Satt och tittade på ett RT-avsnitt imorse och hörde att Jan kort pratade om att fokusera på processen över resultat.
Det nämndes väldigt snabbt i förbifarten, men gav mig en stor uppenbarelse.
Jag har hört detta tidigare, men aldrig riktigt tagit det till mig.
Först idag insåg jag hur detta är applicerbart till det mesta i livet.
Jag har själv startat och drivit ett flertal företag och projekt.
Vissa har varit väldigt lyckade, andra helt misslyckade.
Det gemensamma för mina företag som lyckats är att jag varit 100 % dedikerad till processen.
De företag som misslyckats har i princip alltid haft samma faktor; jag har fokuserat på (snabba) resultat.
I företag 1, som lyckades, satte jag upp en väldigt tydlig plan. Jag drev det på halvtid.
Jag visste exakt vad jag skulle göra. Exakt hur många timmar per dag jag skulle spendera med det.
Jag satte ett år som tidslinje. Jag satte inte upp några mål finansiella mål. Bara fokus på processen.
Resultat blev att detta företag gick som en raket.
I företag 2 fokuserade jag helt på resultat. Jag satte upp finansiella mål att företaget skulle omsätta X kr inom 12 månader.
Jag hade ingen tydlig process, bara en vag plan. Efter några månader, när resultaten inte kom, så blev jag otålig. Började hoppa runt mellan olika strategier.
Resultatet blev konkurs efter mindre än 1 år.
Exakt samma princip går att applicera på det mesta i livet.
Jag har vänner som försökt gå ned i vikt i årtionden. Och de faller alla i samma fälla. De fokuserar på att få resultat, snabbt. Vilket gör att när de inte ser resultaten, så ger de upp.
Jag själv har varit i samma fälla vad gäller träning otaliga gånger.
Och såklart gäller även det samma med investeringar. De gånger jag förlorat pengar är alltid pg.a jag fokuserat på snabba resultat. Köpt shitcoins för att någon på ett forum rekommenderat att de kommer explodera.
De gånger investeringar gått bra är när jag haft en tydlig plan, inte ens tittat på resultat (marknaden) och fortsatt hålla mig till processen.
Att alltid fokusera på processen istället för resultat låter självklart, och det är det också. Men det kräver otrolig självpisciplin att kunna hålla sig till det.
Jag ramlar dit om och om igen.
Ville bara dela med mig av detta och höra om ni andra har haft liknande erfarenheter/tankar.
Tack för insikten @janbolmeson , detta är troligtvis en av mina viktigaste takeaways någonsin, både för investeringar, företaganade och andra mål i livet!