Det spelar jätteroll vad man kallar det i karriärsutvecklingen.
Slump, inte påverkansbar.
Konkurrens, jättepåverkansbar.
Man kan begrunda sin konkurrens, föröka ha bättre meriter, vitsord och kontaktnät än den. Försöka ta sig till brancher med mindre konkurrens. Försöka va på företaget man vill jobba på innan konkurrensen hunnit dit.
Anställningar är inte fritt rullande kulor på roulettbordet. Det är någon som står och delar ut kulorna till dem de tycker passar dem.
Samtidigt gör andra detta också. Du kan inte påverka det.
Det handlar i den här diskussionen om att identifiera det som faktiskt skiljer ut dig, inte det som är samma som andra.
Du kan göra en massa saker för att skilja ut dig, men om andra gör detta också så skiljer du fortfarande inte ut dig—och då är det igen slumpen som avgör om det blir du eller dem.
Det här är inte argumentation för att inte göra vad man kan för att skapa den bästa situationen man kan för sig själv, det är bara ett sätt att förstå verkligheten som det kan vara klädsamt att ha med sig om man nådde målet, och nyttigt att ha med sig om man behöver ta nya tag och försöka igen.
Väldigt bra formulerat. Givet en bra nivå på faktorerna du räknar upp kan tur t ex vara att det finns en tillfällighet vid rätt tidpunkt där just du råkar befinna dig. Det kan så klart vara 100 % tur, men att ”medvetet placera” sig på rätt ställe för att att vara positionerad kan man så klart diskutera om det är tur eller en medveten handling.
Precis!
En del upplever det som tur att de var på rätt plats vid rätt tid. Men den chansen hade aldrig dykt upp om de inte gjort en del saker.
Andra ser att det funkar så och gör allt de kan för att befinna sig där det händer när det händer. Och det har många gånger lika stor inverkan som att va förberedd. När flera såna som också förberett sig samlas tenderar de att se till att det händer.
Sen kommer någon randomist och lever på att sälja böcker om att de hade tur som råkade va på rätt plats vid rätt tid.
Blev en jätteintressant diskussion om tur eller inte i hur ens liv formas. @moderatorer kanske det förtjänar att brytas ut i en egen tråd?
För jag ångrar lite att jag inte skrev ”råkade” eller bara ”fick” ett jobb istället för det jag känner dvs ”tur”. Det var inte meningen det skulle ta över tråden
Poängen var mest att påpeka att man behöver jobba annorlunda med kostnader på ”Level minus” än på Level 1
@moderatorer det är nog fler inlägg som kanske ska flyttas. Från avsnitt 420 tråden från inlägg 560 och neråt. På temat om tur haft någon inverkan på ens liv eller inte.
Brukar tänka på målvakter i fotbollen. Andra lagets forward skjuter och målvakten når preciiiiis bollen med fingerspetsarna och tippar den i ribban. Tur?
Delvis MEN troligtvis pga att målvakten läst spelet, placerat sig rätt och sen ALLTID kastar sig även om chansen ta bollen är minimal. Fortfarande bara tur?
Både en kombination av efarenhet, skicklighet och sen lite tur på det. MEN orsaken till att turen ”Fick den minimala chansen att hända” var allt målvakten gjorde innan för att ”ge turen en chans.”
Precis. Och därför säger man att det är en bra målvakt som förtjänar sin plats i sitt lag. Inte att det är en tursam målvakt som hade turen att få spela i sitt lag. Att säga det vore både att misskreditera målvakten och lagledningen som tagit ut honom eller henne.Och beskriver dåligt hur deras uttagsprocess sett ut.
Eller för den delen den anställda och ledningen som anställt den.
Tror nog även det finns en viss skicklighet: ”läsa motståndare”, kolla ev statistik hur den spelaren brukar slå straffar, försöka psyka/finta osv men i mångt och mycket handlar det så klart väldigt mycket om tur/chansning.
Just det där ”allt annat lika” är lite där det skaver och bli mer ett teoretiskt resonemang. I praktiken går det oftast att göra något liiiitet annorlunda som ändå kan ge inverkan till slut, dvs någit liiiitet som get turen lite bättre chans.
Du kan förbereda dig och öva dig för att vara redo för fler olika typer av utfall, så när slumpen väl händer så har du större chans att kunna få det att landa väl.
Men det kan din motståndare också.
Säg att du tränat så att du kan hantera ungefär dubbelt så många fall som motståndaren framgångsrikt. Det ser ni, för ni har spelat tusen matcher och du vinner i 2/3 av fallen.
Ändå vinner motståndaren just den här specifika matchen. Vad kallas det?
Eller så vinner du denna enskilda matchen. Vad kallas det då?
Det är slump, även om det finns odds. Du tar inte alltid hem något även om du gett dig själv bra odds.
Och när du jobbar på att förbättra dina odds, så jobbar motståndaren på att förbättra sina.
Vi står väl inte och lottar vem som ska vinna med 2 tredjedelars lottvinster åt ena hållet. Det är den som är bäst just där och då den gången som vinner. 2 tredjedelar är resultatet av när vi mötts inte oddsen som bestämmer framtida möten. De kan vi aldrig veta eftersom förutsättnignar ändras, någon blir bättre, planen är annorlunda, dommaren olika tillåtande, mm. Vi kan bara försöka bli bättre så att vi vinner nästa match. Att räkna in turen och odds är inte till någon nytta.
Det är otroligt svårt att veta när man börjar ett jobb vilka utvecklingsmöjligheter det kommer att finnas i framtiden. Firman kan konka ett år senare, eller så kan den bli en Mojang, tex. Omöjligt att veta när du tar jobbet.
Jag kan säga med 100% allvar att det var tur att jag blev erbjuden (och tog) det jobb jag tog. Jobbet som gav till en ekonomisk utveckling jag inte kunde drömma om så vi kunde FIRE-a 10 år senare. Visst, det var ingen slump att jag var kvalificerad för det jobbet, eller att jag sökte det, men när jag gjorde det hade jag ingen aning om hur de framtida inkomsterna skulle se ut. Många jobb som verkade ungefär likadana vid det tillfället hade inte gett mig en fjärdedel så mycket pengar.