411. Jobba mindre eller en nyare bil?

Smaken är som baken. Jag är tämligen säker om att du är i minoritet om din åsikt. Vad är din poäng med att yttra den?

Spännande och låter mycket rimligt. Jans ingång att människor vill jobba mindre och köper dyra bilar samtidigt låter inte alls lika rimligt.

1 gillning

Tror båda är sanna. Folk är inte rationella och tänker inte till vad bilen/bilarna kostar i mer arbete. Men många som kör helt nya bilar kör förmånsbilar. Andra ser detta och tänker att det är normen, och de beställer helt privat nya bilar för lika som eller mer än en bruttoårslön, leasade eller med avbetalningsköp.

Ironi och försök att skämta är inte lätt på forum…
Men om vi skjuter det åt sidan så vore en omröstning på ämnet intressant.

Vilken är snyggast?

• Jans Peugeot
  • Nissan Leaf
0 röster
2 gillningar
3 gillningar

Självklart kommer min Peugeot vinna framför Nissan Leaf… :joy:

1 gillning

Oschysst att välja sån ful färg på Peugeoten. Den här bilden gör bilen mer rättvisa:

1 gillning

Jan: Har ni tagit upp alternativ med bilförmån? Har inte noterat att ni har diskuterat det. Tänkte för er del, genom ert företag. Jag funderar själv nämligen på om det är en väg att gå, leasa en bil genom min anställning.

1 gillning

Jo, för oss med denna bilen blev det ingen skillnad på TCOn. Men ja, min upplevelse är att det kan bli lönsammare att ta med nettolöneavdrag om man redan tar lön på 50-ish, maxat K10 etc. Så var det med Teslan. Dock inte med Peugeoten.

@janbolmeson Min personliga erfarenhet från ett antal arbetsgivare har varit 6000-8000 kr/mån i förmånsbilsersättning om man avstår bil om man är berättigad förmånsbil enligt sitt anställningsavtal. På denna ersättning har inget av företagen betalat in tjänstepension. På min nuvarande arbetsplats erbjuder de ingen ersättning och de var inte sugna på att förhandla upp högre lön istället. Tydligen var jag första som ställt frågan att avstå förmånsbil. Så jag tog bilen (vilket trots allt var en mkt god affär).

1 gillning

Kan du förklara mer om ditt upplägg? (jag personligen ser inte skogen för alla träd är i vägen) “Så jag tog bilen (vilket trots allt var en mkt god affär).”

1 gillning

Så förmånsbilen jag tog ut kostar mig ca 3000 kr/mån netto. Min privata bil jag hade kostade ca 6000 kr/mån allt inkluderat. Så väldigt förmånligt att ta ut förmånsbilen.

1 gillning

Vilken bil?

1 gillning

Id7 tio tecken

2 gillningar

För att sträckan du kör kommer påverka månadskostnaden.ä, och den är inte samma för alla såklart.

Månadskostnaden för en gammal Volvo V70 som du kör 20-30 mil i månaden med, som du köpte för kaffepengar, är knappast 4500. Men en leasingbil likt den du föreslår lär ligga däromkring. Eller vad missar jag?

Visst, kör du så lite kanske du sparar runt 1 000 kr i månaden på lägre bränslekostnader och lite mindre slitage.

Men det är ändå minst 3 500 kr/månad, eller 140 kr/mil – plus sannolikt en hel del strul.

Jag förstår att man vill privatleasa vissa bilar, men jag säger bara att privatleasing inte är den bästa lösningen på allt alltid.

Hej, peugeot relaterad fråga. Vad säger ni om peugots erbjudande om 5 999 kr/ mån inklusive allt. 3 månaders bindningstid inklusive 500 mil.
Har det funnits fler sådan erbjudanden? Kommer det komma fler? Gäller modellerna 2008, 3008 och 5008.

Om det finns ett tillfälligt behov av bil under en begränsad period, tex över en sommar, då kan detta vara ett smidigt och tryggt alternativ, särskilt i jämförelse med vanlig hyrbil.

Men vid ett mer kontinuerligt bilbehov så är 6000kr + ca 1500kr bensin per månad väldigt dyrt för en Peugeot, särskilt för 2008:an. Du kan tex privatleasa samma 2008:a över 36 mån från 2799kr/mån. Lägg tiil försäkring, skatt, extra mil och vinterdäck för ca 1200 kr/mån så har du samma bil för ca 4000kr/mån + bränsle, dvs 2000 kr billigare.

1 gillning

Bra jobb med kalkylen MEN… jämförelsen Peugeot e-2008 och Volvo V70 haltar rejält enligt mig. Det är två helt olika bilar för två helt olika livsstilar. De må kosta lika mycket per månad att äga, men vad får du för bil per krona?

En e-2008 fungerar säkert för en stadsbo i Malmö, men för oss som bor norr om huvudstaden, med knappt cykelavstånd till
närmsta buss och kör 10+ mil motorväg dagligen, inte sällan med barnvagn, (och därför en gång i tiden har valt tex Volvo V70 framför Peugeot 2008) vore det vettigare att jämföra med en värdig ersättare till en gammal V70. Då blir kalkylen något helt annat, och totalt omöjligt att få ihop.

Sedan har jag lite synpunkter/är nyfiken på era till synes astronomiska servicekostnader för er Volvo, ni måste haft en jädra otur med den?

1 gillning