Jättebra! ![]()
Dock …
Håller jag inte riktigt med pga
Så gör man lite korkade grejer. Orkar inte utan slår sig lös en kväll och har bränt pengar i onödan, förvisso för att ha kul men nästa dag djupare i hålet. Eller köpt något onödigt på avbetalning för att få lite tillfällig glädje. Eller handlån från kompisar för att köpa mat sista veckan i månaden istället för att ransonera och planera inköpen med storkok. Etc.
Jag tror (av egen erfarenhet för 30 år sedan) att om man kan fokusera energin till att verkligen (verkligen!) se över sina kostnader så kan man det. Det kan absolut kräva att man ”kill your darlings” och tar bort funktionalitet i livet ett tag.
När jag satt i den ekonomiska sitsen så kunde jag gjort tuffare val och sänkt kostnaden på flera olika sätt men jag hade fel fokus och inte energin att ta tag i det. Jag kunde gjort mig av med skrot bilen, tagit bussen, och fått loss en slant som buffert. Jag kunde tagit en ännu mindre lägenhet i ett sämre område för att pruta ner hyran. Jag kunde valt bort kompisen som alltid ville ut och rulla hatt som jag absolut inte hade råd med. Men jag hade inte energin eller fokuset att verkligen orka göra de förändringarna.
Jag hade tur och fick ett bra betalt jobb efter något år. Det tog mig ur fällan. Men jag kunde kommit en bra bit på vägen utan tur.
Så jag tror inte man ska säga att det inte går att sänka kostnader. Det kan man IMO men det kräver att man verkligen ifrågasätter och gör tuffare uppoffringar. Tänker jag ![]()