Intressant frågeställning.
Hade jag haft ett alternativ med 90% sannolikhet att lyckas och ett med 10% att lyckas hade valt 90% framför 10%. Det sagt så kan alternativet med 10% bli det som lyckas. Det är inget konstigt. Jag kommer ändå fortsatt välja 90% att lyckas framför 10%.
Tar vi en situation med en motståndare, ex. på börsen, i företagande eller i strid, så kan det bli tydligare att fel beslut ändå kan leda till “rätt” utfall.
- Vi tar ett bra beslut och moståndare tar ett dåligt beslut = positivt utfall
- Vi tar ett dåligt beslut och moståndare tar ett bra beslut = negativt utfall
- Vi tar ett bra beslut och moståndare tar ett bättre beslut = negativt utfall
- Vi tar ett dåligt beslut och moståndare tar ett sämre beslut = positivt utfall
Bedömer vi processen utifrån resultatet i #3 och #4 så är risken att vi lurar oss själva.
Förenklat så kan vi förhålla oss till linjära och icke-linjära problem.
Linjära problem, som att bygga ihop en IKEA möbel, har förutsättningar som är lättare att överblicka och förutse, kan optimeras för effektivitet och där orsakssamband är tydliga. Här är sambandet mellan resultat och process starkare, ignorerar du ritningen till IKEA möbeln och bygger på måfå, dvs i detta fall en sämre process, ökar risken för sämre resultat.
I de icke-linjära problemen är förändringstakten snabbare och förutsättningarna svårare att överblicka och förutse. Ska jag uppfostra ett barn så finns det ingen ritning, ingen checklista, ingen förutbestämd metod att följa för att vara garanterad samma resultat vid varje tillfälle. Mängden variabler som påverkar problemet och hur de påverkar varandra, vilket är det som är verkligt intressant, går inte att förutse.
Ser man till börsen så är det i allra största grad ett icke-linjärt problem. Den totala mängden variabler som påverkar rörelser är svåra att kartlägga, för att inte tala om att förutse, och kommer förändras löpande. I vissa fall är vår process rätt när vi börjar lösa problemet men när problemet förändras blir processen felaktig. Efter som att vi inte kan veta alla förutsättningar som påverkar problemet så är det farligt att dra slutsatser om våra processer baserat på resultatet då vi inte vet om resultatet beror på att vi valde rätt, valde fel eller något helt annat utanför vår kontroll eller kännedom.
Det absolut vanligaste felet jag upplever att människor gör att man tror att icke-linjära problem är linjära, och tillämpar linjära lösning för att hantera dessa, ofta då man känner sig mer bekväm och van vid detta. Men verkligheten verkar sällan ta hänsyn till deras bekvämlighet.
Hantera inte ditt barn som en IKEA-möbel.