Det är sjukt svårt att fokusera på det man egentligen borde göra en torsdag när du skapar sånna här trådar @janbolmeson…
Detta är ett av mina absolut favoritämnen just nu och jag har bakat in det i flera av mina föreläsningar. Tänkte först jag skulle skriva ett inlägg i tråden om Kavastu men höll mig. Nu känner jag att jag måste dela med mig lite iallafall.
Jag tror det viktigaste kan vara att “skill” och “luck” inte är så svart/vitt. För att utmana “paradox of skill” lite så tror jag att när Stenmark (medveten om att han inte är den enda eller den första som sagt det) sa att han fick mer tur när han tränade mer, så var det bara delvis sant/falskt - beroende på vilket perspektiv man har.
Egentligen tror jag att om man ska kunna en bra diskussion så bör saker som “skill” & “luck” defineras. Vad det är, och vad det inte är. Ett exempel är att “skill” och “action capacity” inte är detsamma.
Men väldigt förenklat så är definerar jag “skill” som en förmåga som är informationsdriven, beslutsbaserad och anpassningsbar. Medan “action capacity” bara ökar anatalet inbjudningar till agerande från miljön runt omkring oss - har jag tillräcklig längd/spänst så erbjuder miljön mig att dunka i basket exempelvis. Kan utveckla detta mycket mer om det finns intresse då det är en stor del av vad jag hjälper människor och deras företag med idag. Kan även rekommenderar Affordance Theory (Gibson, 1977) om man vill läsa mer.
Stenmarks “skill” blev, utöver att vara en bra skidåkare, att han hade en högre förmåga att ta vara på tur när den uppenbarade sig. Detta tack vare en högre “action capacity”, dvs att han kunde utnyttja tillfällena när miljön/situationen bjöd in till positiv förändring, undvika de tillfällena som innebar en negativ förändring, och förmåga att anpassa sin skidåkningen baserat på den informationen.
Ett annat exempel kan vara @Andre_Granstrom som både har “skill” och “action capacity”. Han exponerar sig för miljön och kan förstå information som den miljön erbjuder. Med det så uppstår det olika inbjudning till att agera, finns inget krav att han måste acceptera dessa inbjudningar, eller ens bör i vissa fall, men han kan.
Det svåra blir såklart att se alla förutsättningarna i en inbjudan, och ännu svårare blir givetvis hur de kommer påverkas och utvecklas. Vi kan med “skill” och “action capacity” få “luck” och hitta något som vi tror är undervärderat och investera i det, men som sedan påverkas av andra förutsättningar som leder till att vi förlorar pengarna i vår investering.
Vi hittar och plockar upp en femhundring på gatan, och blir rånade två kvarter bort av någon som såg oss plocka upp femhundringen.
Utifrån individens perspektiv spelar alla tre roll, “skill”, “action capacity” och “luck”, och påverkar individen och varandra löpande.
Finns flera sätt att tänka kring “action capacity” och “skill” som kan vara intressant ur ett investeringsperspektiv…
Mina tankar väldigt väldigt kort och något förenklat i detta extremt intressanta ämne.
Edit: Hur exponerar du dig för tur?