MJae. Medianinkomst som träffar bättre på individers antal etc är säg 32.000 per månad 2022 som rapporten har data från rimligen. Om man kollar noga i rapporten har dom ca 10 % av löntagarna med allra högst löner också i snitt riktigt bra testdata som värnpliktiga.
Att sen dom extremt högbetalda cheferna INTE är ännu “smartare” är väl inte konstigt
Driv, Utmärkt social förmåga och People skills gör säkert sitt till kraftfullt för ex en VD. Där brukar klassens Ljushuvud med högst betyg inte utmärka sig alltid är min fördom.
Inte förvånande. Däremot har även dom allra bäst betalda typiskt riktigt bra testresultat som värnpliktiga som studien grävt i men kurvan för testresultat har i stort planat ut. Helt logiskt tycker jag…
Tror du också att Hollywood består av världens bästa skådespelare?
Jag har tänkt en hel del på detta tidigare. Jag tänker att det resultat vi har fått i livet beror på en blandning av tur/otur och bra/dåliga val. Sedan förstår jag av kommentarerna ovan att begreppet tur/otur kanske är olyckligt till viss del. Kanske man mer borde prata om bättre/sämre förutsättningar. Det kan vara vilket land och vilken tid man är född i, om man växt upp i en välfungerande familj, har en kropp som fungerar, har lätt att lära osv. Dessa saker påverkar man inte själv utan har fått tilldelat. Om förutsättningarna från början varit bra är det, på gruppnivå, större chans att nå framgång än om förutsättningarna från början varit dåliga.
Rent generellt tror jag att de som nått framgång i livet lite för ofta ser det som att det är enbart beroende på deras egen förträfflighet och att de inte är ödmjuka nog att inse att de haft en del tur/goda förutsättningar också.
Samtidigt tror jag att de som misslyckats i livet lite för ofta skyller på otur/dåliga förutsättningar istället för att se att deras eget val haft inverkan på utfallet.
Ett sannolikt samband kan inte uteslutas mellan framgång och talang/förmåga.
Jag tror starkt på tur och har själv haft ofantligt med tur i mitt liv både vad gäller fru, vänner och jobb. Med det sagt så kämpar jag för att ha möjlighet att ha tur så ofta jag kan.
Det var väl Stenmark som sa att ju mer han tränade desto oftare hade han tur…
Många av dem är bra på något iaf, det har ju framkommit med Harvey Weinstein etc.
Så det är ju inte tur, men inte direkt skicklighet heller.
Jag tänker att väldigt mycket beror på tur eller slump egentligen. Jag hade tex turen att födas hyfsat funktionell, dvs utan svårare funktionshinder. Det i sig ger mig ett ofantligt försprång gentemot de med en annan lott i livet. Jag är också extra slumpmässigt tillbliven pga donatorbarn så hela existensen är liksom ännu lite mer random. Mina förutsättningar har iaf väldigt lite med mina val att göra.
Det är lite gulligt när vi uttalar oss om hur liten del av vårt liv som beror på tur, främst för att det säger väldigt mycket om värderingar, och ganska lite om verkligheten.
”Tur” är ju ett mer mänskligt uttryck för positiva utfall av slump. Det mer matematisk begreppet är ju sannolikheten för positivt utfall. Det som försvårar ytterligare är vår väldigt mänskliga förmåga att hänföra ett utfall till något positivt eller negativt, även om det egentligen är ganska tvetydigt. Igen så handlar det ofta om våra värderingar.
Att vi alls är här är ju en typ av ”tur”, men något som de flesta kanske bryr sig ganska lite om.
Att man lyckats bättre eller sämre i livet är vi mer intresserade av. Vi minns att vi gjorde vissa aktiva val, som vi ofta fäster stor vikt vid. Men vi är kanske mindre intresserade av slumpens roll i att/hur vi träffade vår livskamrat/kompanjon eller fick kontakten som ledde till jobbet med de unika möjligheterna. Osv.
Jag tror absolut att personlighet, egenskaper och bakgrund bidrar starkt till vart vi hamnar i livet. Men att tillskriva våra resultat enbart till det vi förstår oss ha upplevt tror jag är att överskatta vår förmåga kraftigt. Att vilja kunna förklara breda skeenden i efterhand är en unikt mänsklig drivkraft, det betyder inte att vi är så himla bra på det…
För egen del har jag haft anledning att fundera mycket på detta. Att starta ett företag är inte ovanligt i sig, men att göra det framgångsrikt leder till ett överlag väldigt positivt bemötande i dagens samhälle. Ju mer jag betraktar allt vi gjorde, ju mer tacksamhet hänför jag till tur i tajming, både i det stora och lilla perspektivet. Lite otur hade inte dödat oss, men ännu lite mer otur hade kanske gjort det? Vart går gränsen undrar man ju. Men som Nasim Nicholas Taleb säger: ”the graveyard is full of silent evidence”. Dom som inte lyckades, med till synes samm förutsättningar som du, finns inte här att berätta sin historia.
Om jag kastar en tärning är det mina val som bestämmer vilken sida den landar på. Ändå skulle de flesta hålla med mig om att det är rimligt att beskriva utfallet som slumpartat. Likaså tror jag att det förhåller sig med många andra medvetna och omedvetna val.
Om du ska fatta ett beslut så är det ditt val om du ska kasta tärningen eller titta på den, fundera på vad du vill att den ska visa och lägga den på det håll du tror blir mest fördelaktigt.
Att inte tänka över sina alternativ innan man väljer är också ett val.
Det är tex inte otur att man går vilse om man man kastar tärning om vart man ska gå.
Visst kommer en del beslut i världen upplevas som väldigt slumpmässiga och fördelen med att se dem som det är att man inte behöver fundera på varför det blev som det blev. Och många gånger behöver man inte veta, så att fundera på det känns meningslöst. Men en förklaring finns nästan alltid.
Kan det vara så att, gud hör bön?
Tråden börjar fö en religiös prägel.
Jag tror tvärtom att människor är väldigt bra på att hitta på förklaringar där det är slumpen som styrt. Jag kan rekommendera boken Fooled by Randomness på det ämnet.
Såklart det nästan alltid finns en förklaring till varför saker blivit som dom blivit. Fast den kanske man se först efteråt.
Jag håller också med om att man gör medvetna val. Det betyder inte att utfallet alltid blir det tänkta. Det kan finnas faktorer som man inte kände till när man gjorde valet. Därför påverkas utfallet i vissa fall av slumpen.
När slumpen gör att det går bra för mig så känner jag mig duktig, flitig och begåvad. När slumpen gör att det går dåligt för mig så känns det som otur eller någon annans fel.
Sanningen är förstås att jag är extremt privilegierad i förhållande till de allra flesta av de drygt 100 miljarder människor som levt på vår planet. Det kallar jag en enorm tur.
Jag menar att bara för att man inte känner till alla faktorer, så är inte de dolda faktorerna slumpen.
Säg att vi spelar schack. Jag kan inte förutse alla drag till slutet. Det gör det inte till en slump vem som vinner. Det ingår i spelet att den andre kan göra drag jag inte hade en aning om skulle komma. Och att hantera det är också en kunskap.
Vi spelar alla på samma stora schackbräde och ser inte hela. Det gör inte andra spelares pjäser slumpmässigt utplacerade och deras drag slumpmässiga.
Vi tar ofta över en uppsättning pjäser och en viss spelkunskap av våra föräldrar. De pjäserna kom dit av deras spel, inte av slumpen.
Man kan såklart välja att tänka på det man inte vet om andras spel och pjäser som slumpen. Men man spelar sannolikt bättre om man inte gör det.
Såklart faktorer kan vara någon annans val. Men bli en slump för mig.
Om trappuppgången jag bor i blir sprängd på natten är det ju någon som gjort det medvetet. Men för mig är det bara otur att det hände där jag bor.
Ja, det låter som att @Otto1 är inne på något slags snävare metafysiskt slumpbegrepp, medan vi andra tänker mer i banor av det bredare epistemologiska slumpbegreppet.
Gud finns inte
Fri vilja finns inte
Den här tråden visar verkligen hur verklighetsfrånvända många människor är.
Val spelar roll men du kan inte ta kredd för att du är som du är.
Om man sitter som någon allsmäktig och ser allting uppifrån och har översikt på alla skeenden som en slags förtida haverikommission så skulle man möjligtvis kunna säga att någon slump inte finns. Men på en individuellt plan vill jag nog hävda att det ofta är väldigt mycket slump/tur/otur inblandat.