Vikten av att utsätta sig för tur | Att ignorera slumpen är döden

Jag bara förundras över denna formuleringen. Lottades jobbet bara ut till random ovetandes personer, och du hade turen att det var du? Eller hade det något att göra med att du sökte det, hade skaffat dig kunskaper, rykte som arbetsam eller peronliga kontakter som hjälpte dig?

Jag upplever att många på nivå 1 inklusive jag själv när jag började där hade en ide om att vad man själv gjorde inte spelade någon roll. Det var tur eller otur om man hade ett välbetalt jobb. Inte konsekvensen av egna val. Vilket jag såhär i efterhand inser att det inte alls är i de flesta fall. Man valde själv utbildning, vilka jobb man sökte, vilka spår man lämnade bland folk runt sig, osv. Man gjorde det bara mindre ekonomiskt medvetet så länge man trodde det var tur/otur som styrde.

5 gillningar

Rätt tid, rätt plats, rätt kontakt, klickade med chefen. Detta var i 90tals krisen så det fanns hundratals sökande på varje jobb, alla ambitiösa med liknande utbildning. När man sökt hundratals jobb så krävdes det tur för att landa ett, eller tja åtminstone inte otur :man_shrugging:

8 gillningar

Alla dessa låter som något du gjorde, inte något som hände dig. Att va om sig och kring sig, va på många eller rätt platser, lära känna många eller rätt människor och lämna goda intryck så man har chansen att clicka med folk är något som iallafall ökar chansen till tur om man absolut vill kalla det det.

1 gillning

Livet har gjort mig ödmjuk nog att inse att även tur och otur spelar sin roll.

17 gillningar

Som jag ser det så är formeln för att lyckas; Talang, hårt arbete och en portion tur.
Man kan kompensera för brister i komponenterna till viss del, men inte helt.
För att nå exceptionella resultat krävs alla tre.

Problemet enligt mig, uppstår när man börjar inbilla sig att nån av komponenterna står för hela anledningen till framgångsagan.

14 gillningar

Håller med här. Man måste ge turen ”en chans”. Dvs den som INTE en söker jobben kommer inte få de. Den som ändå gnetar på och söker ger åtminstone turen en chans.

När nu döttrarna (20/24) precis börjat sin vuxenkarriär så har vi tjatat om det här. Ofta har då resonemanget varit ”-ska jag ta det här, det är ju ändå BARA xxx”.

Då har vi (nästa) alltid sagt,”-KÖR PÅ, det är ett steg framåt och man vet aldrig vad det leder till!”.

Idag innebär det att en har fast deltidsjobb på 70% + mycket extra inhopp, en har långtidskontrakt på bra 2:a lägenhet, en av de har fått erbjudande om att vikariera som butikschef.

Många skulle nog säga att de bara haft tur MEN vi och de själva har valt att hoppa på det som först kändes ganska meningslöst/fruktlöst och därmed ändå ”gett turen en chans”.

Ungefär som Ingemar Stenmark ska ha svarat en journalist som påpekade att han haft ”tur”. Då ska Stenmark ha sagt ungefär så här ”-ju mer jag tränar, desto mer tur verkar jag ha”

Känner flera i min bekantskapskrets som tyvärr väldigt sällan ger turen en chans…

10 gillningar

Jag håller med om denna. Vill bara lägga till socialt omtyckt förutom talang, hårt arbete och tur. För vad folk tycker om en har minst lika stor inverkan på vilka förslag och omdömen man får som hur bra man är på sitt jobb.

Alla de tre första kan man göra, eller träna som Ingmar Stenmark påtalade, så bra att tur blir nästan oundviklig (Be so good they can’t ignore you), eller missköta så att tur aldrig komer hända. Och om man själv kan styra var på skalan man är så är det frågan hur mycket tur det där kvar. I princip ingen otur om man missköter alla tre iallafall. Och ganska lite tur som krävs om man ser till att göra alla tre exceptionellt.

Det jag motsätter mig är inte ödmjukheten att inse att tur kan ha spelat in. Utan när vi odlar idén om att det är orsaken och ignorerar de andra. För det är där alla kan göra stor skillnad i sitt eget liv.

Men nu är vi ganska ot vad gäller rikedomstrappan så lämnar detta.

1 gillning

https://www.amazon.com/Success-Luck-Good-Fortune-Meritocracy-ebook/dp/B017I2M8ZC

1 gillning

De två första gör att du är redo att ta turen när den kommer. Sedan ger turen dig platsen i konkurrens med alla andra som är redo (och de kan vara många, så det kan vara ett lotteri, eller de kan vara få, och då har du större chans).

Men folk ser ofta bara deras egen del i det hela, och mörkar eller är helt omedvetna om turdelen. De som är intressanta att lyssna på tycker jag är de som direkt pekar ut slumpens påverkan, sedan går vidare och pratar om de delar de faktiskt kunde kontrollera själv, i den contexten.

När det gäller matcher mot andra brukar jag se det så här:

• Andelen där du inte har någon chans: Du kan inte vinna.
  • Andelen där du är helt överlägsen: Du kan inte förlora.
  • Andelen där det du gör faktiskt spelar roll och avgör matchen: Gör du bra ifrån dig vinner du, gör du dåligt från dig förlorar du.

Slumpar man bara motståndare, så hamnar man ofta i de två första kategorierna, och det blir verkligen inte en bra match. Att få de bra matcherna (sista kategorin) är oerhört ovanligt.

Folk märker kanske tydligt denna ojämlikhet i matcher, men de märker det inte i det vanliga livet på samma sätt—där lever myten att det alltid är ens egen insats som avgör.

Folk som har hög locus of control stångar ofta pannan blodig i den första kategorin, de förstår inte att de slösar bort sin energi på något där de inte vinner på det. Som om ett rovdjur på afrikanska savannen sprang precis på alla byten de såg: nära, långt bort vid horisonten, flygande djur de inte kan nå. Ett sådant rovdjur skulle snabbt svälta ihjäl pga av den bortslösade energin utan att få ätbart som resultat.

8 gillningar

Ah. En till randomistisk profet. Jag ska läsa, eller lyssna på den också. Men är det ytterligare en “Outliers” lär jag inte hålla med.

Slumpen är som guds vilja för dem som tror på dem. Om inga andra förklaringar är bevisade kan allt förklaras med dem utan att kunna motbevisas. Men alla bevis är correlation med vad vi tror de skulle resultera i. Ingen causalitet har någonsin påvisats.

Och folk älskar att läsa om och tro att ett utomstående obegripligt väsen styr världen. För det ger mindre ansvar till en själv.

1 gillning

För mig handlar det om att identifiera var jag ska lägga min energi för att få mest framgång. Inte lägga den på ett ställe där mitt nedlagda jobb inte gör skillnad, utan laserfokuserat använda tillgången som är jag för att faktiskt uppnå mina mål.

Ignorerar man detta så yrar man runt och gör grejer som har noll effekt.

En annan aspekt av det är att man behöver inse att ens planer inte bara är upp till en själv, man bestämmer inte vad som ska hända, många grejer påverkar. Så när man gör saker / tar risk, så är det vettigt att identifiera fallbacks och fundera på hur man ska göra om saker inte gick som man tänkte sig. Tänker man inte på denna aspekt så kan man ta galna risker utan exit strategi, och då är man körd om det inte blev best case enligt ens planer.

Att ignorera slump är lika med döden.

4 gillningar

Det är absolut viktigt att se var ens insatser har största säkerhet att inverka och var inverkan blir som störst. Det betyder inte att övriga områden är tur.
En del lägger sin energi på det andra avskriver som tur och har därför få mottävlanden där.

2 gillningar

Imponerande att motsäga sig själv i ett och samma stycke på det sättet :joy:

Så om det du gör inte påverkar, saker händer utan din kontroll, vad avgör?

Det är som att säga att man vann Euro-lotteriet för ingen annan köpte lott den veckan. Är det tur eller skicklighet? :joy:

2 gillningar

Förstod nog inte motsägelsen. Att något har låg avkastning för mig betyder inte att det är slumpstyrt. Det kan mycket väl ha hög avkastnig för någon annan att lägga sin energi där. Speciellt om många avskriver det som som slumpstyrt för att det har låg avkastning för dem.

Ok, ett tankeexperiment:

• Du är rätt bra på fotboll, bättre än genomsnittet.
  • Du deltar i en fotbollsmatch där lagen bara är ihoplottade från världens hela befolkning. Gamla, spädbarn, medelålders, fattiga, rika, osv.
  • Du är en spelare av 22.

Hur mycket avgör tur, och hur mycket avgör skicklighet om du vinner matchen? Vad är din andel av påverkan på hur det går? Avgörs resultatet redan i lottningen av lagen, eller avgörs det under matchens gång?

Det finns inget bra svar på detta, men det är ett intressant case att fundera runt där man kan spalta upp olika saker och hur det kan påverka. Det går att föreställa sig case där man absolut inte kan vinna (alla spelare i Barcelona hamnade i motståndarlaget, och i ditt lag är det du och 10 spädbarn), men också ett gäng case där man inte kan förlora. Och en mängd case där man har chans att påverka. Och man kan fundera på vad det är som styr här, ens egen skicklighet, eller bara slumpen i urvalet.

När man driver företag, söker jobb, och tävlar mot världen/befolkningen i andra situationer i riktiga livet så går det att dra paralleller till fotbollsmatchen.

6 gillningar
  • Om jag skjuter pilbåge mot mål (har ingen skill på det) så avgör slumpen till största del hur det går.
  • Om någon med skicklighet på pilbåge i stället skjuter så är det mycket mindre slump inblandat.

Det gör det inte mindre slumpartat när jag skjuter.

Man kan öva upp sig och bli bra på något. Men det kan andra med. När man då står där två motståndare mot varandra som är exakt lika skickliga, då är det till slut slumpen som avgör, även om varje pil till 99.999% avgörs av skicklighet.

Jag kan inte kontrollera om någon annan har tränat upp sin skicklighet på pilbågen. Jag kan bara kontrollera om jag har gjort det.

Den biten jag inte kan påverka, vad är det?

3 gillningar

Bra tankeexperment. För i verkligheten lottas vi inte ut till våra lag. Gör tankeexperimentet som världen fungerar istället. Du är bättre än genomsnittet på fotboll, för du har talang och tränar mycket och dessutom är du en glad och trevlig lagkamrat som blir kompis även med motståndare och domare. Därför tränar du nu med ett lag i en lite högre liga med andra duktiga spelare. Andra ser dig och vet vem du är, därför tänker någon på dig när de ska gör uttag till laget i en ännu högre liga. Är det tur eller dina insatser som ger dig den chansen?

1 gillning

Du tänker inte på de externa saker som händer. Det är intressant att tänka bara på din del, men majoriteten av det som händer i världen / där du befinner dig är inte styrt av dig.

Skygglappar och fokus har en funktion som är användbar, men det har att bredda synen och titta mer övergripligt med.

3 gillningar

Andras skicklighet. Inte styrt av mig är inte samma sak som slumpen.
Om du sätter dina pengar på en siffra i roulett och kulan rullar fritt skulle vi nog båda säga att det är slumpen om den hamnar på ditt nummer. Men om du ser att någon står och lägger ut kulan på olika nummer så är det inte slumpen längre, även om det just nu är utom din kontroll. Du skulle kunna påverka genom att bli vän med eller muta den som lägger ut kulorna. Det mesta i världen är andra som placerar kulor. just nu utan din inverkan. Det är att kalla det för slumpen som är skygglapparna som jag ser det.

Kalla det slump, kaos, konkurrens, externalitet eller precis vad du vill. Det vi började diskussionen om, och det som i den här typen av diskussioner brukar nämnas slump är precis det. Att man får ett jobb är inte bara upp till en själv, det är också påverkat av alla andra som söker.

Om man tror på clockwork universe eller tror på slump spelar ingen roll för själva konceptet, att det är inte alltid upp till en själv att man fick ett bra resultat, och genom att ha medvetenhet om det så kan man använda sin energi bättre.

Dvs man kan köpa indexfonder och jobba med faktorer och de övergripande besluten, i stället för att tro att man ska få framgång med stock-picking.

2 gillningar