Selektiv uppmärksamhet kanske påverkar vilka möjligheter man ser?
Men det är ju detta jag försöker säga om och om igen. Jag kunde inte då förutse är inte lika med slumpen.
Du säger själv att det inte var slump att du sökte jobbet. Det var inte slump att du var kvalificerad och därför inte heller slump att du fick det.
Så du vet säkert att det var slumpen som gjorde att folk ville handla av företaget du tog jobb på istället för de andra du kunde varit på?
Jag tror inte på att kunder slumpar sina inköp. Något du och de andra på den arbetsplatsen gjorde upplevdes värdefullt nog att ge dig den resan.
Det är människor med egna agendor som lägger ut marker på siffror på ett platt bord. Det är bara de som kallar det för tur som tror att det är ett roulettbord där kulorna studsar fritt och slumpmässigt.
I den mening att vi lyckades få det vi gjorde att fungera så vi hade något att sälja, ja. Det var absolut inte givet och satt långt inne. Det var inte heller givet att företaget skulle strukturera sin kompensation så utfallet blev så bra som det blev för mig. Massor med folk som jobbar på framgångsrika “start-ups” får inte ett dyft från sina på papperet värdefulla aktieoptioner pga olika faktorer de inte har någon möjlighet att kontrollera.
Det verkar som du likställer “tur” med att “inte ha någon påverkan på situationen alls”, typ de som säger “det var inte tur, jag jobbade hårt för att lyckas”? Problemet med ett sånt synsätt är bara att det finns andra som jobbade precis lika hårt som inte lyckades, andra som var lika smarta som inte lyckades, osv. Det finns då två alternativ, man kan ödmjukt erkänna för sig själv att förutom allting man gjorde rätt så hade man även lite flyt, eller också kan man tro att utfallet var förutbestämt eftersom just jag gjorde allting precis rätt.
Att tro att allting bara beror på det du gör är hybris. Du är bara en liten människa i en gigantisk värld som du inte kan kontrollera. Och när den världen råkar påverka dig positivt så kallar vi det “tur”.
Jag tror inte alls att allt beror på mig. Jag trodde det var tydligt att jag tror det mesta beror på vad andra människor gör. Jag tor bara inte att de agerar slumpmässigt utan ifrån sina agendor. Därför kallar jag inte utfallet av handlingar under deras kontroll för tur bara för att det var utom min kontroll.
Att tro att bara utfallet av mina egna handlingar och saker under min kontroll är logiskt och alla andras kontrollsvär och handlingars utfall bara är slumpmässig tur eller otur för mig är väl hybris om nåt. Deras förehavanden är inte mer slumpmässiga än dina.
Jag menar inte att du inte kan ha gått oväntat bra för dig på grund av saker du inte hade inflytande över men tillskriv det till alla de människor som var med och skapade det gynnsamma läget för dig, inte till slumpen och turen.
Du verkar anmärka på ordet, men samtidigt verkar du ha förståelse för att i komplexa system har din egen input väldigt liten betydelse, och allt annat som händer i systemet bestämmer slutresultatet mer.
Jag tror vi andra struntar rätt mycket i ordet, och mer är ute efter förståelse av koncepten.
Jag menar att olika ord representerar olika koncept.
Det är stor skillnad på konceptet jag är där jag är pga av tur eller pga andras handlingar.
Det ger helt olika insikter om vad man kan och inte kan påverka, vilka aspekter man behöver ta hänsyn till osv. Det har väldigt stor betydelse för hur bra man hanterar komplexa system.
Tur representerar slumpmässigt = opåverkansbart. Inget man kan göra eller förstå och ingen att tacka. Ingen lärdom om hur man kan upprepa det. Komplexa system = obegripliga system.
Andras handlingar representerar interaktion = Det komplexa systemet man upplever som utanför ens kontroll är inte helt utanför ens inflytande eller möjlighet att förstå. Man kan tänka sig in i övriga spelares agendor, anpassa sig, se mönster, influera, kopiera, dra lärdommar om vilka förutsättningar som ledde till ens gynnsamma situation och försöka återskapa det för sig själv eller någon annan i ens tidigare situation. Man har många att tacka. Och att göra det kan va ett sätt att påverka vad deras agendor gör med en i framtiden. Komplexa system = mänsklig psykologi och gruppdynamik.
För det första så tycker jag det är vetenskapligt väl bevisat att människor inte alls är “rationella aktörer” utan våra val påverkas väldigt mycket av psykologiska faktorer som tex om man har sovit dåligt eller är sjuk, om man är stressad av olika skäl, osv. Dessutom är det väl belagt att det finns bias i hur människor fattar beslut som tex “anchoring” där den ordning som alternativ presenteras i påverkar utgången. Ens beteende är därmed åtminstone delvis påverkat av saker som jag hoppas du inte kan förneka är slumpmässiga.
Sedan så tror jag vi har ett definitionsproblem. Om något händer mig som jag inte kunnat påverka eller förutse, så är det mig ovidkommande om det hände på grund av ett “sannt” kvantmekaniskt slumpmässigt utfall eller en annan människas agenda. I båda fallen skulle jag kalla det “tur” eller “otur”. Att någonting är “tur” betyder inte att det är omöjligt att påverka eller förstå, bara att jag inte faktiskt gjorde det.
Jag skulle tex säga att jag hade tur som föddes i Sverige. Det betyder inte att mina föräldrar inte hade en agenda, utan bara att det är en fördel jag haft i livet som jag inte hade någon möjlighet att påverka.
Jag skulle också säga att jag hade tur som inte åkte på covid innan vaccinet kom. Visst, jag vidtog skyddsåtgärder, men det gjorde många andra också. Men jag bodde på en isolerad plats som hade lågt antal fall. När jag flyttade dit 8 år tidigare så hade jag då rakt inte i åtanke att det var en fördelaktig plats att bo på i fall en pandemi skulle svepa genom världen. Det var helt enkelt en oavsiktlig sidoeffekt av beslut som togs med helt andra faktorer i åtanke. Det kallar jag tur.
Nästan ingenting i livet är helt slumpmässigt, men inte heller helt förutbestämt. Vi har stora möjligheter att påverka vårt liv, men har nästan aldrig full kontroll.