huh???
vad menar du? du kan väl skriva något själv herr bot?
Väldigt lite. Nästan allt beror på människors beslut.
Till exempel har tidigare generationer av Sveriges då fattiga befolkning valt att bekämpa korruption och bygga ett välfärdssamhälle. Det var inte tur utan krävde hårt arbete och uppoffringar av dem. I många länder gör befolkningen inte det.
Mina föräldrar valde att bo kvar i Sverige och arbeta hårt för att bygga vidare på välfärden och ge mig en bra start i livet. Det var inte tur utan krävde hårt arbete och uppoffringar av dem. En del andra föräldrar har valt att flytta hit och göra detsamma, många har valt att inte göra det.
Jag har valt att bo kvar i Sverige och bygga vidare på välfärden. Jag tar på mig och löser problem åt arbetsgivare. Vetskapen om att jag gör det leder till att jag ibland får erbjudanden om att lösa dyrare problem mot mer betalt. Det är inte tur utan har krävt hårt arbete och uppoffringar av mig. En del väljer annorlunda.
Tur och otur är bara ursäkter för att slippa lägga ansvaret där det hör hemma. Och slippa behöva göra det som man behöver göra för att ändra på något.
Att jag föddes i Sverige ser jag inte som tur, utan det var ju ett väldigt väntat val som mina föräldrar gjorde, och långt mer sannolikt än att de skulle ha valt att flytta till Nigeria eller dylikt, så där håller jag inte alls med RB. Däremot finns det annat viktigt som jag ser som mer tur- eller slumpartat, som att jag kom att träffa min fru (extremt osannolikt med tanke på att vi föddes dryga sju tusen kilometer isär) eller att jag kom att ha det jobb som jag har.
Visst kan saker verka osannolika. Men jag antar att du och din fru inte lottades ihop av ett snurrande hjul. Utan att ni befann er där ni träffades på grund av val, era eller andras. Och att ni fortsatt ses har varit val av er istället för valet att bara vandra vidare.
Jag antar att du har ditt jobb för att det är en tjänst någon valt att anlita dig för och du valt att tacka ja till. Troligen grundat på andra val du gjort som gjorde dig till en kandidat till jobbet och jobbet till något du ville göra.
Hela tanken att vi slumpas ut i världen som ett lotteri är en verklighetsfrämmande fantasi.
Andras val tror jag bäst kan modelleras som slump. Till viss del även egna val.
Det är ju fullkomligt osannolikt att man över huvud taget existerar. Det var ett oändligt antal sammanträffanden som behövde falla på plats innan. Där kan man man tala om tur (om man är mer religiöst lagd kan man kanske tala om ödet).
Jag tycker faktiskt att man kan tala om tur när det kommer till landet man föds i och i vilket århundrade man föds (om man nu inte tror på reinkarnation)
När det kommer till livet i övrigt har det för egen del mer handlat om inställning och val än “tur/otur” i form av yttre omständigheter.
Varför då?
Annat än att det är bekvämare än att behöva lägga ansvaret på där det hör hemma.
Mitt syfte är inte att placera ansvar, utan att försöka förstå hur världen fungerar.
Vilken lön man har i Sverige verkar inte ha med tur att göra, utan korrelera starkt med IQ.
Stämmer inte på mig (jag är till och med så dum att jag inte fattar att det är totalt oväsentligt om det stämmer in på mig eller ej)
Var ju bara upp till medelinkomst, de med lite mer i lön behövde inte så hög iq enligt artikeln.
Du har så rätt. Oddsen för att just ditt medvetande är in din kropp är så liten att det inte äns gå och räkna ut.
Läste om detta en gång. Kommer inte ihåg vad han hette. Men det han skrev började så här.
we are going to die, and that makes us the lucky ones.
Han syftade sin teori på Oddsen att hitta en planet som jorden är 1 på 100 million. Lägg då till alla dessa säd som tävlar om att bli din kropp. Lägg till hur många som tillverkas i timmen plus tid och datum. Att det hände just då och inte 5 år senare eller 5 år tidigare. Så Oddsen att vi som lever idag lever med det medvetande vi har är så otroligt små så det finns inget mänskligt sätt och räkna ut det.
Så bara att vi lever är skäl nog att vara glad. Vi kommer aldrig igen få en lika stor vinst. Vi kommer aldrig ha samma tur igen efter att ha vunnit livets spel.
Edit. Hittade han som sa det.
Allt är nog tur. Visst kan man förbättra oddsen på olika sätt genom t.ex. att skaffa sig ett stort nätverk, vara på ett visst sätt m.m. men faktum kvarstår att man trots detta har en enorm tur med vad man än företar sig.
Att just du fick det eftertraktade jobbet berodde mest troligt på att du var rätt person på rätt plats vid rätt tillfälle, eller till och med fel person på rätt plats etc. Hade arbetet blivit ledigt 1 månad senare hade du kanske redan slutat och din karriär hade sett helt annorlunda ut.
Jag uppfattar inte den här frågan som riktigt seriös. Det mesta kan kopplas till tur när det gäller i vilket land man är född och av vilka föräldrar men inte mycket därefter.
Säger som Stenmark ”-Jag vet ingenting om tur, bara att ju mer jag tränar desto mer tur har jag.”
56 000 i månaden är inte någon medelinkomst.
Medianinkomsten låg på 34 000 förra eller förra året.
De med högst inkomster låg alltså snäppet under de med högst IQ. Det innebär ändå att de hade väldigt hög IQ, eftersom att de låg snäppet under.
Ja. Det vill jag också. Det är därför jag undrar varför förstår du världen bättre av att kalla en del beslut för slumpen?
Förstår man den inte bättre om man analyserar vilka beslut som lett till nuläget,?
Jag tror inte särskilt mycket på tur/otur förutom vissa saker som sjukdomar/dödsfall med mera. Har levt ett rätt så hårt liv de första 20 åren och har bara mig själv att skylla, men lika mycket som jag har mig själv att skylla för de första 20 åren, har jag också mig själv att tacka för de senaste 15 åren.
Det mesta i livet handlar om valen man gör och sen får man stå för dom och göra det bästa av situationen.
Tror väldigt lite av framgång beror på tur.