hur känns det att ha bil när man inte vet om att man skjuter på pensionen i tio år?

• Hur känns det sedan 20 år senare när man inser att man missat chansen att kunna gå tidigare i pension? Känns det bra, dåligt, eller känns det som att man missat något man önskade man visste?

Ibland är det bra att faktiskt undersöka konsekvenserna av de beslut man är på väg att ta… Det ger en möjlighet att handla så att man uppnår det som är viktigt för en. Så slipper man känna sig besviken senare.

7 gillningar

Fler frågor som behöver vara med. Dvs vad som missas när bil inte ägs. Typiska frihetsfrågor såklart.

Hur känns det att inte ha bil och inte kunna åka på den festen, aktiviteten, promenaden när tillfället kom därför att hyrbilarna var slut och taxin för dyr?

Eller hur känns det att barnet inte åkte på det där kalaset för att det var så krångligt att komma iväg med kollektivtrafiken/hyrbilen/taxin?

4 gillningar

Spännande avsnitt! Jag vill gärna vet mer om vad ni tycker om ert val när ni har haft bilen ett par veckor till. Peugot e-2008 känns som en väldigt vettig bil på många sätt och jag är själv sugen på en begagnad sådan.

Två frågor om bilen:
Kan man koppla in två olika iphones via sladd för att få Apple carplay (eller varför köpte ni en speciell dongel)?

Ni nämner att man kan gå ut till bilen och starta värmen istället för att använda appen. Vet ni om man kan låsa bilen då, medan AC:n står och går?

Är också nyfiken på om ni valde förlängd garanti från Carla?

Precis, men vet man inte att det man jämför med är tio års tidigare pension, så är det allt bra lätt att svara ja på de där frågorna du ställer, eller hur? Om man istället räknar på alternativen och ställer upp dem jämbördigt så kan man plötsligt känna efter med all fakta på bordet och kanske komma fram till att det är värt att offra vissa saker nu för att få andra saker i framtiden.

Är man clueless så är det omöjligt att ens känna efter, för man har inget som driver känslorna.

Det här liknar den klassiska “Ingen önskar att de jobbat mer när de ligger på dödsbädden,” som jag tycker är så dum. Man jobbade ju för att uppnå andra mål, t ex att ha bil eller att kunna göra den där resan man drömt om. När man ligger på dödsbädden får man fundera på om resan var värt jobbet runt om, och visst skulle man kunna komma fram till att man borde jobbat lite mer så att man hade råd med en långresa till några år efter? Eller skippat resan helt så man kunde varit ledig mer hemma i stället.

Alla val innebär att man missar något annat. Det är bara att inse. Vem som helst som haft en vanlig 30- eller 40-årskris vet detta.

Skippa bil, jobba deltid så man kan vara mer med barnen känns som ett alternativ som kanske kan vara värt en missad fest någon gång.

Folk ser ofta bilen som en frihetsgrej. Men det går att se på det på andra sätt med. Bilen kan vara ett fängsel som håller fast en löneslav.

För mig handlar det om att folk inte förstår vad de offrar för att ha bil, för att de inte räknat ordentligt på det. Sätt upp alternativen och känn efter vad du faktiskt vill.

9 gillningar

:point_up_2: detta! Exakt detta. Det är vad jag fick väldigt syn på med bilresonemangen på sisitone. Att det finns en kostnad på andra sidan som är osynlig och att man behöver känna efter vad man vill / vad som är viktigt för en.

8 gillningar

Har noterat samma sak i mitt område, nya leasingbilar dyker upp på uppfarten var och varannan vecka. Samtidigt pratar folk om elräkningar, inflation, att det är tufft just nu och
äter fålukorv och makaroner 3ggr/vecka.

Det känns som många byter bort frihet för känslan av att “hänga med”. Månadskostnaden på pappret är låg, men TCO:t biter under ytan. Och plötsligt måste man jobba mer för att försvara en bil som egentligen bara täcker samma behov som den gamla.

Vi kör vidare med två fullt fungerande bilar, redan betalda. Inte för att jag måste, utan för att det är rätt val just nu. Det skaver lite ibland, men friheten väger tyngre.

4 gillningar

Så är det. Det handlar också väldigt mycket om en vana, en livsstil som i mitt fall handlar om att jag har alltid haft bil i mitt vuxna liv. förra året körde jag 611 mil, jag behöver egentligen ingen bil. Den står mest och kostar pengar.

3 gillningar

Rent generellt om diskussionen i avsnittet så tänker jag vad är bra användning av pengar? Att använda sina pengar till att ta bort så mycket “skav” som möjligt i livet tycker jag är bra användning av pengar. Jag har själv inte mycket pengar, får ut ca 25k i månaden på mitt jobb som truckchaufför, men försöker få bort “skav” genom att antingen betala för dom t.ex. har mina däck på däckhotell, vill inte kravla runt i snömodden längre. En lyx som jag känner är ett bra val att spendera pengar på. Allt är individuellt vad man tycker något är värt. Ett annat sätt att bli av med skav är att bota själva orsaken till skavet. Ett mera utmanande och kanske i längden det bästa alternativet. Jag är flummig av naturen, ber om ursäkt.

5 gillningar

Ot men vill jag vill bara säga att jag gillar “nya” Caroline som känns lugn, sansad, cool och trygg. Vet inte vad som hänt men jag upplever stor skillnad mot hur mitt intryck var av henne förr.

1 gillning

Kärt barn har många namn

• The hedonic treadmill
  • Keeping up with the Jones
  • Keeping up with the Kims (tror det var sydkoreanska varianten)
  • Att hålla jämna steg med Svenssons (svenska varianten)

Etc…

2 gillningar