En bra fråga är många gånger viktigare än ett svar. Kvaliteten på frågorna vi ställer oss i livet avgör även många gånger kvaliteten på vårt liv. Här får du exempel på bra frågor att reflektera över och hänga kvar i.
För tydlighetens skull, listan är varken komplett eller uttömmande. Det är dessutom frågr som inte är enkla att svara på. Jag brukar rekommendera att hänga kvar i frågan utan något svar under en längre tid, gärna veckor eller månad.
Frågorna är nämligen av den typen att det spelar ingen roll om du kommer på svaret nu, om en vecka om ett halvår eller till och med två år. När svaret kommer är det ofta självklart och många gånger kan det ge nya riktningar i både livet och ekonomin.
Exempel på bra frågor att ställa sig i livet
Vid valet mellan två alternativ A och B där du önskar båda: hur kan jag få både och?
Hur vill jag att livet ska kännas? (istället för "vilka är mina mål om X år?)
Vad vill jag nu?
Vad behöver jag nu?
Vad längtar jag efter?
Vad skulle göra mitt liv rikare om jag tog bort? (”Via negativa”)
Hur kan jag njuta mig själv till framgång?
Hur kan jag låta livet kännas lika bra som det är?
Vad har du tid och möjlighet att göra idag som du inte kommer ha möjlighet att göra i framtiden?
Vad skulle du göra mer av?
Vad skulle du göra mindre av?
Vad skulle du vilja ha?
Vad skulle du vilja ge bort?
Vad skulle du vilja uppleva?
Hur vill jag att mina barn ska minnas mig?
Exempel på bra frågor att ställa sig i ekonomin
vad är anledningen till att jag sparar? (Vilka problem försöker jag lösa? Löser jag ens rätt problem?)
hur vet jag när jag har sparat färdigt? (Hur vet jag att problemen är lösta? Är de ens lösbara?)
hur kan jag öka min inkomst?
hur kan jag tjäna pengar när jag sover?
Vad är farligast och troligast i min ekonomi och min situation? / vad är tillräckligt bra lösning för dessa risker?
Hur kan jag öka möjlighetsutrymmet i just min ekonomi? Vilka möjligheter vill jag ha?
Vilka är styrkorna / svagheterna / möjligheterna och hoten i just min / vår ekonomi och vårt liv?
När vill jag stänga / minska möjlighetsutrymmet?
Vad är genuint ett rikt liv för mig?
I vilka områden är sannolikheten hög att jag lurar mig själv?
Vad innebär x? (Ställa sig denna frågan typ 5-10 gånger som Toyota-modellen)
Vilka experiment (fail-fast, fail-cheap) borde jag göra i min ekonomi och mitt liv?
Några korslänkningar till bra avsnitt och trådar:
- 334. Verktyg: farligast just nu, mentalt överskott & problemet före lösning | Med Jonathan Stolzenberg
- 335. Verktyg: Bäst-läge-leder, duellvärde, möjlighetsutrymme m.m. | Del 2 med Jonathan Stolzenberg
- Fyra frågor att ställa sig när man vill starta bolag men inte riktigt känner att man har en idé (eller har många)
- K23. Charlie Söderberg: Tricket är att prova sig fram till ett rikt liv (inte försöka lista ut det) 💡
- Istället för att minska, ta bort eller skruva ner, lägg till istället!
- Process > Resultat | Fokusera på processen hellre än på resultatet